Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24688 |
Resumo: | We consider the musical term “counterpoint” as employed in texts about cinema and film theory since Sergei Eisenstein´s writings of the end of the twenties, passing by authors such as Theodor Adorno and Hanns Eisler, Siegfried Kracaeur and Jean Mitry until the sound studies in audiovisual by Michel Chion. As a fundamental questioning we consider the possibility and pertinence or not of its application to the relationship between sound and image in audiovisual products, as that application has caused much misunderstood, often provoked by generic utilization. We refer to audiovisual examples given in the above cited authors and join others, as the 1001 nights´ first volume (Miguel Gomes, 2015) and A film like others (Jean-Luc Godard, 1968) and in films by Robert Bresson. |
id |
PUC_RS-12_2e33f56cd29b1d62a45fb30c7d90909b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24688 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion¿Contrapunto audiovisual? De Eisenstein a ChionContraponto audiovisual? De Eisenstein a ChionCounterpointAudiovisualMusicAudiovisualContrapuntoaudiovisualmúsicaCineContrapontoaudiovisualmúsicaCinemaWe consider the musical term “counterpoint” as employed in texts about cinema and film theory since Sergei Eisenstein´s writings of the end of the twenties, passing by authors such as Theodor Adorno and Hanns Eisler, Siegfried Kracaeur and Jean Mitry until the sound studies in audiovisual by Michel Chion. As a fundamental questioning we consider the possibility and pertinence or not of its application to the relationship between sound and image in audiovisual products, as that application has caused much misunderstood, often provoked by generic utilization. We refer to audiovisual examples given in the above cited authors and join others, as the 1001 nights´ first volume (Miguel Gomes, 2015) and A film like others (Jean-Luc Godard, 1968) and in films by Robert Bresson.Consideramos el término musical “contrapunto” tal como es utilizado en los textos sobre cine y teoría cinematográfica, a partir de los escritos de Eisenstein de finales de los años 20, pasando por autores como Adorno y Eisler, Kracaeur y Jean Mitry, hasta los estudios de sonido en el audiovisual de Michael Chion. Tomamos como base el cuestionamiento de la posibilidad y pertinencia o no de su aplicación a las relaciones entre sonido e imagen en productos audiovisuales, ya que esta aplicación dio origen a diversos malentendidos, muchas veces provocados por un uso genérico del término. Hacemos referencia a ejemplos audiovisuales en los textos de esos autores e incrementamos otros, como el primer volumen de Las mil y una noches (Miguel Gomes, 2015), Un filme como los otros (Jean-Luc godard, 1968) y películas de Robert Bresson.Consideramos o termo musical “contraponto” tal como utilizado nos textos sobre cinema e teoria cinematográfica, a partir dos escritos de Eisenstein do final dos anos 20, passando por autores como Adorno e Eisler, Kracaeur e Jean Mitry até os estudos de som no audiovisual de Michel Chion. Temos como base o questionamento da possibilidade e pertinência ou não de sua aplicação às relações entre som e imagem em produtos audiovisuais, já que esta aplicação deu origem a diversos mal-entendidos, muitas vezes provocados por um uso genérico do termo. Fazemos referências a exemplos audiovisuais nos textos desses autores e acrescentamos outros, como o primeiro volume de As mil e uma noites (Miguel Gomes, 2015), Um filme como os outros (Jean-Luc Godard, 1968) e em filmes de Robert Bresson.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2468810.15448/1980-3729.2017.2.24688Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID24688Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID24688Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID246881980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24688/15209Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlvim, Luíza Beatriz2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24688Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion ¿Contrapunto audiovisual? De Eisenstein a Chion Contraponto audiovisual? De Eisenstein a Chion |
title |
Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion |
spellingShingle |
Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion Alvim, Luíza Beatriz Counterpoint Audiovisual Music Audiovisual Contrapunto audiovisual música Cine Contraponto audiovisual música Cinema |
title_short |
Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion |
title_full |
Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion |
title_fullStr |
Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion |
title_full_unstemmed |
Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion |
title_sort |
Audiovisual counterpoint? From Eisenstein to Chion |
author |
Alvim, Luíza Beatriz |
author_facet |
Alvim, Luíza Beatriz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alvim, Luíza Beatriz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Counterpoint Audiovisual Music Audiovisual Contrapunto audiovisual música Cine Contraponto audiovisual música Cinema |
topic |
Counterpoint Audiovisual Music Audiovisual Contrapunto audiovisual música Cine Contraponto audiovisual música Cinema |
description |
We consider the musical term “counterpoint” as employed in texts about cinema and film theory since Sergei Eisenstein´s writings of the end of the twenties, passing by authors such as Theodor Adorno and Hanns Eisler, Siegfried Kracaeur and Jean Mitry until the sound studies in audiovisual by Michel Chion. As a fundamental questioning we consider the possibility and pertinence or not of its application to the relationship between sound and image in audiovisual products, as that application has caused much misunderstood, often provoked by generic utilization. We refer to audiovisual examples given in the above cited authors and join others, as the 1001 nights´ first volume (Miguel Gomes, 2015) and A film like others (Jean-Luc Godard, 1968) and in films by Robert Bresson. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24688 10.15448/1980-3729.2017.2.24688 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24688 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2017.2.24688 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24688/15209 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID24688 Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID24688 Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID24688 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2017.2 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1752127666460295168 |