O impacto do design multissensorial na educação imersiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26255 |
Resumo: | Multisensory design is to project experiences that involve senses beyond sight, such as motion perception and objects' physical properties, as well as people's emotional responses regarding those. Therefore, multisensory design is clearly important when projecting virtual reality applications, due to its immersive nature. virtual reality, in turn, is a resource that can be adapted to many teaching styles, thus being a technology with a potential yet to be explored. Accordingly, this work's primary objective is to validate the effectiveness of multisensory design through virtual reality in an educational scenario when teaching children about Astronomy, focusing on those who have presented Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The research went through bibliographic research, case study, interviews and usability tests with a low fidelity prototype, which finally ended in a virtual reality application. Through that, it was possible to note that the implementation of multisensory design in education has potential to become a valuable tool inside the classroom |
id |
PUC_SP-1_2252da9b912376e8a02ec10dc6094ee3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26255 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Calegari, Newton Junianohttp://lattes.cnpq.br/3099133453064659Aoki, Eduardo Hideaki NakaUchida, Fernanda MakiKoga, Juliana AyumiShigeno, Kathleen Yumi2022-06-17T21:01:18Z2022-06-17T21:01:18Z2021-12-01Aoki, Eduardo Hideaki Naka; Uchida, Fernanda Maki; Koga, Juliana Ayumi; Shigeno, Kathleen Yumi. O impacto do design multissensorial na educação imersiva. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26255Multisensory design is to project experiences that involve senses beyond sight, such as motion perception and objects' physical properties, as well as people's emotional responses regarding those. Therefore, multisensory design is clearly important when projecting virtual reality applications, due to its immersive nature. virtual reality, in turn, is a resource that can be adapted to many teaching styles, thus being a technology with a potential yet to be explored. Accordingly, this work's primary objective is to validate the effectiveness of multisensory design through virtual reality in an educational scenario when teaching children about Astronomy, focusing on those who have presented Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The research went through bibliographic research, case study, interviews and usability tests with a low fidelity prototype, which finally ended in a virtual reality application. Through that, it was possible to note that the implementation of multisensory design in education has potential to become a valuable tool inside the classroomO design multissensorial é o ato de projetar experiências que envolvam os sentidos além da visão, envolvendo questões como a percepção de movimentos e propriedades físicas de objetos, assim como a resposta emocional associada aos mesmos. Dessa forma, é evidente a importância do design multissensorial ao projetar aplicações em realidade virtual, devido à sua natureza imersiva. A realidade virtual, por sua vez, é um meio que pode ser adaptado a diferentes estilos de aprendizagem e, portanto, é um tipo de tecnologia que tem potencial para ser explorada no meio educacional. Assim, este trabalho tem como principal objetivo validar a eficácia do uso do design multissensorial, através da realidade virtual, como ferramenta para o método de ensino não tradicional ao auxiliar no ensino de Astronomia para crianças do ensino fundamental, principalmente aquelas que apresentam Transtorno de Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH). O estudo foi feito através de pesquisas bibliográficas, estudos de caso, entrevistas, testes de usabilidade com um protótipo de baixa fidelidade, que culminou na construção de uma aplicação em realidade virtual. Através disso, foi possível notar que, a implementação do design multissensorial tem potencial para se tornar uma ferramenta que traz benefícios à sala de aulaporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em DesignPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::DESENHO DE PRODUTODesign multissensorialRealidade virtualUsabilidadeTDAHMultisensory DesignVirtual RealityUsabilityADHDO impacto do design multissensorial na educação imersivainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALEduardo Hideaki Naka Aoki.pdfapplication/pdf2479391https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26255/1/Eduardo%20Hideaki%20Naka%20Aoki.pdf8524f706d43087a24b74ee97d49cccd4MD51TEXTEduardo Hideaki Naka Aoki.pdf.txtEduardo Hideaki Naka Aoki.pdf.txtExtracted texttext/plain125950https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26255/2/Eduardo%20Hideaki%20Naka%20Aoki.pdf.txt5235ef22418a110bcc18d96d544de473MD52THUMBNAILEduardo Hideaki Naka Aoki.pdf.jpgEduardo Hideaki Naka Aoki.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1177https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26255/3/Eduardo%20Hideaki%20Naka%20Aoki.pdf.jpg2d9964348cb71027668cd11069c5149eMD53handle/262552022-09-30 18:28:42.362oai:repositorio.pucsp.br:handle/26255Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-09-30T21:28:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O impacto do design multissensorial na educação imersiva |
