A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Itamar
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10556
Resumo: This text approaches the initiatives regarding the creation of a pedagogy of History related to secondary teaching in Brazil. Examples of this kind of pedagogy were gathered at the places where it was applied and legitirnized by teachers and historians arRio de Janeiro and São Paulo, between the last decade ofthe monarchic regime and ear1y years of the second Republic. Here, the experience of the intellectual Jonathas Serrano (1855/1944) 1s highI1ghted - a History teache r, historian, writer of school books and a member of educational sectors - who worked in Rio de Janeiro, notably, in the period of 1913/1935, in the company other intellectuals who were involved with the creation of public policies for the sector- Afrânio Coutinho, Fernando de Azevedo, Francisco Campos, Lourenço Filho, and Gustavo Capanema. This study describes the way secondary education was organized pedagogically speaking, the first attempts of the Governmentto standardize a certain theory for the teaching of History in Brazil, the dorninant aspects of the pedagogy of History produced and spread by Jonathas Serrano
id PUC_SP-1_50e38cf249cf21dbdb812a92fbb82ebf
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10556
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Bontempi Júnior, Brunohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794984D8Freitas, Itamar2016-04-27T16:33:15Z2008-04-232006-02-20Freitas, Itamar. A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935). 2006. 389 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10556This text approaches the initiatives regarding the creation of a pedagogy of History related to secondary teaching in Brazil. Examples of this kind of pedagogy were gathered at the places where it was applied and legitirnized by teachers and historians arRio de Janeiro and São Paulo, between the last decade ofthe monarchic regime and ear1y years of the second Republic. Here, the experience of the intellectual Jonathas Serrano (1855/1944) 1s highI1ghted - a History teache r, historian, writer of school books and a member of educational sectors - who worked in Rio de Janeiro, notably, in the period of 1913/1935, in the company other intellectuals who were involved with the creation of public policies for the sector- Afrânio Coutinho, Fernando de Azevedo, Francisco Campos, Lourenço Filho, and Gustavo Capanema. This study describes the way secondary education was organized pedagogically speaking, the first attempts of the Governmentto standardize a certain theory for the teaching of History in Brazil, the dorninant aspects of the pedagogy of History produced and spread by Jonathas SerranoEsta tese aborda as iniciativas de construção de uma pedagogia da história destinada ao ensino secundário no BrasiL Essa pedagogia foi colhida junto aos lugares de produção e às instâncias de legitimação dos professores e historiadores do Rio de Janeiro e de São Paulo, com vivência marcada entre a última década do regime monárquico e os anos iniciais da segunda República. Aqui, destaca-se a experiência do intelectual Jonathas Serrano (1885/1944) - professor de história, historiador, escritorde livrosdidáticose membrode órgãos educacionais- que atuou no Rio de Janeiro, notadamente, no período 1913/1935, na companhia de intelectuais envolvidos com a geração de políticas públicas para o setor - Afrânio Peixoto, Fernando de Azevedo, Francisco Campos, Lourenço Filho e Gustavo Capanema. O trabalho descreve o itinerário da pedagogização do ensino secundário, as primeiras tentativas da União no sentido de universalizar uma determinada teoria para o ensino de história no Brasil, os traços dominantes da pedagogia da história produzida e difundida por Jonathas SerranoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23428/Itamar%20Freitas.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoPedagogia da historiaSerrano, Jonathas -- 1885-1944Historia -- Estudo e ensinoEnsino secundario -- BrasilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALItamar Freitas.pdfapplication/pdf12313457https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10556/1/Itamar%20Freitas.pdf5afe07cf0e3b6fcb191970542bafabe7MD51TEXTItamar Freitas.pdf.txtItamar Freitas.pdf.txtExtracted Texttext/plain389https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10556/2/Itamar%20Freitas.pdf.txtaeb8c85c17fa327ac65986a2f548d4c0MD52THUMBNAILItamar Freitas.pdf.jpgItamar Freitas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3503https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10556/3/Itamar%20Freitas.pdf.jpg36debb525ffd34747d782edbecef31cbMD53handle/105562023-06-23 09:48:50.934oai:repositorio.pucsp.br:handle/10556Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-23T12:48:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935)
title A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935)
spellingShingle A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935)
Freitas, Itamar
Pedagogia da historia
Serrano, Jonathas -- 1885-1944
Historia -- Estudo e ensino
Ensino secundario -- Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935)
title_full A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935)
title_fullStr A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935)
title_full_unstemmed A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935)
title_sort A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935)
author Freitas, Itamar
author_facet Freitas, Itamar
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bontempi Júnior, Bruno
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794984D8
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Itamar
contributor_str_mv Bontempi Júnior, Bruno
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia da historia
Serrano, Jonathas -- 1885-1944
Historia -- Estudo e ensino
Ensino secundario -- Brasil
topic Pedagogia da historia
Serrano, Jonathas -- 1885-1944
Historia -- Estudo e ensino
Ensino secundario -- Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This text approaches the initiatives regarding the creation of a pedagogy of History related to secondary teaching in Brazil. Examples of this kind of pedagogy were gathered at the places where it was applied and legitirnized by teachers and historians arRio de Janeiro and São Paulo, between the last decade ofthe monarchic regime and ear1y years of the second Republic. Here, the experience of the intellectual Jonathas Serrano (1855/1944) 1s highI1ghted - a History teache r, historian, writer of school books and a member of educational sectors - who worked in Rio de Janeiro, notably, in the period of 1913/1935, in the company other intellectuals who were involved with the creation of public policies for the sector- Afrânio Coutinho, Fernando de Azevedo, Francisco Campos, Lourenço Filho, and Gustavo Capanema. This study describes the way secondary education was organized pedagogically speaking, the first attempts of the Governmentto standardize a certain theory for the teaching of History in Brazil, the dorninant aspects of the pedagogy of History produced and spread by Jonathas Serrano
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-02-20
dc.date.available.fl_str_mv 2008-04-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:33:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Freitas, Itamar. A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935). 2006. 389 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10556
identifier_str_mv Freitas, Itamar. A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935). 2006. 389 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10556
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10556/1/Itamar%20Freitas.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10556/2/Itamar%20Freitas.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10556/3/Itamar%20Freitas.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5afe07cf0e3b6fcb191970542bafabe7
aeb8c85c17fa327ac65986a2f548d4c0
36debb525ffd34747d782edbecef31cb
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1791080671858393088