Para além dos muros da escola: a criança na perspectiva da ação cultural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16232 |
Resumo: | The purpose of this study was to investigate the social representation of Curumim members a non-formal education program managed by Social Service of Commerce in São Paulo State. To understand what this program means to their members, its families and educators answered a questionnaire. Using Representation Social Theory and Analisys of Content, answers showed up two focal points: the Curumim education object and Curumim-school analogy. The participants of this research believe that Curumim promotes children social life and autonomy, and offers diversity and flexibility of its contents, and learning by play. But school has rigid contents that learning by play becomes impossible. The research participants think that a space for reflexion, expression, leisure and learning by play is necessary for children development, showing up a child conception that considers children as subjects built by themselves and culture makers. Childhood is a singular way of child intervention over this world. Curumim Program is an example of public and private non-formal actions that deserve to be studied by academic and politic environments. We hope these programs offer subsidies to think about formal education for construction of a new school culture based on autonomous and protagonist educators and children |
id |
PUC_SP-1_082e2bc7e85c8bc4fe97c417cdaec248 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16232 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Sousa, Clarilza Prado dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4251023Y2Negrini, Sandra2016-04-28T20:57:01Z2007-10-012006-05-23Negrini, Sandra. Beyound school walls: children education by cultural action. 2006. 91 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16232The purpose of this study was to investigate the social representation of Curumim members a non-formal education program managed by Social Service of Commerce in São Paulo State. To understand what this program means to their members, its families and educators answered a questionnaire. Using Representation Social Theory and Analisys of Content, answers showed up two focal points: the Curumim education object and Curumim-school analogy. The participants of this research believe that Curumim promotes children social life and autonomy, and offers diversity and flexibility of its contents, and learning by play. But school has rigid contents that learning by play becomes impossible. The research participants think that a space for reflexion, expression, leisure and learning by play is necessary for children development, showing up a child conception that considers children as subjects built by themselves and culture makers. Childhood is a singular way of child intervention over this world. Curumim Program is an example of public and private non-formal actions that deserve to be studied by academic and politic environments. We hope these programs offer subsidies to think about formal education for construction of a new school culture based on autonomous and protagonist educators and childrenEste estudo investigou as representações sociais dos participantes do Curumim - programa de sócio-educativo para crianças de 7 a 12 anos, implementado e mantido pelo Serviço Social do Comércio SESC, no Estado de São Paulo. A fim de compreender o significado do Programa para seus protagonistas, foi aplicado um questionário semi-aberto para instrutores e familiares. Utilizando a Teoria das Representações Sociais e a Análise de Conteúdo, as respostas evidenciaram dois eixos temáticos: o objeto educacional do Curumim e a analogia Curumimescola. Para os participantes, o Curumim tem por objetivo desenvolver a vida em grupo e a autonomia da criança; oferece flexibilidade e diversidade de conteúdos e aprendizagem pelo lúdico. Já a escola detém um currículo rígido e padronizado, não havendo articulação entre brincar e aprender. Os participantes da pesquisa atribuíram à criança a necessidade de um espaço para pensar e se expressar, exercer o lazer e aprender brincando, o que revela uma concepção de criança como sujeito que se constrói e produz cultura, e a infância, como o modo peculiar de intervenção da criança sobre o mundo. O Curumim é um entre outros exemplos de iniciativas públicas e privadas que se ocupam da educação não-formal, cujo processo merece compreensão e investigação no ambiente acadêmico e político, pela riqueza e especificidade de seus conteúdos e de suas formas de organização e gestão. Esperamos que a singularidade desses programas possa oferecer subsídios para repensar a educação formal e construir uma nova cultura escolar, calcada na autonomia e no protagonismo de educadores e educandosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32403/Sandra%20Negrini%20completa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaCriançaAção culturalPrograma SESC CuruminRepresentacoes sociaisChildChildhoodCultural actionSocial representationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTEPara além dos muros da escola: a criança na perspectiva da ação culturalBeyound school walls: children education by cultural actioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSandra Negrini completa.pdf.txtSandra Negrini completa.pdf.txtExtracted texttext/plain152547https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16232/3/Sandra%20Negrini%20completa.pdf.txt034930508a31d94048ad3bf81dcee9e3MD53ORIGINALSandra Negrini completa.pdfapplication/pdf2002325https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16232/1/Sandra%20Negrini%20completa.pdf6c5eb135d17efd3fd0f3b0ee52ecbcafMD51THUMBNAILSandra Negrini completa.pdf.jpgSandra Negrini completa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3109https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16232/2/Sandra%20Negrini%20completa.pdf.jpg2666392447ddb70113d4c2a9afb4a8deMD52handle/162322022-04-27 15:34:28.822oai:repositorio.pucsp.br:handle/16232Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T18:34:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Para além dos muros da escola: a criança na perspectiva da ação cultural |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Beyound school walls: children education by cultural action |
title |
Para além dos muros da escola: a criança na perspectiva da ação cultural |
spellingShingle |
Para além dos muros da escola: a criança na perspectiva da ação cultural Negrini, Sandra Criança Ação cultural Programa SESC Curumin Representacoes sociais Child Childhood Cultural action Social representation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE |
title_short |
Para além dos muros da escola: a criança na perspectiva da ação cultural |
title_full |
Para além dos muros da escola: a criança na perspectiva da ação cultural |
title_fullStr |
Para além dos muros da escola: a criança na perspectiva da ação cultural |
title_full_unstemmed |
Para além dos muros da escola: a criança na perspectiva da ação cultural |
title_sort |
Para além dos muros da escola: a criança na perspectiva da ação cultural |
author |
Negrini, Sandra |
author_facet |
Negrini, Sandra |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sousa, Clarilza Prado de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4251023Y2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Negrini, Sandra |
contributor_str_mv |
Sousa, Clarilza Prado de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Criança Ação cultural Programa SESC Curumin Representacoes sociais |
topic |
Criança Ação cultural Programa SESC Curumin Representacoes sociais Child Childhood Cultural action Social representation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Child Childhood Cultural action Social representation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PERMANENTE |
description |
The purpose of this study was to investigate the social representation of Curumim members a non-formal education program managed by Social Service of Commerce in São Paulo State. To understand what this program means to their members, its families and educators answered a questionnaire. Using Representation Social Theory and Analisys of Content, answers showed up two focal points: the Curumim education object and Curumim-school analogy. The participants of this research believe that Curumim promotes children social life and autonomy, and offers diversity and flexibility of its contents, and learning by play. But school has rigid contents that learning by play becomes impossible. The research participants think that a space for reflexion, expression, leisure and learning by play is necessary for children development, showing up a child conception that considers children as subjects built by themselves and culture makers. Childhood is a singular way of child intervention over this world. Curumim Program is an example of public and private non-formal actions that deserve to be studied by academic and politic environments. We hope these programs offer subsidies to think about formal education for construction of a new school culture based on autonomous and protagonist educators and children |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-05-23 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-10-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:57:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Negrini, Sandra. Beyound school walls: children education by cultural action. 2006. 91 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16232 |
identifier_str_mv |
Negrini, Sandra. Beyound school walls: children education by cultural action. 2006. 91 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16232 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16232/3/Sandra%20Negrini%20completa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16232/1/Sandra%20Negrini%20completa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16232/2/Sandra%20Negrini%20completa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
034930508a31d94048ad3bf81dcee9e3 6c5eb135d17efd3fd0f3b0ee52ecbcaf 2666392447ddb70113d4c2a9afb4a8de |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1791080732971499520 |