Exploring the relationship between morphological awareness, cognitive processing and spelling

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MOTA, Márcia Maria Peruzzi Elia da
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8744
Resumo: Studies carried out in alphabetic languages show that the ability to reflect upon morphemes, morphological awareness, is related to the success in recognizing words and comprehension in reading and spelling. Portuguese is a language with a fairy normal orthography in terms of letter-sound correspondence rules. This study investigated whether morphological awareness helps with spelling in Portuguese and whether this contribution is independent of other cognitive aspects of language such as vocabulary and memory. The sample was composed of children from the 2nd and 3rd grades. The Pearson correlation results showed that morphological awareness is associated with spelling; when memory and vocabulary are controlled this relationship is significant.
id PUC_CAMP-3_c4485cd662eb73ba73da5cf3de930da6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8744
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Exploring the relationship between morphological awareness, cognitive processing and spellingExplorando a relação entre consciência morfológica, processamento cognitivo e escritaLiteracyCognitionMetalinguistic awarenessSpellingAlfabetizaçãoCognição. Consciência metalinguísticaEscritaStudies carried out in alphabetic languages show that the ability to reflect upon morphemes, morphological awareness, is related to the success in recognizing words and comprehension in reading and spelling. Portuguese is a language with a fairy normal orthography in terms of letter-sound correspondence rules. This study investigated whether morphological awareness helps with spelling in Portuguese and whether this contribution is independent of other cognitive aspects of language such as vocabulary and memory. The sample was composed of children from the 2nd and 3rd grades. The Pearson correlation results showed that morphological awareness is associated with spelling; when memory and vocabulary are controlled this relationship is significant.Estudos realizados em línguas alfabéticas mostram que a habilidade de refletir sobre os morfemas que compõem as palavras - consciência morfológica-está associada ao sucesso no reconhecimento e compreensão de palavras na leitura. O português é uma língua com uma ortografia bastante regular em termos das correspondências entre letra e som. Neste estudo, investiga-se se o processamento da morfologia contribui para a escrita no português e se essa contribuição é independente de outros aspectos cognitivos da linguagem, como vocabulário e memória auditiva. Crianças de 2º ano e 3º ano do Ensino Fundamental constituíram a amostra. Os resultados das correlações de Pearson mostram que a consciência morfológica está associada à escrita; quando se controla a memória e o vocabulário, essa relação passa a ser significativa.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2012-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8744Psychological Studies; Vol. 29 No. 1 (2012): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 29 Núm. 1 (2012): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 29 n. 1 (2012): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8744/6161Copyright (c) 2023 Márcia Maria Peruzzi Elia da MOTAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMOTA, Márcia Maria Peruzzi Elia da2024-04-26T13:55:02Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8744Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-26T13:55:02Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Exploring the relationship between morphological awareness, cognitive processing and spelling
Explorando a relação entre consciência morfológica, processamento cognitivo e escrita
title Exploring the relationship between morphological awareness, cognitive processing and spelling
spellingShingle Exploring the relationship between morphological awareness, cognitive processing and spelling
MOTA, Márcia Maria Peruzzi Elia da
Literacy
Cognition
Metalinguistic awareness
Spelling
Alfabetização
Cognição. Consciência metalinguística
Escrita
title_short Exploring the relationship between morphological awareness, cognitive processing and spelling
title_full Exploring the relationship between morphological awareness, cognitive processing and spelling
title_fullStr Exploring the relationship between morphological awareness, cognitive processing and spelling
title_full_unstemmed Exploring the relationship between morphological awareness, cognitive processing and spelling
title_sort Exploring the relationship between morphological awareness, cognitive processing and spelling
author MOTA, Márcia Maria Peruzzi Elia da
author_facet MOTA, Márcia Maria Peruzzi Elia da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv MOTA, Márcia Maria Peruzzi Elia da
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Cognition
Metalinguistic awareness
Spelling
Alfabetização
Cognição. Consciência metalinguística
Escrita
topic Literacy
Cognition
Metalinguistic awareness
Spelling
Alfabetização
Cognição. Consciência metalinguística
Escrita
description Studies carried out in alphabetic languages show that the ability to reflect upon morphemes, morphological awareness, is related to the success in recognizing words and comprehension in reading and spelling. Portuguese is a language with a fairy normal orthography in terms of letter-sound correspondence rules. This study investigated whether morphological awareness helps with spelling in Portuguese and whether this contribution is independent of other cognitive aspects of language such as vocabulary and memory. The sample was composed of children from the 2nd and 3rd grades. The Pearson correlation results showed that morphological awareness is associated with spelling; when memory and vocabulary are controlled this relationship is significant.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8744
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8744
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8744/6161
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Márcia Maria Peruzzi Elia da MOTA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Márcia Maria Peruzzi Elia da MOTA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 29 No. 1 (2012): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 29 Núm. 1 (2012): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 29 n. 1 (2012): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126021526519808