The decentering writing of Carolina Maria de Jesus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coronel, Luciana Paiva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/33167
Resumo: Inserted in the context of globalization, the contemporary Brazilian fiction receives and processes the culture inflows of the most recent stages of capitalism, in which standardized images, connected to dynamics of consumption, are disseminated. Besides, particularistic statements, related to space, ethnicity and gender, among different identity marks of otherness, could emerge in this condition. Carolina Maria de Jesus stands out in the beginning of this scenario as an (ex)centric author, producing a writing which escapes from any essentialism and presents the hybridity mark. This article pretends to analyze her particular decentering as the resulting phenomenon of a creation process, conceptualized by Raffaella Fernandez (2015) asa “poetic of residues”, which consists is a mixture of de-territorialized literary styles, often in conflict, becoming impossible to extract stable synthesis of Beyond all pity.
id PUC_RS-19_5d92e9914625d895f6da782d3f02bdf6
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33167
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling The decentering writing of Carolina Maria de JesusLa escritura descentrada de Carolina Maria de JesusA escrita descentrada de Carolina Maria de JesusDecentering. Hybridity. Poetic of residues. Beyond all pity.Descentramiento. Hibridismo. Poética de resíduos. Quarto de despejo.Descentramento. Hibridismo. Poética de resíduos. Quarto de despejo.Inserted in the context of globalization, the contemporary Brazilian fiction receives and processes the culture inflows of the most recent stages of capitalism, in which standardized images, connected to dynamics of consumption, are disseminated. Besides, particularistic statements, related to space, ethnicity and gender, among different identity marks of otherness, could emerge in this condition. Carolina Maria de Jesus stands out in the beginning of this scenario as an (ex)centric author, producing a writing which escapes from any essentialism and presents the hybridity mark. This article pretends to analyze her particular decentering as the resulting phenomenon of a creation process, conceptualized by Raffaella Fernandez (2015) asa “poetic of residues”, which consists is a mixture of de-territorialized literary styles, often in conflict, becoming impossible to extract stable synthesis of Beyond all pity.Insertada en el contexto de la globalización, la ficción brasileña contemporánea recibe y procesa los influjos de la cultura de esta etapa más reciente del capitalismo, en la cual se diseminan imágenes estandarizadas vinculadas a la dinámica del consumo y en la cual, dialécticamente, emergen afirmaciones particularistas en relación al espacio, etnia o género, entre otras marcas identitarias de alteridad. Carolina Maria de Jesus se destaca en los primordios de ese escenario como autora en todos eses aspectos (ex)céntrica, pero igualmente como productora de una escritura que escapa a cualesquier esencialismos, trayendo la marca del hibridismo. El artículo pretende analizar el descentramiento que le es peculiar como derivado de un proceso de creación conceptuado por Raffaella Fernandez (2015) como “poética de residuos”, que consiste en la mezcla de estilos literarios deterritorializados, muchas veces en fricción y sin síntesis posible en el interior de Quarto de despejo: diário de uma favelada (Cuarto de despojo: diario de una barriobajera).Inserida no contexto da globalização, a ficção brasileira contemporânea recebe e processa os influxos da cultura desta etapa mais recente do capitalismo, na qual disseminam-se imagens padronizadas vinculadas à dinâmica do consumo e na qual, dialeticamente, emergem afirmações particularistas em relação a espaço, etnia ou gênero, entre outras marcas identitárias de alteridade. Carolina Maria de Jesus destaca-se nos primórdios desse cenário como autora em todos esses aspectos excêntrica, mas igualmente como produtora de uma escrita que escapa a quaisquer essencialismos, trazendo a marca do hibridismo. O artigo pretende analisar o descentramento que lhe é peculiar como decorrente de um processo de criação conceituado por Raffaella Fernandez (2015) como “poética de resíduos”, que consiste em uma mescla de estilos literários desterritorializados, muitas vezes em atrito e sem síntese possível no interior de Quarto de despejo: diário de uma favelada.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3316710.15448/1984-7726.2019.4.33167Letras de Hoje; Vol. 54 No. 4 (2019); 459-465Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 4 (2019); 459-465Letras de Hoje; v. 54 n. 4 (2019); 459-4651984-77260101-333510.15448/1984-7726.2019.4reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/33167/19402Copyright (c) 2020 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoronel, Luciana Paiva2020-01-21T20:54:26Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33167Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2020-01-21T20:54:26Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The decentering writing of Carolina Maria de Jesus
La escritura descentrada de Carolina Maria de Jesus
A escrita descentrada de Carolina Maria de Jesus
title The decentering writing of Carolina Maria de Jesus
spellingShingle The decentering writing of Carolina Maria de Jesus
Coronel, Luciana Paiva
Decentering. Hybridity. Poetic of residues. Beyond all pity.
Descentramiento. Hibridismo. Poética de resíduos. Quarto de despejo.
Descentramento. Hibridismo. Poética de resíduos. Quarto de despejo.
title_short The decentering writing of Carolina Maria de Jesus
title_full The decentering writing of Carolina Maria de Jesus
title_fullStr The decentering writing of Carolina Maria de Jesus
title_full_unstemmed The decentering writing of Carolina Maria de Jesus
title_sort The decentering writing of Carolina Maria de Jesus
author Coronel, Luciana Paiva
author_facet Coronel, Luciana Paiva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coronel, Luciana Paiva
dc.subject.por.fl_str_mv Decentering. Hybridity. Poetic of residues. Beyond all pity.
Descentramiento. Hibridismo. Poética de resíduos. Quarto de despejo.
Descentramento. Hibridismo. Poética de resíduos. Quarto de despejo.
topic Decentering. Hybridity. Poetic of residues. Beyond all pity.
Descentramiento. Hibridismo. Poética de resíduos. Quarto de despejo.
Descentramento. Hibridismo. Poética de resíduos. Quarto de despejo.
description Inserted in the context of globalization, the contemporary Brazilian fiction receives and processes the culture inflows of the most recent stages of capitalism, in which standardized images, connected to dynamics of consumption, are disseminated. Besides, particularistic statements, related to space, ethnicity and gender, among different identity marks of otherness, could emerge in this condition. Carolina Maria de Jesus stands out in the beginning of this scenario as an (ex)centric author, producing a writing which escapes from any essentialism and presents the hybridity mark. This article pretends to analyze her particular decentering as the resulting phenomenon of a creation process, conceptualized by Raffaella Fernandez (2015) asa “poetic of residues”, which consists is a mixture of de-territorialized literary styles, often in conflict, becoming impossible to extract stable synthesis of Beyond all pity.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/33167
10.15448/1984-7726.2019.4.33167
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/33167
identifier_str_mv 10.15448/1984-7726.2019.4.33167
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/33167/19402
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Letras de Hoje
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 54 No. 4 (2019); 459-465
Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 4 (2019); 459-465
Letras de Hoje; v. 54 n. 4 (2019); 459-465
1984-7726
0101-3335
10.15448/1984-7726.2019.4
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1752127817780297728