Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22325 |
Resumo: | During the 1960s and 1970s, the musical group “Os Originais do Samba” developed a particular sound based on male choir and on a strong percussion seeking to musically process a commercial purpose with a aesthetic authenticity. The group, led by humorist and sambista Mussum, achieved certain prominence in the music market of the period by participating in shows, recording albums and performing on television, but never got full recognition of music criticism. With its black male choir and the scenic performance of its percussive sound, “Os Originais” sedimented an aesthetic of samba that became inspiration for future generations who developed what later was known as “pagode”, initially with the group “Fundo de Quintal”, then with other groups of so-called “pagode of the 1990s". |
id |
PUC_RS-12_32f1791fabfede24f0706c0074a51d2b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22325 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca soundMussum, Os Originais do Samba y la sonoridad del pagode cariocaMussum, Os Originais do Samba e a sonoridade do pagode cariocaPopular musicCultureCommunicationPopular musicMúsica popularculturasambaMídia y Música popularMúsica popularculturasambaMídia e música popularDuring the 1960s and 1970s, the musical group “Os Originais do Samba” developed a particular sound based on male choir and on a strong percussion seeking to musically process a commercial purpose with a aesthetic authenticity. The group, led by humorist and sambista Mussum, achieved certain prominence in the music market of the period by participating in shows, recording albums and performing on television, but never got full recognition of music criticism. With its black male choir and the scenic performance of its percussive sound, “Os Originais” sedimented an aesthetic of samba that became inspiration for future generations who developed what later was known as “pagode”, initially with the group “Fundo de Quintal”, then with other groups of so-called “pagode of the 1990s".Durante las décadas de 1960 y 1970, el grupo musical Os Originais do Samba desarrolló una sonoridad particular basada en el coro masculino y en una fuerte percusión que buscaba procesar musicalmente una intención comercial con autenticidad estética. El grupo, liderado por el sambista y humorista Mussum, ocupó cierto destaque en el mercado musical del período, participando de shows, grabando discos y actuando en la televisión, pero nunca obtuvo pleno reconocimiento de la crítica musical. Con su coro negro masculino y la performance escénica y sonora de su batucada, Os Originais sedimentaron una estética de samba que se tornaría inspiración para generaciones futuras que desarrollaron lo que posteriormente fue bautizado como ‘pagode’, inicialmente con el grupo Fundo de Quintal, prolongándose a los conjuntos del llamado “pagode de los años 1990”.Durante as décadas de 1960 e 1970, o grupo musical Os Originais do Samba desenvolveu uma sonoridade particular baseada no coro masculino e em uma forte percussão que buscava processar musicalmente uma intenção comercial com autenticidade estética. O grupo, liderado pelo sambista e humorista Mussum, ocupou certo destaque no mercado musical do período participando de shows, gravando discos e atuando na televisão, mas nunca obteve pleno reconhecimento da crítica musical. Com seu coro negro masculino e a performance cênica e sonora de sua batucada, Os Originais sedimentaram uma estética de samba que se tornaria inspiração para gerações futuras que desenvolveram o que batizado posteriormente de “pagode”, inicialmente com o grupo Fundo de Quintal, se desdobrando depois ara os conjuntos do chamado “pagode dos anos 1990”.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2232510.15448/1980-3729.2016.2.22325Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 2 (2016); ID22325Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 2 (2016); ID22325Revista FAMECOS; v. 23 n. 2 (2016); ID223251980-37291415-054910.15448/1980-3729.2016.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22325/14178Copyright (c) 2016 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrotta, Felipe2017-06-06T22:04:52Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22325Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-06T22:04:52Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound Mussum, Os Originais do Samba y la sonoridad del pagode carioca Mussum, Os Originais do Samba e a sonoridade do pagode carioca |
title |
Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound |
spellingShingle |
Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound Trotta, Felipe Popular music Culture Communication Popular music Música popular cultura samba Mídia y Música popular Música popular cultura samba Mídia e música popular |
title_short |
Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound |
title_full |
Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound |
title_fullStr |
Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound |
title_full_unstemmed |
Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound |
title_sort |
Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound |
author |
Trotta, Felipe |
author_facet |
Trotta, Felipe |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trotta, Felipe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Popular music Culture Communication Popular music Música popular cultura samba Mídia y Música popular Música popular cultura samba Mídia e música popular |
topic |
Popular music Culture Communication Popular music Música popular cultura samba Mídia y Música popular Música popular cultura samba Mídia e música popular |
description |
During the 1960s and 1970s, the musical group “Os Originais do Samba” developed a particular sound based on male choir and on a strong percussion seeking to musically process a commercial purpose with a aesthetic authenticity. The group, led by humorist and sambista Mussum, achieved certain prominence in the music market of the period by participating in shows, recording albums and performing on television, but never got full recognition of music criticism. With its black male choir and the scenic performance of its percussive sound, “Os Originais” sedimented an aesthetic of samba that became inspiration for future generations who developed what later was known as “pagode”, initially with the group “Fundo de Quintal”, then with other groups of so-called “pagode of the 1990s". |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22325 10.15448/1980-3729.2016.2.22325 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22325 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2016.2.22325 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22325/14178 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 2 (2016); ID22325 Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 2 (2016); ID22325 Revista FAMECOS; v. 23 n. 2 (2016); ID22325 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2016.2 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663055138816 |