The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32525 |
Resumo: | This systematic review aims to present Brazilian studies that investigate the role of phonological awareness as a way of improving reading comprehension in children during literacy. The search was made in different electronic databases, and the keywords used were: “phonological awareness”, “reading”, “reading comprehension”, and “children”. Based on the inclusion criteria, the search resulted in six papers. The results showed that phonological awareness, in fact, improves not only reading per se, but also the speed of reading and reading comprehension. These results shed some light on the importance of investigations in the area of Applied Linguistics, in order to provide different ways of looking to the relationship between linguistic awareness and reading in first language acquisition. |
id |
PUC_RS-19_1eabf6a87a3a9a5a6cf0a9f40a5905b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32525 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researchesLa relación entre conciencia fonológica y comprensión lectora en niños: revisión sistemática de investigaciones brasileñasRelação entre consciência fonológica e compreensão leitora em crianças: revisão sistemática de pesquisas brasileirasPhonological awareness. Reading. Reading comprehension. Literacy.Conciencia fonológica. Lectura. Comprensión de lectura. AlfabetizaciónConsciência fonológica. Leitura. Compreensão leitora. Alfabetização.This systematic review aims to present Brazilian studies that investigate the role of phonological awareness as a way of improving reading comprehension in children during literacy. The search was made in different electronic databases, and the keywords used were: “phonological awareness”, “reading”, “reading comprehension”, and “children”. Based on the inclusion criteria, the search resulted in six papers. The results showed that phonological awareness, in fact, improves not only reading per se, but also the speed of reading and reading comprehension. These results shed some light on the importance of investigations in the area of Applied Linguistics, in order to provide different ways of looking to the relationship between linguistic awareness and reading in first language acquisition.Esta revisión sistemática objetiva presentar estudios brasileños que investigan el rol de la conciencia fonológica como medio facilitador a la comprensión lectora de niños en proceso de adquisición de lengua escrita. La búsqueda ha sido realizada en diferentes bases electrónicas de datos, y los descriptores utilizados han sido: “conciencia fonológica”, “lectura”, “comprensión lectora” y “niños”. Con base en los criterios de inclusión, la recopilación ha identificado seis trabajos. Los resultados han evidenciado que la conciencia fonológica contribuye tanto para mejorar la lectura y la comprensión como para el aumento de la velocidad de la lectura y de la comprensión. Esos resultados lanzan luz sobre la importancia de investigaciones, en el área de la Linguística Aplicada, que se ocupen de la relación entre conciencia linguística y lectura durante la adquisición del lenguaje.Esta revisão sistemática objetiva apresentar estudos brasileiros que investigam o papel da consciência fonológica como meio facilitador da compreensão leitora de crianças em processo de aquisição da língua escrita. A busca foi realizada em diferentes bases eletrônicas de dados, e os descritores utilizados foram: “consciência fonológica”, “leitura”, “compreensão leitora” e “crianças”. Com base nos critérios de inclusão, o levantamento identificou seis trabalhos. Os resultados evidenciaram que a consciência fonológica contribui tanto para a melhora da leitura e da compreensão quanto para o aumento da velocidade da leitura e da compreensão. Esses resultados lançam luz sobre a importância de investigações, na área da Linguística Aplicada, que se ocupem da relação entre consciência linguística e leitura durante a aquisição da linguagem.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguística Aplicadaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3252510.15448/1984-7726.2019.2.32525Letras de Hoje; Vol. 54 No. 2 (2019); 274-283Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 2 (2019); 274-283Letras de Hoje; v. 54 n. 2 (2019); 274-2831984-77260101-333510.15448/1984-7726.2019.2reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32525/19056Copyright (c) 2019 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKonrad, Jordana TaísLorandi, Aline2021-04-27T19:58:16Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32525Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-04-27T19:58:16Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches La relación entre conciencia fonológica y comprensión lectora en niños: revisión sistemática de investigaciones brasileñas Relação entre consciência fonológica e compreensão leitora em crianças: revisão sistemática de pesquisas brasileiras |
title |
The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches |
spellingShingle |
The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches Konrad, Jordana Taís Phonological awareness. Reading. Reading comprehension. Literacy. Conciencia fonológica. Lectura. Comprensión de lectura. Alfabetización Consciência fonológica. Leitura. Compreensão leitora. Alfabetização. |
title_short |
The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches |
title_full |
The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches |
title_fullStr |
The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches |
title_full_unstemmed |
The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches |
title_sort |
The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches |
author |
Konrad, Jordana Taís |
author_facet |
Konrad, Jordana Taís Lorandi, Aline |
author_role |
author |
author2 |
Lorandi, Aline |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Konrad, Jordana Taís Lorandi, Aline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Phonological awareness. Reading. Reading comprehension. Literacy. Conciencia fonológica. Lectura. Comprensión de lectura. Alfabetización Consciência fonológica. Leitura. Compreensão leitora. Alfabetização. |
topic |
Phonological awareness. Reading. Reading comprehension. Literacy. Conciencia fonológica. Lectura. Comprensión de lectura. Alfabetización Consciência fonológica. Leitura. Compreensão leitora. Alfabetização. |
description |
This systematic review aims to present Brazilian studies that investigate the role of phonological awareness as a way of improving reading comprehension in children during literacy. The search was made in different electronic databases, and the keywords used were: “phonological awareness”, “reading”, “reading comprehension”, and “children”. Based on the inclusion criteria, the search resulted in six papers. The results showed that phonological awareness, in fact, improves not only reading per se, but also the speed of reading and reading comprehension. These results shed some light on the importance of investigations in the area of Applied Linguistics, in order to provide different ways of looking to the relationship between linguistic awareness and reading in first language acquisition. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Linguística Aplicada |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32525 10.15448/1984-7726.2019.2.32525 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32525 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-7726.2019.2.32525 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32525/19056 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Letras de Hoje https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Letras de Hoje https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 54 No. 2 (2019); 274-283 Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 2 (2019); 274-283 Letras de Hoje; v. 54 n. 2 (2019); 274-283 1984-7726 0101-3335 10.15448/1984-7726.2019.2 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1752127817706897408 |