TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interações (Uberlândia. Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/15826 |
Resumo: | This work analyzes the inclusion/exclusion of the religious cultural diversity theme in undergraduate teaching courses of the state of Santa Catarina, Brazil, by means of mapping the curricula available on the universities websites. Aware of the academic rigor, the qu alitative and quantitative methodological approach, with a bibliographical and documentary character, seeks the confrontation between data, evidence, information collected, and the theoretical knowledge already systematized in the area. Among the main considerations it calls the attention the lack of discussion on religious diversity in most of the teaching training courses offered in Santa Catarina. By socializing the results, it is expected to contribute to the initial and continued formation of teachers of Brazil’s Basic Education from a pedagogical approach that studies, researches and reflects upon the Brazilian religious cultural diversity, suppressed any form of proselytism. |
id |
PUC_MINS-5_cdc7174d22f81202063e4afcbfa85c24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15826 |
network_acronym_str |
PUC_MINS-5 |
network_name_str |
Interações (Uberlândia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITYFORMAÇÃO DE PROFESSORES E DIVERSIDADE CULTURAL RELIGIOSATeaching TrainingCultural DiversityReligious DiversityEducation and ReligionFormação de professoresDiversidade culturalDiversidade religiosaEducação e religião.This work analyzes the inclusion/exclusion of the religious cultural diversity theme in undergraduate teaching courses of the state of Santa Catarina, Brazil, by means of mapping the curricula available on the universities websites. Aware of the academic rigor, the qu alitative and quantitative methodological approach, with a bibliographical and documentary character, seeks the confrontation between data, evidence, information collected, and the theoretical knowledge already systematized in the area. Among the main considerations it calls the attention the lack of discussion on religious diversity in most of the teaching training courses offered in Santa Catarina. By socializing the results, it is expected to contribute to the initial and continued formation of teachers of Brazil’s Basic Education from a pedagogical approach that studies, researches and reflects upon the Brazilian religious cultural diversity, suppressed any form of proselytism.Neste trabalho, analisa-se a inclusão/exclusão da temática diversidade cultural religiosa nos cursos de licenciatura do estado de Santa Catarina, por meio do mapeamento das matrizes curriculares presentes nos websites das universidades catarinenses. A abordagem metodológica quali quantitativa, de cunho bibliográfi co e documental, ciente do rigor acadêmico, busca o confronto entre os dados, as evidências, as informações coletadas e o conhecimento teórico já sistematizado na área. Entre as principais considerações destaca se a ausência da discussão da diversidade rel igiosa na maioria dos cursos de formação de professores em Santa Catarina. Espera se com a socialização dos resultados, contribuir para a formação inicial e continuada dos professores e professoras da Educação Básica no Brasil a partir de uma abordagem ped agógica que estuda, pesquisa e reflete a diversidade culturalreligiosa brasileira, vedadas quaisquer formas de proselitismos.Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais2018-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/1582610.5752/P.1983-2478.2018v13n23p132-150INTERAÇÕES; Vol 13 No 23 (2018): Religion studies: epistemologies; 132-150INTERAÇÕES; Vol. 13 Núm. 23 (2018): Estudos de religião: epistemologias; 132-150INTERAÇÕES; v. 13 n. 23 (2018): Estudos de religião: epistemologias; 132-1501983-2478reponame:Interações (Uberlândia. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/15826/13677Copyright (c) 2018 INTERAÇÕESinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins Filho, Lourival José2021-02-12T05:07:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15826Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/indexPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/oai||interacoes.pucminas@gmail.com1983-24781809-8479opendoar:2021-02-12T05:07:14Interações (Uberlândia. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY FORMAÇÃO DE PROFESSORES E DIVERSIDADE CULTURAL RELIGIOSA |
title |
TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY |
spellingShingle |
TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY Martins Filho, Lourival José Teaching Training Cultural Diversity Religious Diversity Education and Religion Formação de professores Diversidade cultural Diversidade religiosa Educação e religião. |
title_short |
TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY |
title_full |
TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY |
title_fullStr |
TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY |
title_full_unstemmed |
TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY |
title_sort |
TEACHING TRAINING AND RELIGIOUS CULTURAL DIVERSITY |
author |
Martins Filho, Lourival José |
author_facet |
Martins Filho, Lourival José |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins Filho, Lourival José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Training Cultural Diversity Religious Diversity Education and Religion Formação de professores Diversidade cultural Diversidade religiosa Educação e religião. |
topic |
Teaching Training Cultural Diversity Religious Diversity Education and Religion Formação de professores Diversidade cultural Diversidade religiosa Educação e religião. |
description |
This work analyzes the inclusion/exclusion of the religious cultural diversity theme in undergraduate teaching courses of the state of Santa Catarina, Brazil, by means of mapping the curricula available on the universities websites. Aware of the academic rigor, the qu alitative and quantitative methodological approach, with a bibliographical and documentary character, seeks the confrontation between data, evidence, information collected, and the theoretical knowledge already systematized in the area. Among the main considerations it calls the attention the lack of discussion on religious diversity in most of the teaching training courses offered in Santa Catarina. By socializing the results, it is expected to contribute to the initial and continued formation of teachers of Brazil’s Basic Education from a pedagogical approach that studies, researches and reflects upon the Brazilian religious cultural diversity, suppressed any form of proselytism. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/15826 10.5752/P.1983-2478.2018v13n23p132-150 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/15826 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.1983-2478.2018v13n23p132-150 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/15826/13677 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 INTERAÇÕES info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 INTERAÇÕES |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
INTERAÇÕES; Vol 13 No 23 (2018): Religion studies: epistemologies; 132-150 INTERAÇÕES; Vol. 13 Núm. 23 (2018): Estudos de religião: epistemologias; 132-150 INTERAÇÕES; v. 13 n. 23 (2018): Estudos de religião: epistemologias; 132-150 1983-2478 reponame:Interações (Uberlândia. Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MINS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MINS |
institution |
PUC_MINS |
reponame_str |
Interações (Uberlândia. Online) |
collection |
Interações (Uberlândia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Interações (Uberlândia. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
||interacoes.pucminas@gmail.com |
_version_ |
1798321139615793152 |