The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Holzbach, Ariane Diniz
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24311
Resumo: The paper aims to understand how an award category operates in the consolidation of the structural features of the video clip. To do so, it analyzes the first 30 winners, from 1984 to 2014, of the most important award for video clips, the VMA’s Video of the Year, in order to perceive the conventions that the award helps to consolidate. The central argument considers the Video of the Year category as a key element of video clip development, especially on two fronts: 1) it enhances the perception of video clip as an artistic product and 2) help to naturalize characteristics related to gender language. However, this consolidation takes place through various strategies implemented by MTV, creator of the award, aimed at its own legitimacy.
id PUC_RS-12_17f3e076ed11042fb1b8fbb0d0227f3e
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24311
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventionsLa categoría Video of the Year del VMA como constructora de las convenciones del videoclipA categoria Video of the Year do VMA como construtora das convenções do videoclipeMusic videoAudiovisualCommunicationAudiovisualVideoclipAudiovisualComunicaciónAudiovisualVideoclipeAudiovisualComunicaçãoComunicaçãoCulturaThe paper aims to understand how an award category operates in the consolidation of the structural features of the video clip. To do so, it analyzes the first 30 winners, from 1984 to 2014, of the most important award for video clips, the VMA’s Video of the Year, in order to perceive the conventions that the award helps to consolidate. The central argument considers the Video of the Year category as a key element of video clip development, especially on two fronts: 1) it enhances the perception of video clip as an artistic product and 2) help to naturalize characteristics related to gender language. However, this consolidation takes place through various strategies implemented by MTV, creator of the award, aimed at its own legitimacy.El artículo pretende comprender de qué manera una categoría de premiación actúa en la consolidación de las características estructurales del videoclip. Para ello, la propuesta es analizar los 30 primeros vencedores (1984-2014) de la categoría Video of the Year, del Video Music Awards (VMA), la más importante premiación de videoclip, con la intuición de percibir convenciones que la premiación ayudó a consolidar. Como argumento central, se considera que la categoría es un elemento fundamental en el desarrollo del videoclip, especialmente en dos sentidos: 1) ella potencializa que el videoclip sea percibido como producto artístico y 2) ayuda a naturalizar características relacionadas al lenguaje de género. Con todo, esa consolidación acontece a través de variadas estrategias ejecutadas por MTV, creadora de la premiación, con miras a su propia legitimación.O artigo pretende compreender de que maneira uma categoria de premiação atua na consolidação das características estruturais do videoclipe. Para tanto, a proposta é analisar os 30 primeiros vencedores (1984-2014) da categoria Video of the Year, do Video Music Awards (VMA), a mais importante premiação do videoclipe, no intuito de perceber convenções que a premiação ajudou a consolidar. Como argumento central, considera-se que a categoria é um elemento fundamental do desenvolvimento do videoclipe especialmente em duas frentes: 1) ela potencializa que o videoclipe seja percebido como produto artístico e 2) ajuda a naturalizar características relacionadas à linguagem do gênero. Contudo, essa consolidação acontece através de variadas estratégias executadas pela MTV, criadora da premiação, visando a sua própria legitimação.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2431110.15448/1980-3729.2017.1.24311Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 1 (2017); ID24311Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 1 (2017); ID24311Revista FAMECOS; v. 24 n. 1 (2017); ID243111980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24311/15010Copyright (c) 2016 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessHolzbach, Ariane Diniz2017-06-21T14:48:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24311Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-21T14:48:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions
La categoría Video of the Year del VMA como constructora de las convenciones del videoclip
A categoria Video of the Year do VMA como construtora das convenções do videoclipe
title The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions
spellingShingle The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions
Holzbach, Ariane Diniz
Music video
Audiovisual
Communication
Audiovisual
Videoclip
Audiovisual
Comunicación
Audiovisual
Videoclipe
Audiovisual
Comunicação
Comunicação
Cultura
title_short The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions
title_full The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions
title_fullStr The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions
title_full_unstemmed The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions
title_sort The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions
author Holzbach, Ariane Diniz
author_facet Holzbach, Ariane Diniz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Holzbach, Ariane Diniz
dc.subject.por.fl_str_mv Music video
Audiovisual
Communication
Audiovisual
Videoclip
Audiovisual
Comunicación
Audiovisual
Videoclipe
Audiovisual
Comunicação
Comunicação
Cultura
topic Music video
Audiovisual
Communication
Audiovisual
Videoclip
Audiovisual
Comunicación
Audiovisual
Videoclipe
Audiovisual
Comunicação
Comunicação
Cultura
description The paper aims to understand how an award category operates in the consolidation of the structural features of the video clip. To do so, it analyzes the first 30 winners, from 1984 to 2014, of the most important award for video clips, the VMA’s Video of the Year, in order to perceive the conventions that the award helps to consolidate. The central argument considers the Video of the Year category as a key element of video clip development, especially on two fronts: 1) it enhances the perception of video clip as an artistic product and 2) help to naturalize characteristics related to gender language. However, this consolidation takes place through various strategies implemented by MTV, creator of the award, aimed at its own legitimacy.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24311
10.15448/1980-3729.2017.1.24311
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24311
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2017.1.24311
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24311/15010
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 1 (2017); ID24311
Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 1 (2017); ID24311
Revista FAMECOS; v. 24 n. 1 (2017); ID24311
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2017.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663122247680