A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coccaro, Andrea Lemes Sinohara
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14635
Resumo: This paper analyzes the way in which the Normative grammar is imposed on the teaching of Portuguese language as the main object of knowledge in the intellectual formation of the Brazilian citizen. As theoretical support, we will use the assumptions of the History of Linguistics Ideas, which refer to the studies of all the acquired knowledge related to a language, at any given time, as a result of a metalinguistic reflection, or a non explicit metalinguistic activity (Cf. Auroux, 1992). Like all grammatical tradition is one part of linguistic ideas, to make history of the ideas allows us, on one hand, to work with the history of thoughts about the language in Brazil, even before the linguistics set up in its definite form; on the other hand, to work with the specificity on an inside look to the Science of the language, that is, it enables to evaluate theoretically the different theoretical affiliations and its consequences to the understanding of the object itself: the language itself (Cf. ORLANDI, 2001). Thus, after discussing the construction of the Normative grammar and the constitution of the standard rules in Brazil, we analyzed the imposition of the Normative grammar at schools, even with the release of the PCNs that directs the teaching of the Portuguese language to the formation of the critical individual-citizen, through the studies of written and oral texts, observing the various genres, and the linguistic analysis
id PUC_SP-1_0262a7845cb6193a02183f07e06da355
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14635
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Fávero, Leonor LopesCoccaro, Andrea Lemes Sinohara2016-04-28T19:34:47Z2010-08-042010-05-25Coccaro, Andrea Lemes Sinohara. The normative grammar in the intellectual formation of the Brazilian citizen: the teaching of Portuguese language at the height of the contemporary challenges. 2010. 98 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14635This paper analyzes the way in which the Normative grammar is imposed on the teaching of Portuguese language as the main object of knowledge in the intellectual formation of the Brazilian citizen. As theoretical support, we will use the assumptions of the History of Linguistics Ideas, which refer to the studies of all the acquired knowledge related to a language, at any given time, as a result of a metalinguistic reflection, or a non explicit metalinguistic activity (Cf. Auroux, 1992). Like all grammatical tradition is one part of linguistic ideas, to make history of the ideas allows us, on one hand, to work with the history of thoughts about the language in Brazil, even before the linguistics set up in its definite form; on the other hand, to work with the specificity on an inside look to the Science of the language, that is, it enables to evaluate theoretically the different theoretical affiliations and its consequences to the understanding of the object itself: the language itself (Cf. ORLANDI, 2001). Thus, after discussing the construction of the Normative grammar and the constitution of the standard rules in Brazil, we analyzed the imposition of the Normative grammar at schools, even with the release of the PCNs that directs the teaching of the Portuguese language to the formation of the critical individual-citizen, through the studies of written and oral texts, observing the various genres, and the linguistic analysisEste trabalho tem como objetivo analisar a maneira pela qual a gramática normativa é imposta no ensino de língua portuguesa como principal objeto de conhecimento na formação intelectual do cidadão brasileiro. Como suporte teórico, usaremos os pressupostos da História das Ideias Linguísticas, que se referem aos estudos de todo saber construído em torno de uma língua, num dado momento, como produto quer de uma reflexão metalinguística, quer de uma atividade metalinguística não explícita (Cf. AUROUX, 1992). Como toda tradição gramatical é uma parte das Ideias Linguísticas, fazer história das ideias permite, por um lado, trabalhar com a história do pensamento sobre a linguagem no Brasil, mesmo antes da Linguística se instalar em sua forma definida; por outro, trabalhar a especificidade de um olhar interno à ciência da linguagem, ou seja, possibilita avaliar teoricamente as diferentes filiações teóricas e suas consequências para a compreensão do seu próprio objeto: a própria língua (Cf. ORLANDI, 2001). Assim, depois de discutir a construção da gramática normativa e da constituição da norma padrão no Brasil, analisou-se a imposição da gramática normativa nas escolas, mesmo com a divulgação dos PCNs que direciona o ensino de língua portuguesa para a formação do indivíduo-cidadão crítico, por meio dos estudos de textos escritos e orais, observando os mais variados gêneros, e das análises linguísticasSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30744/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaGramática normativaEnsino de língua portuguesaHistória das ideias linguísticasLingua portuguesa -- Estudo e ensinoLingua portuguesa -- NormatizacaoLinguistica -- HistoriaNormative grammarThe teaching of portuguese languageThe history of the linguistic ideasCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAA gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneosThe normative grammar in the intellectual formation of the