Modern imaginary and the world of consumption
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10963 |
Resumo: | At its outset, this article outlines broadly the Lacanian conceptof imaginary, showing how it is formed from the mirrorstage onward and branches into attitudes of rivalry andidentification. Then, it is presented the rise of imaginary incapitalist modernity, be it in the relationship with the natureand the world of objects, or in the economic, social and politicalbonds between human beings. Finally, modern imaginary isarticulated with the attitudes of rivalry and identificationwhich rule the world of consumption. |
id |
PUC_RS-12_709214f871ea900ba235304d93753ac3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10963 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Modern imaginary and the world of consumptionImaginario moderno y el mundo del consumoImaginário moderno e o mundo do consumoImaginaryModernityConsumption.ImaginaryImaginarioModernidadConsumoImaginarioImaginárioModernidadeConsumo.ImaginárioAt its outset, this article outlines broadly the Lacanian conceptof imaginary, showing how it is formed from the mirrorstage onward and branches into attitudes of rivalry andidentification. Then, it is presented the rise of imaginary incapitalist modernity, be it in the relationship with the natureand the world of objects, or in the economic, social and politicalbonds between human beings. Finally, modern imaginary isarticulated with the attitudes of rivalry and identificationwhich rule the world of consumption.El artículo inicialmente traza, en líneas generales, el concepto lacaniano de imaginario, mostrando cómo él se forma a partir del estadio del espejo y se ramifica en posturas de rivalidad e identificación. A continuación, se presenta la ascensión del imaginario en la modernidad capitalista, bien sea en relación con la naturaleza y el mundo de los objetos, o en los lazos económicos, sociales y políticos entre los hombres. Finalmente, el imaginario moderno es articulado con las posturas de rivalidad e identificación que gobiernan el mundo del consumo.O artigo inicialmente traça, em linhas gerais, o conceito lacaniano de imaginário, mostrando como ele se forma a partir do estádio do espelho e se ramifica em posturas de rivalidade e identificação. Em seguida, é apresentada a ascensão doimaginário na modernidade capitalista, seja na relação com a natureza e o mundo dos objetos, seja nos laços econômicos, sociais e políticos entre os homens. Finalmente, o imaginário moderno é articulado com as posturas de rivalidade eidentificação que governam o mundo do consumo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1096310.15448/1980-3729.2013.3.10963Revista FAMECOS; Vol. 20 No. 3 (2013); 603-617Revista FAMECOS; Vol. 20 Núm. 3 (2013); 603-617Revista FAMECOS; v. 20 n. 3 (2013); 603-6171980-37291415-054910.15448/1980-3729.2013.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10963/10787Castro, Julio Cesar Lemes deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-08-10T16:46:44Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/10963Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-08-10T16:46:44Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modern imaginary and the world of consumption Imaginario moderno y el mundo del consumo Imaginário moderno e o mundo do consumo |
title |
Modern imaginary and the world of consumption |
spellingShingle |
Modern imaginary and the world of consumption Castro, Julio Cesar Lemes de Imaginary Modernity Consumption. Imaginary Imaginario Modernidad Consumo Imaginario Imaginário Modernidade Consumo. Imaginário |
title_short |
Modern imaginary and the world of consumption |
title_full |
Modern imaginary and the world of consumption |
title_fullStr |
Modern imaginary and the world of consumption |
title_full_unstemmed |
Modern imaginary and the world of consumption |
title_sort |
Modern imaginary and the world of consumption |
author |
Castro, Julio Cesar Lemes de |
author_facet |
Castro, Julio Cesar Lemes de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Julio Cesar Lemes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Imaginary Modernity Consumption. Imaginary Imaginario Modernidad Consumo Imaginario Imaginário Modernidade Consumo. Imaginário |
topic |
Imaginary Modernity Consumption. Imaginary Imaginario Modernidad Consumo Imaginario Imaginário Modernidade Consumo. Imaginário |
description |
At its outset, this article outlines broadly the Lacanian conceptof imaginary, showing how it is formed from the mirrorstage onward and branches into attitudes of rivalry andidentification. Then, it is presented the rise of imaginary incapitalist modernity, be it in the relationship with the natureand the world of objects, or in the economic, social and politicalbonds between human beings. Finally, modern imaginary isarticulated with the attitudes of rivalry and identificationwhich rule the world of consumption. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10963 10.15448/1980-3729.2013.3.10963 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10963 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2013.3.10963 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/10963/10787 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 20 No. 3 (2013); 603-617 Revista FAMECOS; Vol. 20 Núm. 3 (2013); 603-617 Revista FAMECOS; v. 20 n. 3 (2013); 603-617 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2013.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128661629075456 |