The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Konrad, Jordana Taís
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lorandi, Aline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32525
Resumo: This systematic review aims to present Brazilian studies that investigate the role of phonological awareness as a way of improving reading comprehension in children during literacy. The search was made in different electronic databases, and the keywords used were: “phonological awareness”, “reading”, “reading comprehension”, and “children”. Based on the inclusion criteria, the search resulted in six papers. The results showed that phonological awareness, in fact, improves not only reading per se, but also the speed of reading and reading comprehension. These results shed some light on the importance of investigations in the area of Applied Linguistics, in order to provide different ways of looking to the relationship between linguistic awareness and reading in first language acquisition.
id PUC_RS-19_1eabf6a87a3a9a5a6cf0a9f40a5905b1
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32525
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researchesLa relación entre conciencia fonológica y comprensión lectora en niños: revisión sistemática de investigaciones brasileñasRelação entre consciência fonológica e compreensão leitora em crianças: revisão sistemática de pesquisas brasileirasPhonological awareness. Reading. Reading comprehension. Literacy.Conciencia fonológica. Lectura. Comprensión de lectura. AlfabetizaciónConsciência fonológica. Leitura. Compreensão leitora. Alfabetização.This systematic review aims to present Brazilian studies that investigate the role of phonological awareness as a way of improving reading comprehension in children during literacy. The search was made in different electronic databases, and the keywords used were: “phonological awareness”, “reading”, “reading comprehension”, and “children”. Based on the inclusion criteria, the search resulted in six papers. The results showed that phonological awareness, in fact, improves not only reading per se, but also the speed of reading and reading comprehension. These results shed some light on the importance of investigations in the area of Applied Linguistics, in order to provide different ways of looking to the relationship between linguistic awareness and reading in first language acquisition.Esta revisión sistemática objetiva presentar estudios brasileños que investigan el rol de la conciencia fonológica como medio facilitador a la comprensión lectora de niños en proceso de adquisición de lengua escrita. La búsqueda ha sido realizada en diferentes bases electrónicas de datos, y los descriptores utilizados han sido: “conciencia fonológica”, “lectura”, “comprensión lectora” y “niños”. Con base en los criterios de inclusión, la recopilación ha identificado seis trabajos. Los resultados han evidenciado que la conciencia fonológica contribuye tanto para mejorar la lectura y la comprensión como para el aumento de la velocidad de la lectura y de la comprensión. Esos resultados lanzan luz sobre la importancia de investigaciones, en el área de la Linguística Aplicada, que se ocupen de la relación entre conciencia linguística y lectura durante la adquisición del lenguaje.Esta revisão sistemática objetiva apresentar estudos brasileiros que investigam o papel da consciência fonológica como meio facilitador da compreensão leitora de crianças em processo de aquisição da língua escrita. A busca foi realizada em diferentes bases eletrônicas de dados, e os descritores utilizados foram: “consciência fonológica”, “leitura”, “compreensão leitora” e “crianças”. Com base nos critérios de inclusão, o levantamento identificou seis trabalhos. Os resultados evidenciaram que a consciência fonológica contribui tanto para a melhora da leitura e da compreensão quanto para o aumento da velocidade da leitura e da compreensão. Esses resultados lançam luz sobre a importância de investigações, na área da Linguística Aplicada, que se ocupem da relação entre consciência linguística e leitura durante a aquisição da linguagem.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguística Aplicadaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3252510.15448/1984-7726.2019.2.32525Letras de Hoje; Vol. 54 No. 2 (2019); 274-283Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 2 (2019); 274-283Letras de Hoje; v. 54 n. 2 (2019); 274-2831984-77260101-333510.15448/1984-7726.2019.2reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32525/19056Copyright (c) 2019 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKonrad, Jordana TaísLorandi, Aline2021-04-27T19:58:16Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32525Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2021-04-27T19:58:16Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches
La relación entre conciencia fonológica y comprensión lectora en niños: revisión sistemática de investigaciones brasileñas
Relação entre consciência fonológica e compreensão leitora em crianças: revisão sistemática de pesquisas brasileiras
title The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches
spellingShingle The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches
Konrad, Jordana Taís
Phonological awareness. Reading. Reading comprehension. Literacy.
Conciencia fonológica. Lectura. Comprensión de lectura. Alfabetización
Consciência fonológica. Leitura. Compreensão leitora. Alfabetização.
title_short The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches
title_full The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches
title_fullStr The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches
title_full_unstemmed The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches
title_sort The relationship between phonological awareness and reading comprehension in children: systematic review of Brazilian researches
author Konrad, Jordana Taís
author_facet Konrad, Jordana Taís
Lorandi, Aline
author_role author
author2 Lorandi, Aline
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Konrad, Jordana Taís
Lorandi, Aline
dc.subject.por.fl_str_mv Phonological awareness. Reading. Reading comprehension. Literacy.
Conciencia fonológica. Lectura. Comprensión de lectura. Alfabetización
Consciência fonológica. Leitura. Compreensão leitora. Alfabetização.
topic Phonological awareness. Reading. Reading comprehension. Literacy.
Conciencia fonológica. Lectura. Comprensión de lectura. Alfabetización
Consciência fonológica. Leitura. Compreensão leitora. Alfabetização.
description This systematic review aims to present Brazilian studies that investigate the role of phonological awareness as a way of improving reading comprehension in children during literacy. The search was made in different electronic databases, and the keywords used were: “phonological awareness”, “reading”, “reading comprehension”, and “children”. Based on the inclusion criteria, the search resulted in six papers. The results showed that phonological awareness, in fact, improves not only reading per se, but also the speed of reading and reading comprehension. These results shed some light on the importance of investigations in the area of Applied Linguistics, in order to provide different ways of looking to the relationship between linguistic awareness and reading in first language acquisition.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Linguística Aplicada
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32525
10.15448/1984-7726.2019.2.32525
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32525
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2019.2.32525
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/32525/19056
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 54 No. 2 (2019); 274-283
Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 2 (2019); 274-283
Letras de Hoje; v. 54 n. 2 (2019); 274-283
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2019.2
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1752127817706897408