Brazilian citizen: the teaching of Portuguese language at the height of the contemporary challengesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAndrea Leme Sinohara Coccaro.pdf.txtAndrea Leme Sinohara Coccaro.pdf.txtExtracted texttext/plain208690https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14635/3/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdf.txtdbf911f72f362bef28e35f0e2e094012MD53ORIGINALAndrea Leme Sinohara Coccaro.pdfapplication/pdf335327https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14635/1/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdffea0d037fed4c782bf5b712e9ab24597MD51THUMBNAILAndrea Leme Sinohara Coccaro.pdf.jpgAndrea Leme Sinohara Coccaro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14635/2/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/146352023-11-24 11:18:39.145oai:repositorio.pucsp.br:handle/14635Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-24T14:18:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The normative grammar in the intellectual formation of the Brazilian citizen: the teaching of Portuguese language at the height of the contemporary challenges
title A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos
spellingShingle A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos
Coccaro, Andrea Lemes Sinohara
Gramática normativa
Ensino de língua portuguesa
História das ideias linguísticas
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Lingua portuguesa -- Normatizacao
Linguistica -- Historia
Normative grammar
The teaching of portuguese language
The history of the linguistic ideas
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos
title_full A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos
title_fullStr A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos
title_full_unstemmed A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos
title_sort A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos
author Coccaro, Andrea Lemes Sinohara
author_facet Coccaro, Andrea Lemes Sinohara
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Fávero, Leonor Lopes
dc.contributor.author.fl_str_mv Coccaro, Andrea Lemes Sinohara
contributor_str_mv Fávero, Leonor Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Gramática normativa
Ensino de língua portuguesa
História das ideias linguísticas
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Lingua portuguesa -- Normatizacao
Linguistica -- Historia
topic Gramática normativa
Ensino de língua portuguesa
História das ideias linguísticas
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Lingua portuguesa -- Normatizacao
Linguistica -- Historia
Normative grammar
The teaching of portuguese language
The history of the linguistic ideas
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Normative grammar
The teaching of portuguese language
The history of the linguistic ideas
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This paper analyzes the way in which the Normative grammar is imposed on the teaching of Portuguese language as the main object of knowledge in the intellectual formation of the Brazilian citizen. As theoretical support, we will use the assumptions of the History of Linguistics Ideas, which refer to the studies of all the acquired knowledge related to a language, at any given time, as a result of a metalinguistic reflection, or a non explicit metalinguistic activity (Cf. Auroux, 1992). Like all grammatical tradition is one part of linguistic ideas, to make history of the ideas allows us, on one hand, to work with the history of thoughts about the language in Brazil, even before the linguistics set up in its definite form; on the other hand, to work with the specificity on an inside look to the Science of the language, that is, it enables to evaluate theoretically the different theoretical affiliations and its consequences to the understanding of the object itself: the language itself (Cf. ORLANDI, 2001). Thus, after discussing the construction of the Normative grammar and the constitution of the standard rules in Brazil, we analyzed the imposition of the Normative grammar at schools, even with the release of the PCNs that directs the teaching of the Portuguese language to the formation of the critical individual-citizen, through the studies of written and oral texts, observing the various genres, and the linguistic analysis
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-08-04
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-05-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:34:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Coccaro, Andrea Lemes Sinohara. The normative grammar in the intellectual formation of the Brazilian citizen: the teaching of Portuguese language at the height of the contemporary challenges. 2010. 98 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14635
identifier_str_mv Coccaro, Andrea Lemes Sinohara. The normative grammar in the intellectual formation of the Brazilian citizen: the teaching of Portuguese language at the height of the contemporary challenges. 2010. 98 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14635
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14635/3/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14635/1/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14635/2/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv dbf911f72f362bef28e35f0e2e094012
fea0d037fed4c782bf5b712e9ab24597
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799795999229607936