O impacto do design multissensorial na educação imersiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aoki, Eduardo Hideaki Naka
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Uchida, Fernanda Maki, Koga, Juliana Ayumi, Shigeno, Kathleen Yumi
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26255
Resumo: Multisensory design is to project experiences that involve senses beyond sight, such as motion perception and objects' physical properties, as well as people's emotional responses regarding those. Therefore, multisensory design is clearly important when projecting virtual reality applications, due to its immersive nature. virtual reality, in turn, is a resource that can be adapted to many teaching styles, thus being a technology with a potential yet to be explored. Accordingly, this work's primary objective is to validate the effectiveness of multisensory design through virtual reality in an educational scenario when teaching children about Astronomy, focusing on those who have presented Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The research went through bibliographic research, case study, interviews and usability tests with a low fidelity prototype, which finally ended in a virtual reality application. Through that, it was possible to note that the implementation of multisensory design in education has potential to become a valuable tool inside the classroom
id PUC_SP-1_2252da9b912376e8a02ec10dc6094ee3
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/26255
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Calegari, Newton Junianohttp://lattes.cnpq.br/3099133453064659Aoki, Eduardo Hideaki NakaUchida, Fernanda MakiKoga, Juliana AyumiShigeno, Kathleen Yumi2022-06-17T21:01:18Z2022-06-17T21:01:18Z2021-12-01Aoki, Eduardo Hideaki Naka; Uchida, Fernanda Maki; Koga, Juliana Ayumi; Shigeno, Kathleen Yumi. O impacto do design multissensorial na educação imersiva. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26255Multisensory design is to project experiences that involve senses beyond sight, such as motion perception and objects' physical properties, as well as people's emotional responses regarding those. Therefore, multisensory design is clearly important when projecting virtual reality applications, due to its immersive nature. virtual reality, in turn, is a resource that can be adapted to many teaching styles, thus being a technology with a potential yet to be explored. Accordingly, this work's primary objective is to validate the effectiveness of multisensory design through virtual reality in an educational scenario when teaching children about Astronomy, focusing on those who have presented Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The research went through bibliographic research, case study, interviews and usability tests with a low fidelity prototype, which finally ended in a virtual reality application. Through that, it was possible to note that the implementation of multisensory design in education has potential to become a valuable tool inside the classroomO design multissensorial é o ato de projetar experiências que envolvam os sentidos além da visão, envolvendo questões como a percepção de movimentos e propriedades físicas de objetos, assim como a resposta emocional associada aos mesmos. Dessa forma, é evidente a importância do design multissensorial ao projetar aplicações em realidade virtual, devido à sua natureza imersiva. A realidade virtual, por sua vez, é um meio que pode ser adaptado a diferentes estilos de aprendizagem e, portanto, é um tipo de tecnologia que tem potencial para ser explorada no meio educacional. Assim, este trabalho tem como principal objetivo validar a eficácia do uso do design multissensorial, através da realidade virtual, como ferramenta para o método de ensino não tradicional ao auxiliar no ensino de Astronomia para crianças do ensino fundamental, principalmente aquelas que apresentam Transtorno de Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH). O estudo foi feito através de pesquisas bibliográficas, estudos de caso, entrevistas, testes de usabilidade com um protótipo de baixa fidelidade, que culminou na construção de uma aplicação em realidade virtual. Através disso, foi possível notar que, a implementação do design multissensorial tem potencial para se tornar uma ferramenta que traz benefícios à sala de aulaporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em DesignPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::DESENHO DE PRODUTODesign multissensorialRealidade virtualUsabilidadeTDAHMultisensory DesignVirtual RealityUsabilityADHDO impacto do design multissensorial na educação imersivainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALEduardo Hideaki Naka Aoki.pdfapplication/pdf2479391https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26255/1/Eduardo%20Hideaki%20Naka%20Aoki.pdf8524f706d43087a24b74ee97d49cccd4MD51TEXTEduardo Hideaki Naka Aoki.pdf.txtEduardo Hideaki Naka Aoki.pdf.txtExtracted texttext/plain125950https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26255/2/Eduardo%20Hideaki%20Naka%20Aoki.pdf.txt5235ef22418a110bcc18d96d544de473MD52THUMBNAILEduardo Hideaki Naka Aoki.pdf.jpgEduardo Hideaki Naka Aoki.