School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dallabrida, Norberto
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/13126
Resumo: This article proposes to understand the constitution of the faculty school from the classic and cientific courses – second cicle of secondary education – from Colégio Estadual Dias Velho, between the years 1950 and 1964, and its implications on the texture of the school culture practiced. Aware of bourdesian sociological reflections and the concept of appropriation from Roger Chartier are analyzed the school background, and the cultural, political and religious preferences of these teachers. For that, this sociohistorical reflection uses written school documents, newspaper articles, and specially testimonial from former teachers. The study of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho is contextualized in regional and national level.
id PUC_RS-18_74bf68ef894b14fa48c10c3c166fb8ed
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/13126
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)Formación escolar y perfil sociológico del cuerpo docente del Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)Formação escolar e perfil sociológico do corpo docente do Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)Faculty school. Secondary education. Appropriation.Corpo docente. Ensino secundário. Apropriação.Cuerpo docente. Enseñanza secundaria. Apropiación.This article proposes to understand the constitution of the faculty school from the classic and cientific courses – second cicle of secondary education – from Colégio Estadual Dias Velho, between the years 1950 and 1964, and its implications on the texture of the school culture practiced. Aware of bourdesian sociological reflections and the concept of appropriation from Roger Chartier are analyzed the school background, and the cultural, political and religious preferences of these teachers. For that, this sociohistorical reflection uses written school documents, newspaper articles, and specially testimonial from former teachers. The study of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho is contextualized in regional and national level.Este artículo busca entender la formación del cuerpo docente de los cursos clásico y científico – según ciclo de la enseñanza secundaria – del Colégio Estadual Dias Velho, entre 1950 y 1964, y sus implicaciones en la producción de la cultura escolar practicada. A partir de las reflexiones sociológicas de Pierre Bourdieu y del concepto de apropiación de Roger Chartier son analizadas las trayectorias escolares y las preferencias culturales, políticas y religiosas de estos profesores. Este análisis socio histórico usa documentos escolares, artículos de periódicos y, especialmente, testimonios de antiguos profesores. El estudio del cuerpo docente del Colégio Estadual Dias Velho es contextualizado a nivel regional y nacional.Este artigos e propõe a compreender a constituição do corpo docente dos cursos clássico e científico – segundo ciclo do ensino secundário – do Colégio Estadual Dias Velho, entre 1950 e 1964, e as suas implicações na tessitura da cultura escolar praticada. À luz das reflexões sociológicas bourdieusianas e do conceito de apropriação de Roger Chartier são analisadas as formações escolares e as preferências culturais, políticas e religiosas desses professores. Para tanto, essa reflexão sócio-histórica usa documentos escolares escritos, matérias de jornais e, especialmente, depoimentos de ex-professores. O estudo do corpo docente do Colégio Estadual Dias Velho é contextualizado em nível regional e nacional.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-03-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1312610.15448/1981-2582.2014.1.13126Educação; Vol. 37 No. 1 (2014): Dossier: Teaching, cultural and human formation processes; 110-117Educação; Vol. 37 Núm. 1 (2014): Dosier: Enseñanza, procesos culturales y formación humana; 110-117Educação; v. 37 n. 1 (2014): Dossiê - Docência, processos culturais e formação humana; 110-1171981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2014.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/13126/10931Dallabrida, Norbertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:38:26Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/13126Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:38:26Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)
Formación escolar y perfil sociológico del cuerpo docente del Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)
Formação escolar e perfil sociológico do corpo docente do Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)
title School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)
spellingShingle School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)
Dallabrida, Norberto
Faculty school. Secondary education. Appropriation.
Corpo docente. Ensino secundário. Apropriação.
Cuerpo docente. Enseñanza secundaria. Apropiación.
title_short School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)
title_full School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)
title_fullStr School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)
title_full_unstemmed School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)
title_sort School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)
author Dallabrida, Norberto
author_facet Dallabrida, Norberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dallabrida, Norberto
dc.subject.por.fl_str_mv Faculty school. Secondary education. Appropriation.
Corpo docente. Ensino secundário. Apropriação.
Cuerpo docente. Enseñanza secundaria. Apropiación.
topic Faculty school. Secondary education. Appropriation.
Corpo docente. Ensino secundário. Apropriação.
Cuerpo docente. Enseñanza secundaria. Apropiación.
description This article proposes to understand the constitution of the faculty school from the classic and cientific courses – second cicle of secondary education – from Colégio Estadual Dias Velho, between the years 1950 and 1964, and its implications on the texture of the school culture practiced. Aware of bourdesian sociological reflections and the concept of appropriation from Roger Chartier are analyzed the school background, and the cultural, political and religious preferences of these teachers. For that, this sociohistorical reflection uses written school documents, newspaper articles, and specially testimonial from former teachers. The study of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho is contextualized in regional and national level.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/13126
10.15448/1981-2582.2014.1.13126
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/13126
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2014.1.13126
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/13126/10931
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 37 No. 1 (2014): Dossier: Teaching, cultural and human formation processes; 110-117
Educação; Vol. 37 Núm. 1 (2014): Dosier: Enseñanza, procesos culturales y formación humana; 110-117
Educação; v. 37 n. 1 (2014): Dossiê - Docência, processos culturais e formação humana; 110-117
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2014.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128743617232896