The struggles around the “politically correct” in advertising

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wottrich, Laura
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/33884
Resumo: This paper addresses the debate on ‘political correctness’ in the articulations between the field of advertising and society at large in Brazil. More than a crystallised expression, “political correctness” stems from a debate initiated by different perspectives of study (discourse, culture, and media), whose unfoldings are important to ponder the configurations of contemporary advertising and the ways in which subjects relate  to it. This debate is put forth through the empirical analysis of the tensioning around the topic in Brazil’s social scenario in the period from 2005 to 2015. Debates around Political Correctness enable positions around censorship and freedom of speech in the field of advertising and express claims for recognition in society, especially around the representation of women. “Political correctness” qualifies, in this context, as a discursive mechanism in the disputes around those representations imparted by advertising.
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spelling The struggles around the “politically correct” in advertisingLos embates en torno al “políticamente correcto” en la publicidadOs embates em torno do “politicamente correto” na publicidadePolitically correct. Advertising. Contestation practices.Políticamente correcto. Publicidad. Practicas de contestación.Politicamente correto. Publicidade. Práticas de contestação.PublicidadeThis paper addresses the debate on ‘political correctness’ in the articulations between the field of advertising and society at large in Brazil. More than a crystallised expression, “political correctness” stems from a debate initiated by different perspectives of study (discourse, culture, and media), whose unfoldings are important to ponder the configurations of contemporary advertising and the ways in which subjects relate  to it. This debate is put forth through the empirical analysis of the tensioning around the topic in Brazil’s social scenario in the period from 2005 to 2015. Debates around Political Correctness enable positions around censorship and freedom of speech in the field of advertising and express claims for recognition in society, especially around the representation of women. “Political correctness” qualifies, in this context, as a discursive mechanism in the disputes around those representations imparted by advertising.El texto hace frente al debate acerca del “políticamente correcto” en las articulaciones entre el campo publicitario brasileño y la sociedad. Más que una expresión cristalizada, lo “políticamente correcto” se origina en un debate encentado por distintas perspectivas de estudio (discursivas, culturales y mediáticas), cuyos desdoblamientos son importantes para reflexionar sobre las configuraciones de la publicidad contemporánea y los modos como los sujetos se relacionan con ella. El debate empieza con el análisis de contenido cualitativo acerca de las tensiones alrededor de la temática en el escenario social brasileño, en el período de 2005 a 2015. La materia fue uno de los tres principales movilizadores de conflictos entre el campo publicitario y la sociedad en ese ínterin y accionó posiciones referentes a la censura y a la libertad de expresión por el bies del campo publicitario, expresando demandas por reconocimiento, especialmente en las representaciones sobre las mujeres junto a la sociedad. Lo “políticamente correcto” se configura, en ese contexto, en un mecanismo discursivo de disputas en torno de las representaciones que la publicidad hace circular.O texto enfrenta o debate em torno do “politicamente correto” nas articulações entre o campo publicitário e a sociedade. Mais do que uma expressão cristalizada, o “politicamente correto” se origina em um debate encetado por diferentes perspectivas de estudo (discursivas, culturais, midiáticas), cujos desdobramentos são importantes para refletir sobre as configurações da publicidade contemporânea e os modos como os sujeitos relacionam-se com ela. O debate é acionado a partir de análise de conteúdo qualitativa sobre os tensionamentos em torno da temática no cenário social brasileiro, no período de 2005 a 2015. O assunto foi um dos três principais mobilizadores entre o campo publicitário e a sociedade nesse ínterim; acionou posições em torno da censura e da liberdade de expressão pelo viés do campo publicitário, e expressou demandas por reconhecimento, em especial, em torno das representações sobre as mulheres junto à sociedade. O “politicamente correto” se configura, nesse contexto, um mecanismo discursivo de disputas em torno das representações que a publicidade faz circular.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3388410.15448/1980-3729.2019.3.33884Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 3 (2019); e33884Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 3 (2019); e33884Revista FAMECOS; v. 26 n. 3 (2019); e338841980-37291415-054910.15448/1980-3729.2019.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/33884/19367Copyright (c) 2019 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWottrich, Laura2020-01-15T18:46:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33884Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2020-01-15T18:46:46Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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