title |
O impacto do design multissensorial na educação imersiva |
spellingShingle |
O impacto do design multissensorial na educação imersiva Aoki, Eduardo Hideaki Naka CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::DESENHO DE PRODUTO Design multissensorial Realidade virtual Usabilidade TDAH Multisensory Design Virtual Reality Usability ADHD |
title_short |
O impacto do design multissensorial na educação imersiva |
title_full |
O impacto do design multissensorial na educação imersiva |
title_fullStr |
O impacto do design multissensorial na educação imersiva |
title_full_unstemmed |
O impacto do design multissensorial na educação imersiva |
title_sort |
O impacto do design multissensorial na educação imersiva |
author |
Aoki, Eduardo Hideaki Naka |
author_facet |
Aoki, Eduardo Hideaki Naka Uchida, Fernanda Maki Koga, Juliana Ayumi Shigeno, Kathleen Yumi |
author_role |
author |
author2 |
Uchida, Fernanda Maki Koga, Juliana Ayumi Shigeno, Kathleen Yumi |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Calegari, Newton Juniano |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3099133453064659 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aoki, Eduardo Hideaki Naka Uchida, Fernanda Maki Koga, Juliana Ayumi Shigeno, Kathleen Yumi |
contributor_str_mv |
Calegari, Newton Juniano |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::DESENHO DE PRODUTO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::DESENHO DE PRODUTO Design multissensorial Realidade virtual Usabilidade TDAH Multisensory Design Virtual Reality Usability ADHD |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Design multissensorial Realidade virtual Usabilidade TDAH |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Multisensory Design Virtual Reality Usability ADHD |
description |
Multisensory design is to project experiences that involve senses beyond sight, such as motion perception and objects' physical properties, as well as people's emotional responses regarding those. Therefore, multisensory design is clearly important when projecting virtual reality applications, due to its immersive nature. virtual reality, in turn, is a resource that can be adapted to many teaching styles, thus being a technology with a potential yet to be explored. Accordingly, this work's primary objective is to validate the effectiveness of multisensory design through virtual reality in an educational scenario when teaching children about Astronomy, focusing on those who have presented Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The research went through bibliographic research, case study, interviews and usability tests with a low fidelity prototype, which finally ended in a virtual reality application. Through that, it was possible to note that the implementation of multisensory design in education has potential to become a valuable tool inside the classroom |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-12-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-06-17T21:01:18Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-06-17T21:01:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Aoki, Eduardo Hideaki Naka; Uchida, Fernanda Maki; Koga, Juliana Ayumi; Shigeno, Kathleen Yumi. O impacto do design multissensorial na educação imersiva. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26255 |
identifier_str_mv |
Aoki, Eduardo Hideaki Naka; Uchida, Fernanda Maki; Koga, Juliana Ayumi; Shigeno, Kathleen Yumi. O impacto do design multissensorial na educação imersiva. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26255 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Design |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26255/1/Eduardo%20Hideaki%20Naka%20Aoki.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26255/2/Eduardo%20Hideaki%20Naka%20Aoki.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26255/3/Eduardo%20Hideaki%20Naka%20Aoki.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8524f706d43087a24b74ee97d49cccd4 5235ef22418a110bcc18d96d544de473 2d9964348cb71027668cd11069c5149e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796216271208448 |