Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trotta, Felipe
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22325
Resumo: During the 1960s and 1970s, the musical group “Os Originais do Samba” developed a particular sound based on male choir and on a strong percussion seeking to musically process a commercial purpose with a aesthetic authenticity. The group, led by humorist and sambista Mussum, achieved certain prominence in the music market of the period by participating in shows, recording albums and performing on television, but never got full recognition of music criticism. With its black male choir and the scenic performance of its percussive sound, “Os Originais” sedimented an aesthetic of samba that became inspiration for future generations who developed what later was known as “pagode”, initially with the group “Fundo de Quintal”, then with other groups of so-called “pagode of the 1990s".
id PUC_RS-12_32f1791fabfede24f0706c0074a51d2b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22325
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca soundMussum, Os Originais do Samba y la sonoridad del pagode cariocaMussum, Os Originais do Samba e a sonoridade do pagode cariocaPopular musicCultureCommunicationPopular musicMúsica popularculturasambaMídia y Música popularMúsica popularculturasambaMídia e música popularDuring the 1960s and 1970s, the musical group “Os Originais do Samba” developed a particular sound based on male choir and on a strong percussion seeking to musically process a commercial purpose with a aesthetic authenticity. The group, led by humorist and sambista Mussum, achieved certain prominence in the music market of the period by participating in shows, recording albums and performing on television, but never got full recognition of music criticism. With its black male choir and the scenic performance of its percussive sound, “Os Originais” sedimented an aesthetic of samba that became inspiration for future generations who developed what later was known as “pagode”, initially with the group “Fundo de Quintal”, then with other groups of so-called “pagode of the 1990s".Durante las décadas de 1960 y 1970, el grupo musical Os Originais do Samba desarrolló una sonoridad particular basada en el coro masculino y en una fuerte percusión que buscaba procesar musicalmente una intención comercial con autenticidad estética. El grupo, liderado por el sambista y humorista Mussum, ocupó cierto destaque en el mercado musical del período, participando de shows, grabando discos y actuando en la televisión, pero nunca obtuvo pleno reconocimiento de la crítica musical. Con su coro negro masculino y la performance escénica y sonora de su batucada, Os Originais sedimentaron una estética de samba que se tornaría inspiración para generaciones futuras que desarrollaron lo que posteriormente fue bautizado como ‘pagode’, inicialmente con el grupo Fundo de Quintal, prolongándose a los conjuntos del llamado “pagode de los años 1990”.Durante as décadas de 1960 e 1970, o grupo musical Os Originais do Samba desenvolveu uma sonoridade particular baseada no coro masculino e em uma forte percussão que buscava processar musicalmente uma intenção comercial com autenticidade estética. O grupo, liderado pelo sambista e humorista Mussum, ocupou certo destaque no mercado musical do período participando de shows, gravando discos e atuando na televisão, mas nunca obteve pleno reconhecimento da crítica musical. Com seu coro negro masculino e a performance cênica e sonora de sua batucada, Os Originais sedimentaram uma estética de samba que se tornaria inspiração para gerações futuras que desenvolveram o que batizado posteriormente de “pagode”, inicialmente com o grupo Fundo de Quintal, se desdobrando depois ara os conjuntos do chamado “pagode dos anos 1990”.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2232510.15448/1980-3729.2016.2.22325Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 2 (2016); ID22325Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 2 (2016); ID22325Revista FAMECOS; v. 23 n. 2 (2016); ID223251980-37291415-054910.15448/1980-3729.2016.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22325/14178Copyright (c) 2016 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrotta, Felipe2017-06-06T22:04:52Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22325Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-06T22:04:52Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound
Mussum, Os Originais do Samba y la sonoridad del pagode carioca
Mussum, Os Originais do Samba e a sonoridade do pagode carioca
title Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound
spellingShingle Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound
Trotta, Felipe
Popular music
Culture
Communication
Popular music
Música popular
cultura
samba
Mídia y Música popular
Música popular
cultura
samba
Mídia e música popular
title_short Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound
title_full Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound
title_fullStr Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound
title_full_unstemmed Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound
title_sort Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound
author Trotta, Felipe
author_facet Trotta, Felipe
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trotta, Felipe
dc.subject.por.fl_str_mv Popular music
Culture
Communication
Popular music
Música popular
cultura
samba
Mídia y Música popular
Música popular
cultura
samba
Mídia e música popular
topic Popular music
Culture
Communication
Popular music
Música popular
cultura
samba
Mídia y Música popular
Música popular
cultura
samba
Mídia e música popular
description During the 1960s and 1970s, the musical group “Os Originais do Samba” developed a particular sound based on male choir and on a strong percussion seeking to musically process a commercial purpose with a aesthetic authenticity. The group, led by humorist and sambista Mussum, achieved certain prominence in the music market of the period by participating in shows, recording albums and performing on television, but never got full recognition of music criticism. With its black male choir and the scenic performance of its percussive sound, “Os Originais” sedimented an aesthetic of samba that became inspiration for future generations who developed what later was known as “pagode”, initially with the group “Fundo de Quintal”, then with other groups of so-called “pagode of the 1990s".
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22325
10.15448/1980-3729.2016.2.22325
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22325
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2016.2.22325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22325/14178
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 2 (2016); ID22325
Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 2 (2016); ID22325
Revista FAMECOS; v. 23 n. 2 (2016); ID22325
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2016.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663055138816