“Mind the trap”: the child, the school and the lettuce leaf

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Seffner, Fernando
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: da Silva, Luciano Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22451
Resumo: This article is part of an investigation which accompanies boys and girls trajectories at schools, analyzing the implications between curricular dispositions and masculinities productions, with repercussions on school performance. Among vary methodological strategies considered by this research project, episodes registered in field diary are privileged. It is the product of direct observation of the interactions of a regular student in the ninth grade of Elementary School of a public school located in a town in the Metropolitan Region of Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. The concepts of gender, masculinity, school and curriculum are central for this discussion, which intends to be established, being done from observed scenes, allegorically represented by a cap with a cannabis leaf as its ornament. The confrontations between constructing as a man, being a good student, fulfill the curricular demands, living his juvenile culture, occupying himself with his preparation for the future, honoring his familiar plans, being understood – or not – by the teachers, composes the field through which the trajectory of the student, here called Diego, unfurls.
id PUC_RS-18_d3d4dd92df08db068bc03411d40bdb0d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22451
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling “Mind the trap”: the child, the school and the lettuce leaf“Mindthetrap”: el niño, la escuela y la hoja de la lechuga“Mind the trap”: o menino, a escola e a folha de alfaceSchool. Curriculum. Gender. Masculinities. School performance.Escuela. Curriculum. Género. Masculinidades. Performance en la escuela.Escola. Currículo. Gênero. Masculinidades. Desempenho escolar.This article is part of an investigation which accompanies boys and girls trajectories at schools, analyzing the implications between curricular dispositions and masculinities productions, with repercussions on school performance. Among vary methodological strategies considered by this research project, episodes registered in field diary are privileged. It is the product of direct observation of the interactions of a regular student in the ninth grade of Elementary School of a public school located in a town in the Metropolitan Region of Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. The concepts of gender, masculinity, school and curriculum are central for this discussion, which intends to be established, being done from observed scenes, allegorically represented by a cap with a cannabis leaf as its ornament. The confrontations between constructing as a man, being a good student, fulfill the curricular demands, living his juvenile culture, occupying himself with his preparation for the future, honoring his familiar plans, being understood – or not – by the teachers, composes the field through which the trajectory of the student, here called Diego, unfurls.Este artículo es parte de una investigación que acompaña trayectorias de muchachos en escuelas publicas, haciendo el análisis de las implicaciones de las disposiciones curriculares y la producción de la masculinidad que afectan el rendimiento escolar. Entre las muchas estrategias metodológicas que este proyecto de investigación hace uso, aquí se presentan episodios registrados en un diario de campo, el resultado de la observación directa de las interacciones de un estudiante regular de la nona etapa en la escuela primaria en un municipio cerca de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. El concepto de género, la masculinidad, y el currículo de la escuela son fundamentales para la discusión que se establece, alegóricamente representada por una gorra con una hoja de bordado que sirve como guarnición. Los enfrentamientos entre la producción como hombre, como un buen estudiante, para cumplir con los requisitos del plan de estudios, vivir su cultura juvenil, la preocupación o no con la preparación para el futuro, para que se cumplan los planes de la familia y para hacer se entendier por los profesores constituyen el terreno en que la trayectoria del alumno, aquí llamado Diego, se desarrolla.Este artigo é parte de investigação que acompanha trajetórias de meninos em escolas, analisando as implicações entre disposições curriculares e produção de masculinidades, com repercussões no desempenho escolar. Dentre as estratégias metodológicas que este projeto de pesquisa lança mão, aqui se privilegiam episódios registrados em diário de campo, fruto da observação direta das interações de um aluno regular do nono ano do ensino fundamental de escola pública da Grande Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. Os conceitos de gênero, masculinidade, escola e currículo são centrais na discussão que se pretende estabelecer, toda elaborada a partir das cenas observadas, que podem ser alegoricamente representadas por um boné com uma folha bordada que lhe serve de enfeite. Os embates entre produzir-se homem, ser bom aluno, cumprir as exigências curriculares, viver sua cultura uvenil, ocupar-se com a preparação para o futuro, atender aos planos familiares, ser compreendido pelos professores, constituem o terreno pelo qual a trajetória do aluno se desenrola.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTeorias e culturas da educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2245110.15448/1981-2582.2016.3.22451Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 393-403Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 393-403Educação; v. 39 n. 3 (2016); 393-4031981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22451/15154Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSeffner, Fernandoda Silva, Luciano Ferreira2016-12-22T21:24:48Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22451Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-12-22T21:24:48Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv “Mind the trap”: the child, the school and the lettuce leaf
“Mindthetrap”: el niño, la escuela y la hoja de la lechuga
“Mind the trap”: o menino, a escola e a folha de alface
title “Mind the trap”: the child, the school and the lettuce leaf
spellingShingle “Mind the trap”: the child, the school and the lettuce leaf
Seffner, Fernando
School. Curriculum. Gender. Masculinities. School performance.
Escuela. Curriculum. Género. Masculinidades. Performance en la escuela.
Escola. Currículo. Gênero. Masculinidades. Desempenho escolar.
title_short “Mind the trap”: the child, the school and the lettuce leaf
title_full “Mind the trap”: the child, the school and the lettuce leaf
title_fullStr “Mind the trap”: the child, the school and the lettuce leaf
title_full_unstemmed “Mind the trap”: the child, the school and the lettuce leaf
title_sort “Mind the trap”: the child, the school and the lettuce leaf
author Seffner, Fernando
author_facet Seffner, Fernando
da Silva, Luciano Ferreira
author_role author
author2 da Silva, Luciano Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Seffner, Fernando
da Silva, Luciano Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv School. Curriculum. Gender. Masculinities. School performance.
Escuela. Curriculum. Género. Masculinidades. Performance en la escuela.
Escola. Currículo. Gênero. Masculinidades. Desempenho escolar.
topic School. Curriculum. Gender. Masculinities. School performance.
Escuela. Curriculum. Género. Masculinidades. Performance en la escuela.
Escola. Currículo. Gênero. Masculinidades. Desempenho escolar.
description This article is part of an investigation which accompanies boys and girls trajectories at schools, analyzing the implications between curricular dispositions and masculinities productions, with repercussions on school performance. Among vary methodological strategies considered by this research project, episodes registered in field diary are privileged. It is the product of direct observation of the interactions of a regular student in the ninth grade of Elementary School of a public school located in a town in the Metropolitan Region of Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. The concepts of gender, masculinity, school and curriculum are central for this discussion, which intends to be established, being done from observed scenes, allegorically represented by a cap with a cannabis leaf as its ornament. The confrontations between constructing as a man, being a good student, fulfill the curricular demands, living his juvenile culture, occupying himself with his preparation for the future, honoring his familiar plans, being understood – or not – by the teachers, composes the field through which the trajectory of the student, here called Diego, unfurls.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Teorias e culturas da educação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22451
10.15448/1981-2582.2016.3.22451
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22451
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.3.22451
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/22451/15154
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 393-403
Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 393-403
Educação; v. 39 n. 3 (2016); 393-403
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1752127831975919616