The decentering writing of Carolina Maria de Jesus
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/33167 |
Resumo: | Inserted in the context of globalization, the contemporary Brazilian fiction receives and processes the culture inflows of the most recent stages of capitalism, in which standardized images, connected to dynamics of consumption, are disseminated. Besides, particularistic statements, related to space, ethnicity and gender, among different identity marks of otherness, could emerge in this condition. Carolina Maria de Jesus stands out in the beginning of this scenario as an (ex)centric author, producing a writing which escapes from any essentialism and presents the hybridity mark. This article pretends to analyze her particular decentering as the resulting phenomenon of a creation process, conceptualized by Raffaella Fernandez (2015) asa “poetic of residues”, which consists is a mixture of de-territorialized literary styles, often in conflict, becoming impossible to extract stable synthesis of Beyond all pity. |
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The decentering writing of Carolina Maria de JesusLa escritura descentrada de Carolina Maria de JesusA escrita descentrada de Carolina Maria de JesusDecentering. Hybridity. Poetic of residues. Beyond all pity.Descentramiento. Hibridismo. Poética de resíduos. Quarto de despejo.Descentramento. Hibridismo. Poética de resíduos. Quarto de despejo.Inserted in the context of globalization, the contemporary Brazilian fiction receives and processes the culture inflows of the most recent stages of capitalism, in which standardized images, connected to dynamics of consumption, are disseminated. Besides, particularistic statements, related to space, ethnicity and gender, among different identity marks of otherness, could emerge in this condition. Carolina Maria de Jesus stands out in the beginning of this scenario as an (ex)centric author, producing a writing which escapes from any essentialism and presents the hybridity mark. This article pretends to analyze her particular decentering as the resulting phenomenon of a creation process, conceptualized by Raffaella Fernandez (2015) asa “poetic of residues”, which consists is a mixture of de-territorialized literary styles, often in conflict, becoming impossible to extract stable synthesis of Beyond all pity.Insertada en el contexto de la globalización, la ficción brasileña contemporánea recibe y procesa los influjos de la cultura de esta etapa más reciente del capitalismo, en la cual se diseminan imágenes estandarizadas vinculadas a la dinámica del consumo y en la cual, dialécticamente, emergen afirmaciones particularistas en relación al espacio, etnia o género, entre otras marcas identitarias de alteridad. Carolina Maria de Jesus se destaca en los primordios de ese escenario como autora en todos eses aspectos (ex)céntrica, pero igualmente como productora de una escritura que escapa a cualesquier esencialismos, trayendo la marca del hibridismo. El artículo pretende analizar el descentramiento que le es peculiar como derivado de un proceso de creación conceptuado por Raffaella Fernandez (2015) como “poética de residuos”, que consiste en la mezcla de estilos literarios deterritorializados, muchas veces en fricción y sin síntesis posible en el interior de Quarto de despejo: diário de uma favelada (Cuarto de despojo: diario de una barriobajera).Inserida no contexto da globalização, a ficção brasileira contemporânea recebe e processa os influxos da cultura desta etapa mais recente do capitalismo, na qual disseminam-se imagens padronizadas vinculadas à dinâmica do consumo e na qual, dialeticamente, emergem afirmações particularistas em relação a espaço, etnia ou gênero, entre outras marcas identitárias de alteridade. Carolina Maria de Jesus destaca-se nos primórdios desse cenário como autora em todos esses aspectos excêntrica, mas igualmente como produtora de uma escrita que escapa a quaisquer essencialismos, trazendo a marca do hibridismo. O artigo pretende analisar o descentramento que lhe é peculiar como decorrente de um processo de criação conceituado por Raffaella Fernandez (2015) como “poética de resíduos”, que consiste em uma mescla de estilos literários desterritorializados, muitas vezes em atrito e sem síntese possível no interior de Quarto de despejo: diário de uma favelada.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3316710.15448/1984-7726.2019.4.33167Letras de Hoje; Vol. 54 No. 4 (2019); 459-465Letras de Hoje; Vol. 54 Núm. 4 (2019); 459-465Letras de Hoje; v. 54 n. 4 (2019); 459-4651984-77260101-333510.15448/1984-7726.2019.4reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/33167/19402Copyright (c) 2020 Letras de Hojehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoronel, Luciana Paiva2020-01-21T20:54:26Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33167Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2020-01-21T20:54:26Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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