Competence, orality and writing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17961 |
Resumo: | The article inquires, from the point of view of anthropological studies, whether oral competency seeks support from grammar and written pedagogy. Studies by Dell Hymes, Jack Goody and Noam Chomsky lead towards reinforcing the idea that the school explanation model is the only possible one for learning. The text argues that competencies are essencially transmitted «without words», implicitly, due to the creativity presumed in every imitation. If the rigidity is inherent to the institution of writing, its meaning cannot, however, be reduced to a submission to the political and religious orders for which it is a core tool. The article concludes in favor of the ambivalent character of writing: a tool for emancipation, as demonstrated by Gregoire and Goody, in their analyses of the use of writing in the political organization of slaves; and also for domestication, as observed in the schooling processes of writing. |
id |
PUC_RS-18_7b4a6394ff17e4ea807c34595c8cda76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/17961 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Competence, orality and writingHabilidad, oralidad y escrituraCompetência, oralidade e escritaWriting. Orality. Competency. Learning.Escrita. Oralidade. Competência. Aprendizagem.Escritura. Oralidad. Competencia. Aprendizaje.The article inquires, from the point of view of anthropological studies, whether oral competency seeks support from grammar and written pedagogy. Studies by Dell Hymes, Jack Goody and Noam Chomsky lead towards reinforcing the idea that the school explanation model is the only possible one for learning. The text argues that competencies are essencially transmitted «without words», implicitly, due to the creativity presumed in every imitation. If the rigidity is inherent to the institution of writing, its meaning cannot, however, be reduced to a submission to the political and religious orders for which it is a core tool. The article concludes in favor of the ambivalent character of writing: a tool for emancipation, as demonstrated by Gregoire and Goody, in their analyses of the use of writing in the political organization of slaves; and also for domestication, as observed in the schooling processes of writing.El artículo discute, a partir de estudios antropológicos, si la competencia oral busca apoyo en la gramática y en la pedagogía escrita. Estudios de Dell Hymes, Jack Goody y Noam Chomsky refuerzan la hipótesis de que el modelo de la explicación escolar es el único posible. El texto argumenta que las competencias son transmitidas esencialmente “sin palabras”, de modo implícito, en razón de la creatividad presupuesta en toda imitación. Si la rigidez es inherente a la institución de la escritura, su significado no puede ser reducido a un sometimiento a las órdenes política y religiosa, para las cuales es un instrumento central. El artículo concluye que, por la ambivalencia de la escritura en la sociedad, esta puede ser considerada: una herramienta de emancipación, como mostraron Gregoire y Goody en sus análisis de la utilización de la escritura en la organización política de los esclavos y una herramienta de domesticación, en la escolarización de la escritura.O artigo questiona, a partir de estudos antropológicos, se a competência oral busca apoio na gramática e na pedagogia da escrita. Estudos de Dell Hymes, Jack Goody e Noam Chomsky levam a reforçar a hipótese de que o modelo da explicação escolar é o único possível de aprendizagem. O texto argumenta que as competências são transmitidas essencialmente “sem palavras”, de modo implícito, em razão da criatividade pressuposta em toda imitação. Se a rigidez é inerente à instituição da escrita, o seu significado não pode, no entanto, ser reduzido a uma submissão às ordens política e religiosa para as quais é um instrumento central. O artigo conclui que pela ambivalência da escrita na sociedade: uma ferramenta de emancipação, como mostraram Gregoire e Goody em suas análises da utilização da escrita na organização política de escravos, e de domesticação na escolarização da escrita.Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/1796110.15448/1981-2582.2014.2.17961Educação; Vol. 37 No. 2 (2014); 251-262Educação; Vol. 37 Núm. 2 (2014); 251-262Educação; v. 37 n. 2 (2014); 251-2621981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2014.2reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17961/11738Pierrot, Alaininfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-14T18:34:23Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/17961Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2021-09-14T18:34:23Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Competence, orality and writing Habilidad, oralidad y escritura Competência, oralidade e escrita |
title |
Competence, orality and writing |
spellingShingle |
Competence, orality and writing Pierrot, Alain Writing. Orality. Competency. Learning. Escrita. Oralidade. Competência. Aprendizagem. Escritura. Oralidad. Competencia. Aprendizaje. |
title_short |
Competence, orality and writing |
title_full |
Competence, orality and writing |
title_fullStr |
Competence, orality and writing |
title_full_unstemmed |
Competence, orality and writing |
title_sort |
Competence, orality and writing |
author |
Pierrot, Alain |
author_facet |
Pierrot, Alain |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pierrot, Alain |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Writing. Orality. Competency. Learning. Escrita. Oralidade. Competência. Aprendizagem. Escritura. Oralidad. Competencia. Aprendizaje. |
topic |
Writing. Orality. Competency. Learning. Escrita. Oralidade. Competência. Aprendizagem. Escritura. Oralidad. Competencia. Aprendizaje. |
description |
The article inquires, from the point of view of anthropological studies, whether oral competency seeks support from grammar and written pedagogy. Studies by Dell Hymes, Jack Goody and Noam Chomsky lead towards reinforcing the idea that the school explanation model is the only possible one for learning. The text argues that competencies are essencially transmitted «without words», implicitly, due to the creativity presumed in every imitation. If the rigidity is inherent to the institution of writing, its meaning cannot, however, be reduced to a submission to the political and religious orders for which it is a core tool. The article concludes in favor of the ambivalent character of writing: a tool for emancipation, as demonstrated by Gregoire and Goody, in their analyses of the use of writing in the political organization of slaves; and also for domestication, as observed in the schooling processes of writing. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17961 10.15448/1981-2582.2014.2.17961 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17961 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2014.2.17961 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/17961/11738 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 37 No. 2 (2014); 251-262 Educação; Vol. 37 Núm. 2 (2014); 251-262 Educação; v. 37 n. 2 (2014); 251-262 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2014.2 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1752127831471554560 |