Usuários da informação, tecnologia e educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Transinformação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6241 |
Resumo: | The article analyzes the profiles of users in cyberspace. Through questionnaires and qualitative interviews conducted with students from USP in Ribeirão Preto, data were collected to reflect on the theme. This mapping has brought benefits to better evaluate the research and organization of information tools available. The study used research instruments and forms of analysis that considered the quantitative and qualitative aspects. The objective was to better understand the mechanisms of interaction between users and information systems, obtaining subsidies to assess the processes of training course at the university and its relationship with the new technologies of communication and information. Was observed as the activities of mediation and training of users to the information are strategic to achieving good results. |
id |
PUC_CAMP-4_22a074a9e8037d4250c26f850acef86b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6241 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-4 |
network_name_str |
Transinformação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Usuários da informação, tecnologia e educaçãoThe article analyzes the profiles of users in cyberspace. Through questionnaires and qualitative interviews conducted with students from USP in Ribeirão Preto, data were collected to reflect on the theme. This mapping has brought benefits to better evaluate the research and organization of information tools available. The study used research instruments and forms of analysis that considered the quantitative and qualitative aspects. The objective was to better understand the mechanisms of interaction between users and information systems, obtaining subsidies to assess the processes of training course at the university and its relationship with the new technologies of communication and information. Was observed as the activities of mediation and training of users to the information are strategic to achieving good results.O artigo analisa os perfis de usuários no ciberespaço. Por meio de questionários e entrevistas qualitativas realizadas com alunos da USP em Ribeirão Preto, foram levantados dados para refletir sobre o tema. Esse mapeamento trouxe subsídios para melhor avaliar os instrumentos de pesquisa e de organização da informação disponíveis. O trabalho utilizou instrumentos de pesquisa e formas de análise que consideraram aspectos quantitativos e qualitativos. O objetivo foi conhecer melhor os mecanismos de interação entre os usuários e os sistemas informacionais, obtendo subsídios para avaliar os processos de formação em curso na universidade e sua relação com as novas tecnologias de comunicação e informação. Foi observado como as atividades de mediação e formação dos usuários para a informação são estratégicas para a obtenção de bons resultados.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2022-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6241Transinformação; Vol. 21 No. 3 (2009)Transinformação; Vol. 21 Núm. 3 (2009)Transinformação; v. 21 n. 3 (2009)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC Campinas)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6241/3938Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess de Almeida, Marco AntônioBocardo Aita, Tatiana 2022-07-07T12:48:44Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6241Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2022-07-07T12:48:44Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC Campinas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Usuários da informação, tecnologia e educação |
title |
Usuários da informação, tecnologia e educação |
spellingShingle |
Usuários da informação, tecnologia e educação de Almeida, Marco Antônio |
title_short |
Usuários da informação, tecnologia e educação |
title_full |
Usuários da informação, tecnologia e educação |
title_fullStr |
Usuários da informação, tecnologia e educação |
title_full_unstemmed |
Usuários da informação, tecnologia e educação |
title_sort |
Usuários da informação, tecnologia e educação |
author |
de Almeida, Marco Antônio |
author_facet |
de Almeida, Marco Antônio Bocardo Aita, Tatiana |
author_role |
author |
author2 |
Bocardo Aita, Tatiana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Almeida, Marco Antônio Bocardo Aita, Tatiana |
description |
The article analyzes the profiles of users in cyberspace. Through questionnaires and qualitative interviews conducted with students from USP in Ribeirão Preto, data were collected to reflect on the theme. This mapping has brought benefits to better evaluate the research and organization of information tools available. The study used research instruments and forms of analysis that considered the quantitative and qualitative aspects. The objective was to better understand the mechanisms of interaction between users and information systems, obtaining subsidies to assess the processes of training course at the university and its relationship with the new technologies of communication and information. Was observed as the activities of mediation and training of users to the information are strategic to achieving good results. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6241 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6241 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6241/3938 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Transinformação; Vol. 21 No. 3 (2009) Transinformação; Vol. 21 Núm. 3 (2009) Transinformação; v. 21 n. 3 (2009) 2318-0889 0103-3786 reponame:Transinformação (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC Campinas) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC Campinas) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Transinformação (Online) |
collection |
Transinformação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC Campinas) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1752128712132788224 |