Haiku's altersense
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras de Hoje (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/30083 |
Resumo: | Haiku has been the target of a great quantity of analyzes. From Roland Barthes to Paulo Leminski, from Haroldo de Campos to Octavio Paz, the analyzes concentrate in the exact structure of the poem, on the brevity of the event, and on the phenomenology of the poet under the effect of this experience. Our purpose here is to make a phenomenological description of haiku, based on the faneroscopy and semiotics of C. S. Peirce. According to our approach, haiku is an iconic and indexical sign that represents an “department of mental action” (Peirce CP 7,539), altersense, which is the “consciousness of a directly present other, or second” (Peirce CP 7.551). |
id |
PUC_RS-19_726396aaf472d3fbc7f7c1b994b8c51c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30083 |
network_acronym_str |
PUC_RS-19 |
network_name_str |
Letras de Hoje (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Haiku's altersenseO altersense do haicaiHaikuAltersensePhaneroscopySemioticsPeirceHaicaiAltersenseFaneroscopiaPeirceHaiku has been the target of a great quantity of analyzes. From Roland Barthes to Paulo Leminski, from Haroldo de Campos to Octavio Paz, the analyzes concentrate in the exact structure of the poem, on the brevity of the event, and on the phenomenology of the poet under the effect of this experience. Our purpose here is to make a phenomenological description of haiku, based on the faneroscopy and semiotics of C. S. Peirce. According to our approach, haiku is an iconic and indexical sign that represents an “department of mental action” (Peirce CP 7,539), altersense, which is the “consciousness of a directly present other, or second” (Peirce CP 7.551).O haicai tem sido alvo de uma enorme quantidade de análises. De Barthes a Leminski, de Haroldo de Campos a Octavio Paz, para mencionar apenas alguns dos mais conhecidos, as análises se concentram na forma justa e densamente estruturada do poema e na brevidade do acontecimento representado. Trata-se de uma ideia que já foi muito explorada, e da qual extraímos novas consequências. Em nossa descrição, baseada na faneroscopia de Charles S. Peirce, o haicai não é o signo de um acontecimento, mas do altersense do haijin, que é a “consciência de um presente diretamente outro, ou segundo” (CP 7.551) do poeta. De acordo com essa abordagem, o haicai é um signo, ao mesmo tempo icônico e indexical, que representa um “departamento da ação mental” (CP 7.539).Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTeoria da Literatura; Semiótica da Literaturaapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/3008310.15448/1984-7726.2018.2.30083Letras de Hoje; Vol. 53 No. 2 (2018): Theory and Practice of Biography; 297-305Letras de Hoje; Vol. 53 Núm. 2 (2018): Teoria e Prática da Biografia; 297-305Letras de Hoje; v. 53 n. 2 (2018): Teoria e Prática da Biografia; 297-3051984-77260101-333510.15448/1984-7726.2018.2reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/30083/17033Copyright (c) 2018 Letras de Hojeinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, AnaQueiroz, João2018-07-31T20:13:05Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30083Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2018-07-31T20:13:05Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Haiku's altersense O altersense do haicai |
title |
Haiku's altersense |
spellingShingle |
Haiku's altersense Fernandes, Ana Haiku Altersense Phaneroscopy Semiotics Peirce Haicai Altersense Faneroscopia Peirce |
title_short |
Haiku's altersense |
title_full |
Haiku's altersense |
title_fullStr |
Haiku's altersense |
title_full_unstemmed |
Haiku's altersense |
title_sort |
Haiku's altersense |
author |
Fernandes, Ana |
author_facet |
Fernandes, Ana Queiroz, João |
author_role |
author |
author2 |
Queiroz, João |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Ana Queiroz, João |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Haiku Altersense Phaneroscopy Semiotics Peirce Haicai Altersense Faneroscopia Peirce |
topic |
Haiku Altersense Phaneroscopy Semiotics Peirce Haicai Altersense Faneroscopia Peirce |
description |
Haiku has been the target of a great quantity of analyzes. From Roland Barthes to Paulo Leminski, from Haroldo de Campos to Octavio Paz, the analyzes concentrate in the exact structure of the poem, on the brevity of the event, and on the phenomenology of the poet under the effect of this experience. Our purpose here is to make a phenomenological description of haiku, based on the faneroscopy and semiotics of C. S. Peirce. According to our approach, haiku is an iconic and indexical sign that represents an “department of mental action” (Peirce CP 7,539), altersense, which is the “consciousness of a directly present other, or second” (Peirce CP 7.551). |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Teoria da Literatura; Semiótica da Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/30083 10.15448/1984-7726.2018.2.30083 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/30083 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-7726.2018.2.30083 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/30083/17033 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Letras de Hoje info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Letras de Hoje |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras de Hoje; Vol. 53 No. 2 (2018): Theory and Practice of Biography; 297-305 Letras de Hoje; Vol. 53 Núm. 2 (2018): Teoria e Prática da Biografia; 297-305 Letras de Hoje; v. 53 n. 2 (2018): Teoria e Prática da Biografia; 297-305 1984-7726 0101-3335 10.15448/1984-7726.2018.2 reponame:Letras de Hoje (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Letras de Hoje (Online) |
collection |
Letras de Hoje (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br |
_version_ |
1752127817284321280 |