A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14635 |
Resumo: | This paper analyzes the way in which the Normative grammar is imposed on the teaching of Portuguese language as the main object of knowledge in the intellectual formation of the Brazilian citizen. As theoretical support, we will use the assumptions of the History of Linguistics Ideas, which refer to the studies of all the acquired knowledge related to a language, at any given time, as a result of a metalinguistic reflection, or a non explicit metalinguistic activity (Cf. Auroux, 1992). Like all grammatical tradition is one part of linguistic ideas, to make history of the ideas allows us, on one hand, to work with the history of thoughts about the language in Brazil, even before the linguistics set up in its definite form; on the other hand, to work with the specificity on an inside look to the Science of the language, that is, it enables to evaluate theoretically the different theoretical affiliations and its consequences to the understanding of the object itself: the language itself (Cf. ORLANDI, 2001). Thus, after discussing the construction of the Normative grammar and the constitution of the standard rules in Brazil, we analyzed the imposition of the Normative grammar at schools, even with the release of the PCNs that directs the teaching of the Portuguese language to the formation of the critical individual-citizen, through the studies of written and oral texts, observing the various genres, and the linguistic analysis |
id |
PUC_SP-1_0262a7845cb6193a02183f07e06da355 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14635 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Fávero, Leonor LopesCoccaro, Andrea Lemes Sinohara2016-04-28T19:34:47Z2010-08-042010-05-25Coccaro, Andrea Lemes Sinohara. The normative grammar in the intellectual formation of the Brazilian citizen: the teaching of Portuguese language at the height of the contemporary challenges. 2010. 98 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14635This paper analyzes the way in which the Normative grammar is imposed on the teaching of Portuguese language as the main object of knowledge in the intellectual formation of the Brazilian citizen. As theoretical support, we will use the assumptions of the History of Linguistics Ideas, which refer to the studies of all the acquired knowledge related to a language, at any given time, as a result of a metalinguistic reflection, or a non explicit metalinguistic activity (Cf. Auroux, 1992). Like all grammatical tradition is one part of linguistic ideas, to make history of the ideas allows us, on one hand, to work with the history of thoughts about the language in Brazil, even before the linguistics set up in its definite form; on the other hand, to work with the specificity on an inside look to the Science of the language, that is, it enables to evaluate theoretically the different theoretical affiliations and its consequences to the understanding of the object itself: the language itself (Cf. ORLANDI, 2001). Thus, after discussing the construction of the Normative grammar and the constitution of the standard rules in Brazil, we analyzed the imposition of the Normative grammar at schools, even with the release of the PCNs that directs the teaching of the Portuguese language to the formation of the critical individual-citizen, through the studies of written and oral texts, observing the various genres, and the linguistic analysisEste trabalho tem como objetivo analisar a maneira pela qual a gramática normativa é imposta no ensino de língua portuguesa como principal objeto de conhecimento na formação intelectual do cidadão brasileiro. Como suporte teórico, usaremos os pressupostos da História das Ideias Linguísticas, que se referem aos estudos de todo saber construído em torno de uma língua, num dado momento, como produto quer de uma reflexão metalinguística, quer de uma atividade metalinguística não explícita (Cf. AUROUX, 1992). Como toda tradição gramatical é uma parte das Ideias Linguísticas, fazer história das ideias permite, por um lado, trabalhar com a história do pensamento sobre a linguagem no Brasil, mesmo antes da Linguística se instalar em sua forma definida; por outro, trabalhar a especificidade de um olhar interno à ciência da linguagem, ou seja, possibilita avaliar teoricamente as diferentes filiações teóricas e suas consequências para a compreensão do seu próprio objeto: a própria língua (Cf. ORLANDI, 2001). Assim, depois de discutir a construção da gramática normativa e da constituição da norma padrão no Brasil, analisou-se a imposição da gramática normativa nas escolas, mesmo com a divulgação dos PCNs que direciona o ensino de língua portuguesa para a formação do indivíduo-cidadão crítico, por meio dos estudos de textos escritos e orais, observando os mais variados gêneros, e das análises linguísticasSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30744/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaGramática normativaEnsino de língua portuguesaHistória das ideias linguísticasLingua portuguesa -- Estudo e ensinoLingua portuguesa -- NormatizacaoLinguistica -- HistoriaNormative grammarThe teaching of portuguese languageThe history of the linguistic ideasCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAA gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneosThe normative grammar in the intellectual formation of the Brazilian citizen: the teaching of Portuguese language at the height of the contemporary challengesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAndrea Leme Sinohara Coccaro.pdf.txtAndrea Leme Sinohara Coccaro.pdf.txtExtracted texttext/plain208690https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14635/3/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdf.txtdbf911f72f362bef28e35f0e2e094012MD53ORIGINALAndrea Leme Sinohara Coccaro.pdfapplication/pdf335327https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14635/1/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdffea0d037fed4c782bf5b712e9ab24597MD51THUMBNAILAndrea Leme Sinohara Coccaro.pdf.jpgAndrea Leme Sinohara Coccaro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14635/2/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/146352023-11-24 11:18:39.145oai:repositorio.pucsp.br:handle/14635Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-24T14:18:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The normative grammar in the intellectual formation of the Brazilian citizen: the teaching of Portuguese language at the height of the contemporary challenges |
title |
A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos |
spellingShingle |
A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos Coccaro, Andrea Lemes Sinohara Gramática normativa Ensino de língua portuguesa História das ideias linguísticas Lingua portuguesa -- Estudo e ensino Lingua portuguesa -- Normatizacao Linguistica -- Historia Normative grammar The teaching of portuguese language The history of the linguistic ideas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos |
title_full |
A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos |
title_fullStr |
A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos |
title_full_unstemmed |
A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos |
title_sort |
A gramática normativa na formação intelectual do cidadão brasileiro: o ensino da Língua portuguesa à altura dos desafios contemporâneos |
author |
Coccaro, Andrea Lemes Sinohara |
author_facet |
Coccaro, Andrea Lemes Sinohara |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Fávero, Leonor Lopes |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coccaro, Andrea Lemes Sinohara |
contributor_str_mv |
Fávero, Leonor Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gramática normativa Ensino de língua portuguesa História das ideias linguísticas Lingua portuguesa -- Estudo e ensino Lingua portuguesa -- Normatizacao Linguistica -- Historia |
topic |
Gramática normativa Ensino de língua portuguesa História das ideias linguísticas Lingua portuguesa -- Estudo e ensino Lingua portuguesa -- Normatizacao Linguistica -- Historia Normative grammar The teaching of portuguese language The history of the linguistic ideas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Normative grammar The teaching of portuguese language The history of the linguistic ideas |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This paper analyzes the way in which the Normative grammar is imposed on the teaching of Portuguese language as the main object of knowledge in the intellectual formation of the Brazilian citizen. As theoretical support, we will use the assumptions of the History of Linguistics Ideas, which refer to the studies of all the acquired knowledge related to a language, at any given time, as a result of a metalinguistic reflection, or a non explicit metalinguistic activity (Cf. Auroux, 1992). Like all grammatical tradition is one part of linguistic ideas, to make history of the ideas allows us, on one hand, to work with the history of thoughts about the language in Brazil, even before the linguistics set up in its definite form; on the other hand, to work with the specificity on an inside look to the Science of the language, that is, it enables to evaluate theoretically the different theoretical affiliations and its consequences to the understanding of the object itself: the language itself (Cf. ORLANDI, 2001). Thus, after discussing the construction of the Normative grammar and the constitution of the standard rules in Brazil, we analyzed the imposition of the Normative grammar at schools, even with the release of the PCNs that directs the teaching of the Portuguese language to the formation of the critical individual-citizen, through the studies of written and oral texts, observing the various genres, and the linguistic analysis |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-08-04 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-05-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:34:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Coccaro, Andrea Lemes Sinohara. The normative grammar in the intellectual formation of the Brazilian citizen: the teaching of Portuguese language at the height of the contemporary challenges. 2010. 98 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14635 |
identifier_str_mv |
Coccaro, Andrea Lemes Sinohara. The normative grammar in the intellectual formation of the Brazilian citizen: the teaching of Portuguese language at the height of the contemporary challenges. 2010. 98 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14635 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14635/3/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14635/1/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14635/2/Andrea%20Leme%20Sinohara%20Coccaro.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
dbf911f72f362bef28e35f0e2e094012 fea0d037fed4c782bf5b712e9ab24597 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799795999229607936 |