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1177https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26255/3/Eduardo%20Hideaki%20Naka%20Aoki.pdf.jpg2d9964348cb71027668cd11069c5149eMD53handle/262552022-09-30 18:28:42.362oai:repositorio.pucsp.br:handle/26255Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-09-30T21:28:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O impacto do design multissensorial na educação imersiva
title O impacto do design multissensorial na educação imersiva
spellingShingle O impacto do design multissensorial na educação imersiva
Aoki, Eduardo Hideaki Naka
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::DESENHO DE PRODUTO
Design multissensorial
Realidade virtual
Usabilidade
TDAH
Multisensory Design
Virtual Reality
Usability
ADHD
title_short O impacto do design multissensorial na educação imersiva
title_full O impacto do design multissensorial na educação imersiva
title_fullStr O impacto do design multissensorial na educação imersiva
title_full_unstemmed O impacto do design multissensorial na educação imersiva
title_sort O impacto do design multissensorial na educação imersiva
author Aoki, Eduardo Hideaki Naka
author_facet Aoki, Eduardo Hideaki Naka
Uchida, Fernanda Maki
Koga, Juliana Ayumi
Shigeno, Kathleen Yumi
author_role author
author2 Uchida, Fernanda Maki
Koga, Juliana Ayumi
Shigeno, Kathleen Yumi
author2_role author
author
author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Calegari, Newton Juniano
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3099133453064659
dc.contributor.author.fl_str_mv Aoki, Eduardo Hideaki Naka
Uchida, Fernanda Maki
Koga, Juliana Ayumi
Shigeno, Kathleen Yumi
contributor_str_mv Calegari, Newton Juniano
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::DESENHO DE PRODUTO
topic CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::DESENHO DE PRODUTO
Design multissensorial
Realidade virtual
Usabilidade
TDAH
Multisensory Design
Virtual Reality
Usability
ADHD
dc.subject.por.fl_str_mv Design multissensorial
Realidade virtual
Usabilidade
TDAH
dc.subject.eng.fl_str_mv Multisensory Design
Virtual Reality
Usability
ADHD
description Multisensory design is to project experiences that involve senses beyond sight, such as motion perception and objects' physical properties, as well as people's emotional responses regarding those. Therefore, multisensory design is clearly important when projecting virtual reality applications, due to its immersive nature. virtual reality, in turn, is a resource that can be adapted to many teaching styles, thus being a technology with a potential yet to be explored. Accordingly, this work's primary objective is to validate the effectiveness of multisensory design through virtual reality in an educational scenario when teaching children about Astronomy, focusing on those who have presented Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The research went through bibliographic research, case study, interviews and usability tests with a low fidelity prototype, which finally ended in a virtual reality application. Through that, it was possible to note that the implementation of multisensory design in education has potential to become a valuable tool inside the classroom
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-12-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-06-17T21:01:18Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-06-17T21:01:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Aoki, Eduardo Hideaki Naka; Uchida, Fernanda Maki; Koga, Juliana Ayumi; Shigeno, Kathleen Yumi. O impacto do design multissensorial na educação imersiva. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26255
identifier_str_mv Aoki, Eduardo Hideaki Naka; Uchida, Fernanda Maki; Koga, Juliana Ayumi; Shigeno, Kathleen Yumi. O impacto do design multissensorial na educação imersiva. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design) - Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26255
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Design
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26255/1/Eduardo%20Hideaki%20Naka%20Aoki.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26255/2/Eduardo%20Hideaki%20Naka%20Aoki.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26255/3/Eduardo%20Hideaki%20Naka%20Aoki.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 8524f706d43087a24b74ee97d49cccd4
5235ef22418a110bcc18d96d544de473
2d9964348cb71027668cd11069c5149e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796216271208448