School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/13126 |
Resumo: | This article proposes to understand the constitution of the faculty school from the classic and cientific courses – second cicle of secondary education – from Colégio Estadual Dias Velho, between the years 1950 and 1964, and its implications on the texture of the school culture practiced. Aware of bourdesian sociological reflections and the concept of appropriation from Roger Chartier are analyzed the school background, and the cultural, political and religious preferences of these teachers. For that, this sociohistorical reflection uses written school documents, newspaper articles, and specially testimonial from former teachers. The study of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho is contextualized in regional and national level. |
id |
PUC_RS-18_74bf68ef894b14fa48c10c3c166fb8ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/13126 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)Formación escolar y perfil sociológico del cuerpo docente del Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)Formação escolar e perfil sociológico do corpo docente do Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964)Faculty school. Secondary education. Appropriation.Corpo docente. Ensino secundário. Apropriação.Cuerpo docente. Enseñanza secundaria. Apropiación.This article proposes to understand the constitution of the faculty school from the classic and cientific courses – second cicle of secondary education – from Colégio Estadual Dias Velho, between the years 1950 and 1964, and its implications on the texture of the school culture practiced. Aware of bourdesian sociological reflections and the concept of appropriation from Roger Chartier are analyzed the school background, and the cultural, political and religious preferences of these teachers. For that, this sociohistorical reflection uses written school documents, newspaper articles, and specially testimonial from former teachers. The study of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho is contextualized in regional and national level.Este artículo busca entender la formación del cuerpo docente de los cursos clásico y científico – según ciclo de la enseñanza secundaria – del Colégio Estadual Dias Velho, entre 1950 y 1964, y sus implicaciones en la producción de la cultura escolar practicada. A partir de las reflexiones sociológicas de Pierre Bourdieu y del concepto de apropiación de Roger Chartier son analizadas las trayectorias escolares y las preferencias culturales, políticas y religiosas de estos profesores. Este análisis socio histórico usa documentos escolares, artículos de periódicos y, especialmente, testimonios de antiguos profesores. El estudio del cuerpo docente del Colégio Estadual Dias Velho es contextualizado a nivel regional y nacional.Este artigos e propõe a compreender a constituição do corpo docente dos cursos clássico e científico – segundo ciclo do ensino secundário – do Colégio Estadual Dias Velho, entre 1950 e 1964, e as suas implicações na tessitura da cultura escolar praticada. À luz das reflexões sociológicas bourdieusianas e do conceito de apropriação de Roger Chartier são analisadas as formações escolares e as preferências culturais, políticas e religiosas desses professores. Para tanto, essa reflexão sócio-histórica usa documentos escolares escritos, matérias de jornais e, especialmente, depoimentos de ex-professores. O estudo do corpo docente do Colégio Estadual Dias Velho é contextualizado em nível regional e nacional.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-03-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1312610.15448/1981-2582.2014.1.13126Educação; Vol. 37 No. 1 (2014): Dossier: Teaching, cultural and human formation processes; 110-117Educação; Vol. 37 Núm. 1 (2014): Dosier: Enseñanza, procesos culturales y formación humana; 110-117Educação; v. 37 n. 1 (2014): Dossiê - Docência, processos culturais e formação humana; 110-1171981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2014.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/13126/10931Dallabrida, Norbertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:38:26Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/13126Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:38:26Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964) Formación escolar y perfil sociológico del cuerpo docente del Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964) Formação escolar e perfil sociológico do corpo docente do Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964) |
title |
School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964) |
spellingShingle |
School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964) Dallabrida, Norberto Faculty school. Secondary education. Appropriation. Corpo docente. Ensino secundário. Apropriação. Cuerpo docente. Enseñanza secundaria. Apropiación. |
title_short |
School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964) |
title_full |
School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964) |
title_fullStr |
School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964) |
title_full_unstemmed |
School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964) |
title_sort |
School background and sociological profile of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964) |
author |
Dallabrida, Norberto |
author_facet |
Dallabrida, Norberto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dallabrida, Norberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Faculty school. Secondary education. Appropriation. Corpo docente. Ensino secundário. Apropriação. Cuerpo docente. Enseñanza secundaria. Apropiación. |
topic |
Faculty school. Secondary education. Appropriation. Corpo docente. Ensino secundário. Apropriação. Cuerpo docente. Enseñanza secundaria. Apropiación. |
description |
This article proposes to understand the constitution of the faculty school from the classic and cientific courses – second cicle of secondary education – from Colégio Estadual Dias Velho, between the years 1950 and 1964, and its implications on the texture of the school culture practiced. Aware of bourdesian sociological reflections and the concept of appropriation from Roger Chartier are analyzed the school background, and the cultural, political and religious preferences of these teachers. For that, this sociohistorical reflection uses written school documents, newspaper articles, and specially testimonial from former teachers. The study of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho is contextualized in regional and national level. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/13126 10.15448/1981-2582.2014.1.13126 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/13126 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2014.1.13126 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/13126/10931 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 37 No. 1 (2014): Dossier: Teaching, cultural and human formation processes; 110-117 Educação; Vol. 37 Núm. 1 (2014): Dosier: Enseñanza, procesos culturales y formación humana; 110-117 Educação; v. 37 n. 1 (2014): Dossiê - Docência, processos culturais e formação humana; 110-117 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2014.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128743617232896 |