TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins Filho, Lourival José
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interações (Uberlândia. Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/15826
Resumo: This work analyzes the inclusion/exclusion of the religious cultural diversity theme in undergraduate teaching courses of the state of Santa Catarina, Brazil, by means of mapping the curricula available on the universities websites. Aware of the academic rigor, the qu alitative and quantitative methodological approach, with a bibliographical and documentary character, seeks the confrontation between data, evidence, information collected, and the theoretical knowledge already systematized in the area. Among the main considerations it calls the attention the lack of discussion on religious diversity in most of the teaching training courses offered in Santa Catarina. By socializing the results, it is expected to contribute to the initial and continued formation of teachers of Brazil’s Basic Education from a pedagogical approach that studies, researches and reflects upon the Brazilian religious cultural diversity, suppressed any form of proselytism.
id PUC_MINS-5_cdc7174d22f81202063e4afcbfa85c24
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15826
network_acronym_str PUC_MINS-5
network_name_str Interações (Uberlândia. Online)
repository_id_str
spelling TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITYFORMAÇÃO DE PROFESSORES E DIVERSIDADE CULTURAL RELIGIOSATeaching TrainingCultural DiversityReligious DiversityEducation and ReligionFormação de professoresDiversidade culturalDiversidade religiosaEducação e religião.This work analyzes the inclusion/exclusion of the religious cultural diversity theme in undergraduate teaching courses of the state of Santa Catarina, Brazil, by means of mapping the curricula available on the universities websites. Aware of the academic rigor, the qu alitative and quantitative methodological approach, with a bibliographical and documentary character, seeks the confrontation between data, evidence, information collected, and the theoretical knowledge already systematized in the area. Among the main considerations it calls the attention the lack of discussion on religious diversity in most of the teaching training courses offered in Santa Catarina. By socializing the results, it is expected to contribute to the initial and continued formation of teachers of Brazil’s Basic Education from a pedagogical approach that studies, researches and reflects upon the Brazilian religious cultural diversity, suppressed any form of proselytism.Neste trabalho, analisa-se a inclusão/exclusão da temática diversidade cultural religiosa nos cursos de licenciatura do estado de Santa Catarina, por meio do mapeamento das matrizes curriculares presentes nos websites das universidades catarinenses. A abordagem metodológica quali quantitativa, de cunho bibliográfi co e documental, ciente do rigor acadêmico, busca o confronto entre os dados, as evidências, as informações coletadas e o conhecimento teórico já sistematizado na área. Entre as principais considerações destaca se a ausência da discussão da diversidade rel igiosa na maioria dos cursos de formação de professores em Santa Catarina. Espera se com a socialização dos resultados, contribuir para a formação inicial e continuada dos professores e professoras da Educação Básica no Brasil a partir de uma abordagem ped agógica que estuda, pesquisa e reflete a diversidade culturalreligiosa brasileira, vedadas quaisquer formas de proselitismos.Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais2018-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/1582610.5752/P.1983-2478.2018v13n23p132-150INTERAÇÕES; Vol 13 No 23 (2018): Religion studies: epistemologies; 132-150INTERAÇÕES; Vol. 13 Núm. 23 (2018): Estudos de religião: epistemologias; 132-150INTERAÇÕES; v. 13 n. 23 (2018): Estudos de religião: epistemologias; 132-1501983-2478reponame:Interações (Uberlândia. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/15826/13677Copyright (c) 2018 INTERAÇÕESinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins Filho, Lourival José2021-02-12T05:07:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15826Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/indexPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/oai||interacoes.pucminas@gmail.com1983-24781809-8479opendoar:2021-02-12T05:07:14Interações (Uberlândia. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY
FORMAÇÃO DE PROFESSORES E DIVERSIDADE CULTURAL RELIGIOSA
title TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY
spellingShingle TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY
Martins Filho, Lourival José
Teaching Training
Cultural Diversity
Religious Diversity
Education and Religion
Formação de professores
Diversidade cultural
Diversidade religiosa
Educação e religião.
title_short TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY
title_full TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY
title_fullStr TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY
title_full_unstemmed TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY
title_sort TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY
author Martins Filho, Lourival José
author_facet Martins Filho, Lourival José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins Filho, Lourival José
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching Training
Cultural Diversity
Religious Diversity
Education and Religion
Formação de professores
Diversidade cultural
Diversidade religiosa
Educação e religião.
topic Teaching Training
Cultural Diversity
Religious Diversity
Education and Religion
Formação de professores
Diversidade cultural
Diversidade religiosa
Educação e religião.
description This work analyzes the inclusion/exclusion of the religious cultural diversity theme in undergraduate teaching courses of the state of Santa Catarina, Brazil, by means of mapping the curricula available on the universities websites. Aware of the academic rigor, the qu alitative and quantitative methodological approach, with a bibliographical and documentary character, seeks the confrontation between data, evidence, information collected, and the theoretical knowledge already systematized in the area. Among the main considerations it calls the attention the lack of discussion on religious diversity in most of the teaching training courses offered in Santa Catarina. By socializing the results, it is expected to contribute to the initial and continued formation of teachers of Brazil’s Basic Education from a pedagogical approach that studies, researches and reflects upon the Brazilian religious cultural diversity, suppressed any form of proselytism.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/15826
10.5752/P.1983-2478.2018v13n23p132-150
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/15826
identifier_str_mv 10.5752/P.1983-2478.2018v13n23p132-150
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/15826/13677
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 INTERAÇÕES
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 INTERAÇÕES
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv INTERAÇÕES; Vol 13 No 23 (2018): Religion studies: epistemologies; 132-150
INTERAÇÕES; Vol. 13 Núm. 23 (2018): Estudos de religião: epistemologias; 132-150
INTERAÇÕES; v. 13 n. 23 (2018): Estudos de religião: epistemologias; 132-150
1983-2478
reponame:Interações (Uberlândia. Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Interações (Uberlândia. Online)
collection Interações (Uberlândia. Online)
repository.name.fl_str_mv Interações (Uberlândia. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv ||interacoes.pucminas@gmail.com
_version_ 1798321139615793152