Competence, orality and writing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pierrot, Alain
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17961
Resumo: The article inquires, from the point of view of anthropological studies, whether oral competency seeks support from grammar and written pedagogy. Studies by Dell Hymes, Jack Goody and Noam Chomsky lead towards reinforcing the idea that the school explanation model is the only possible one for learning. The text argues that competencies are essencially transmitted «without words», implicitly, due to the creativity presumed in every imitation. If the rigidity is inherent to the institution of writing, its meaning cannot, however, be reduced to a submission to the political and religious orders for which it is a core tool. The article concludes in favor of the ambivalent character of writing: a tool for emancipation, as demonstrated by Gregoire and Goody, in their analyses of the use of writing in the political organization of slaves; and also for domestication, as observed in the schooling processes of writing.
id PUC_RS-18_7b4a6394ff17e4ea807c34595c8cda76
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/17961
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Competence, orality and writingHabilidad, oralidad y escrituraCompetência, oralidade e escritaWriting. Orality. Competency. Learning.Escrita. Oralidade. Competência. Aprendizagem.Escritura. Oralidad. Competencia. Aprendizaje.The article inquires, from the point of view of anthropological studies, whether oral competency seeks support from grammar and written pedagogy. Studies by Dell Hymes, Jack Goody and Noam Chomsky lead towards reinforcing the idea that the school explanation model is the only possible one for learning. The text argues that competencies are essencially transmitted «without words», implicitly, due to the creativity presumed in every imitation. If the rigidity is inherent to the institution of writing, its meaning cannot, however, be reduced to a submission to the political and religious orders for which it is a core tool. The article concludes in favor of the ambivalent character of writing: a tool for emancipation, as demonstrated by Gregoire and Goody, in their analyses of the use of writing in the political organization of slaves; and also for domestication, as observed in the schooling processes of writing.El artículo discute, a partir de estudios antropológicos, si la competencia oral busca apoyo en la gramática y en la pedagogía escrita. Estudios de Dell Hymes, Jack Goody y Noam Chomsky refuerzan la hipótesis de que el modelo de la explicación escolar es el único posible. El texto argumenta que las competencias son transmitidas esencialmente “sin palabras”, de modo implícito, en razón de la creatividad presupuesta en toda imitación. Si la rigidez es inherente a la institución de la escritura, su significado no puede ser reducido a un sometimiento a las órdenes política y religiosa, para las cuales es un instrumento central. El artículo concluye que, por la ambivalencia de la escritura en la sociedad, esta puede ser considerada: una herramienta de emancipación, como mostraron Gregoire y Goody en sus análisis de la utilización de la escritura en la organización política de los esclavos y una herramienta de domesticación, en la escolarización de la escritura.O artigo questiona, a partir de estudos antropológicos, se a competência oral busca apoio na gramática e na pedagogia da escrita. Estudos de Dell Hymes, Jack Goody e Noam Chomsky levam a reforçar a hipótese de que o modelo da explicação escolar é o único possível de aprendizagem. O texto argumenta que as competências são transmitidas essencialmente “sem palavras”, de modo implícito, em razão da criatividade pressuposta em toda imitação. Se a rigidez é inerente à instituição da escrita, o seu significado não pode, no entanto, ser reduzido a uma submissão às ordens política e religiosa para as quais é um instrumento central. O artigo conclui que pela ambivalência da escrita na sociedade: uma ferramenta de emancipação, como mostraram Gregoire e Goody em suas análises da utilização da escrita na organização política de escravos, e de domesticação na escolarização da escrita.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1796110.15448/1981-2582.2014.2.17961Educação; Vol. 37 No. 2 (2014); 251-262Educação; Vol. 37 Núm. 2 (2014); 251-262Educação; v. 37 n. 2 (2014); 251-2621981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2014.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17961/11738Pierrot, Alaininfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:34:23Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/17961Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:34:23Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Competence, orality and writing
Habilidad, oralidad y escritura
Competência, oralidade e escrita
title Competence, orality and writing
spellingShingle Competence, orality and writing
Pierrot, Alain
Writing. Orality. Competency. Learning.
Escrita. Oralidade. Competência. Aprendizagem.
Escritura. Oralidad. Competencia. Aprendizaje.
title_short Competence, orality and writing
title_full Competence, orality and writing
title_fullStr Competence, orality and writing
title_full_unstemmed Competence, orality and writing
title_sort Competence, orality and writing
author Pierrot, Alain
author_facet Pierrot, Alain
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pierrot, Alain
dc.subject.por.fl_str_mv Writing. Orality. Competency. Learning.
Escrita. Oralidade. Competência. Aprendizagem.
Escritura. Oralidad. Competencia. Aprendizaje.
topic Writing. Orality. Competency. Learning.
Escrita. Oralidade. Competência. Aprendizagem.
Escritura. Oralidad. Competencia. Aprendizaje.
description The article inquires, from the point of view of anthropological studies, whether oral competency seeks support from grammar and written pedagogy. Studies by Dell Hymes, Jack Goody and Noam Chomsky lead towards reinforcing the idea that the school explanation model is the only possible one for learning. The text argues that competencies are essencially transmitted «without words», implicitly, due to the creativity presumed in every imitation. If the rigidity is inherent to the institution of writing, its meaning cannot, however, be reduced to a submission to the political and religious orders for which it is a core tool. The article concludes in favor of the ambivalent character of writing: a tool for emancipation, as demonstrated by Gregoire and Goody, in their analyses of the use of writing in the political organization of slaves; and also for domestication, as observed in the schooling processes of writing.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17961
10.15448/1981-2582.2014.2.17961
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17961
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2014.2.17961
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17961/11738
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 37 No. 2 (2014); 251-262
Educação; Vol. 37 Núm. 2 (2014); 251-262
Educação; v. 37 n. 2 (2014); 251-262
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2014.2
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1752127831471554560