Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvim, Luíza Beatriz
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24688
Resumo: We consider the musical term “counterpoint” as employed in texts about cinema and film theory since Sergei Eisenstein´s writings of the end of the twenties, passing by authors such as Theodor Adorno and Hanns Eisler, Siegfried Kracaeur and Jean Mitry until the sound studies in audiovisual by Michel Chion. As a fundamental questioning we consider the possibility and pertinence or not of its application to the relationship between sound and image in audiovisual products, as that application has caused much misunderstood, often provoked by generic utilization. We refer to audiovisual examples given in the above cited authors and join others, as the 1001 nights´ first volume (Miguel Gomes, 2015) and A film like others (Jean-Luc Godard, 1968) and in films by Robert Bresson.
id PUC_RS-12_2e33f56cd29b1d62a45fb30c7d90909b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24688
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion¿Contrapunto audiovisual? De Eisenstein a ChionContraponto audiovisual? De Eisenstein a ChionCounterpointAudiovisualMusicAudiovisualContrapuntoaudiovisualmúsicaCineContrapontoaudiovisualmúsicaCinemaWe consider the musical term “counterpoint” as employed in texts about cinema and film theory since Sergei Eisenstein´s writings of the end of the twenties, passing by authors such as Theodor Adorno and Hanns Eisler, Siegfried Kracaeur and Jean Mitry until the sound studies in audiovisual by Michel Chion. As a fundamental questioning we consider the possibility and pertinence or not of its application to the relationship between sound and image in audiovisual products, as that application has caused much misunderstood, often provoked by generic utilization. We refer to audiovisual examples given in the above cited authors and join others, as the 1001 nights´ first volume (Miguel Gomes, 2015) and A film like others (Jean-Luc Godard, 1968) and in films by Robert Bresson.Consideramos el término musical “contrapunto” tal como es utilizado en los textos sobre cine y teoría cinematográfica, a partir de los escritos de Eisenstein de finales de los años 20, pasando por autores como Adorno y Eisler, Kracaeur y Jean Mitry, hasta los estudios de sonido en el audiovisual de Michael Chion. Tomamos como base el cuestionamiento de la posibilidad y pertinencia o no de su aplicación a las relaciones entre sonido e imagen en productos audiovisuales, ya que esta aplicación dio origen a diversos malentendidos, muchas veces provocados por un uso genérico del término. Hacemos referencia a ejemplos audiovisuales en los textos de esos autores e incrementamos otros, como el primer volumen de Las mil y una noches (Miguel Gomes, 2015), Un filme como los otros (Jean-Luc godard, 1968) y películas de Robert Bresson.Consideramos o termo musical “contraponto” tal como utilizado nos textos sobre cinema e teoria cinematográfica, a partir dos escritos de Eisenstein do final dos anos 20, passando por autores como Adorno e Eisler, Kracaeur e Jean Mitry até os estudos de som no audiovisual de Michel Chion. Temos como base o questionamento da possibilidade e pertinência ou não de sua aplicação às relações entre som e imagem em produtos audiovisuais, já que esta aplicação deu origem a diversos mal-entendidos, muitas vezes provocados por um uso genérico do termo. Fazemos referências a exemplos audiovisuais nos textos desses autores e acrescentamos outros, como o primeiro volume de As mil e uma noites (Miguel Gomes, 2015), Um filme como os outros (Jean-Luc Godard, 1968) e em filmes de Robert Bresson.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2468810.15448/1980-3729.2017.2.24688Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID24688Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID24688Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID246881980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24688/15209Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlvim, Luíza Beatriz2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24688Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion
¿Contrapunto audiovisual? De Eisenstein a Chion
Contraponto audiovisual? De Eisenstein a Chion
title Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion
spellingShingle Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion
Alvim, Luíza Beatriz
Counterpoint
Audiovisual
Music
Audiovisual
Contrapunto
audiovisual
música
Cine
Contraponto
audiovisual
música
Cinema
title_short Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion
title_full Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion
title_fullStr Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion
title_full_unstemmed Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion
title_sort Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion
author Alvim, Luíza Beatriz
author_facet Alvim, Luíza Beatriz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvim, Luíza Beatriz
dc.subject.por.fl_str_mv Counterpoint
Audiovisual
Music
Audiovisual
Contrapunto
audiovisual
música
Cine
Contraponto
audiovisual
música
Cinema
topic Counterpoint
Audiovisual
Music
Audiovisual
Contrapunto
audiovisual
música
Cine
Contraponto
audiovisual
música
Cinema
description We consider the musical term “counterpoint” as employed in texts about cinema and film theory since Sergei Eisenstein´s writings of the end of the twenties, passing by authors such as Theodor Adorno and Hanns Eisler, Siegfried Kracaeur and Jean Mitry until the sound studies in audiovisual by Michel Chion. As a fundamental questioning we consider the possibility and pertinence or not of its application to the relationship between sound and image in audiovisual products, as that application has caused much misunderstood, often provoked by generic utilization. We refer to audiovisual examples given in the above cited authors and join others, as the 1001 nights´ first volume (Miguel Gomes, 2015) and A film like others (Jean-Luc Godard, 1968) and in films by Robert Bresson.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24688
10.15448/1980-3729.2017.2.24688
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24688
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2017.2.24688
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24688/15209
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID24688
Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID24688
Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID24688
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2017.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1752127666460295168