Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23649
Resumo: In addition to the apprehension of the strictly linguistic elements of the text, the presented concepts within the scope of Discourse Analysis (DA) allow the identification, observation and study of all types of statements in their socio-historical and ideological context. From this perspective, this work aims to analyze, from a discursive perspective, the verses of the song Strange Fruit, considered the first anti-racist protest song - and one of the most iconic works focused on this theme, interpreted by the black American singer Billie Holiday, in the context of racial segregation in the United States. From the theoretical perspective, we resort to the Discourse Analysis of enunciative basis, as formulated by Dominique Maingueneau, more specifically, to the concepts of enunciation scene, there the comprehensive, generic and scenography scenes, and discursive ethos are understood. From the methodological perspective, we mobilized the referred concepts to Strange Fruit's verses, undertaking the analysis of the enunciative-discursive marks, in order to explain the movements of construction of the utterance and the meanings produced by the discourse. The results achieved in this analytical path indicate that the mobilization of such notions, combined with the principles of interdiscourse, discursive practice and intersemiotic practice, brought contributions that point to the historical relevance of Strange Fruit, and, consequently, to the recurrent circulation of this event at different times and media
id PUC_SP-1_63f83323820731a5e71e4a4c1ced86b0
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/23649
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Maria Cecília Pérez de Souza ehttp://lattes.cnpq.br/2267277822656501Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de2021-08-06T12:20:41Z2021-06-17Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de. Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit. 2021.90 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23649In addition to the apprehension of the strictly linguistic elements of the text, the presented concepts within the scope of Discourse Analysis (DA) allow the identification, observation and study of all types of statements in their socio-historical and ideological context. From this perspective, this work aims to analyze, from a discursive perspective, the verses of the song Strange Fruit, considered the first anti-racist protest song - and one of the most iconic works focused on this theme, interpreted by the black American singer Billie Holiday, in the context of racial segregation in the United States. From the theoretical perspective, we resort to the Discourse Analysis of enunciative basis, as formulated by Dominique Maingueneau, more specifically, to the concepts of enunciation scene, there the comprehensive, generic and scenography scenes, and discursive ethos are understood. From the methodological perspective, we mobilized the referred concepts to Strange Fruit's verses, undertaking the analysis of the enunciative-discursive marks, in order to explain the movements of construction of the utterance and the meanings produced by the discourse. The results achieved in this analytical path indicate that the mobilization of such notions, combined with the principles of interdiscourse, discursive practice and intersemiotic practice, brought contributions that point to the historical relevance of Strange Fruit, and, consequently, to the recurrent circulation of this event at different times and mediaPara além da apreensão dos elementos estritamente linguísticos do texto, os conceitos apresentados no âmbito da Análise do Discurso (AD) permitem a identificação, a observação e o estudo de todo tipo de enunciado em seu contexto sócio-histórico e ideológico. Sob este ponto de vista, este trabalho tem por objetivo analisar, da perspectiva discursiva, os versos da canção Strange Fruit, considerada a primeira música de protesto antirracista – e uma das mais icônicas obras voltadas a esta temática – interpretada pela cantora negra norte-americana Billie Holiday, em meio ao contexto da segregação racial nos Estados Unidos. Do ponto de vista teórico, recorremos a Análise do Discurso de base enunciativa, tal como formulada por Dominique Maingueneau, mais especificamente, aos conceitos de cena de enunciação, aí compreendidas as cenas englobante, genérica e cenografia, e de ethos discursivo. Do ponto de vista metodológico, mobilizamos os referidos conceitos aos versos de Strange Fruit, empreendendo a análise das marcas enunciativo-discursivas, a fim de explicitar os movimentos de construção do enunciado e os sentidos produzidos pelo discurso. Os resultados alcançados indicam que a mobilização de tais noções, aliada aos princípios do interdiscurso, da prática discursiva e da prática intersemiótica, trouxe contribuições que apontam para a relevância histórica de Strange Fruit, e, consequentemente, para a circulação recorrente desse evento em diferentes épocas e mídiasConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/53755/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesAnálise do discursoCenografiaEthos DiscursivoDiscourse analysisScenographyDiscursive ethosCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESCenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruitinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDébora da Silva Rodrigues C. de Araujo Dissertação.pdf.txtDébora da Silva Rodrigues C. de Araujo Dissertação.pdf.txtExtracted texttext/plain183520https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/4/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.txte6a59f96e7765837a196012e3ca7ae8fMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51ORIGINALDébora da Silva Rodrigues C. de Araujo Dissertação.pdfDébora da Silva Rodrigues C. de Araujo Dissertação.pdfapplication/pdf1078181https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/2/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf0903dbffd06b78374682b3bf51ca71d4MD52THUMBNAILDébora da Silva Rodrigues C. de Araujo Dissertação.pdf.jpgDébora da Silva Rodrigues C. de Araujo Dissertação.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3061https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/3/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.jpge6e42f31bdd18404e708c0f92d49eac3MD53handle/236492022-02-04 10:23:52.264oai:repositorio.pucsp.br:handle/23649Tk9UQTogQ09MT1FVRSBBUVVJIEEgU1VBIFBSw5NQUklBIExJQ0VOw4dBCkVzdGEgbGljZW7Dp2EgZGUgZXhlbXBsbyDDqSBmb3JuZWNpZGEgYXBlbmFzIHBhcmEgZmlucyBpbmZvcm1hdGl2b3MuCgpMSUNFTsOHQSBERSBESVNUUklCVUnDh8ODTyBOw4NPLUVYQ0xVU0lWQQoKQ29tIGEgYXByZXNlbnRhw6fDo28gZGVzdGEgbGljZW7Dp2EsIHZvY8OqIChvIGF1dG9yIChlcykgb3UgbyB0aXR1bGFyIGRvcyBkaXJlaXRvcyBkZSBhdXRvcikgY29uY2VkZSDDoCBVbml2ZXJzaWRhZGUgClhYWCAoU2lnbGEgZGEgVW5pdmVyc2lkYWRlKSBvIGRpcmVpdG8gbsOjby1leGNsdXNpdm8gZGUgcmVwcm9kdXppciwgIHRyYWR1emlyIChjb25mb3JtZSBkZWZpbmlkbyBhYmFpeG8pLCBlL291IApkaXN0cmlidWlyIGEgc3VhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyAoaW5jbHVpbmRvIG8gcmVzdW1vKSBwb3IgdG9kbyBvIG11bmRvIG5vIGZvcm1hdG8gaW1wcmVzc28gZSBlbGV0csO0bmljbyBlIAplbSBxdWFscXVlciBtZWlvLCBpbmNsdWluZG8gb3MgZm9ybWF0b3Mgw6F1ZGlvIG91IHbDrWRlby4KClZvY8OqIGNvbmNvcmRhIHF1ZSBhIFNpZ2xhIGRlIFVuaXZlcnNpZGFkZSBwb2RlLCBzZW0gYWx0ZXJhciBvIGNvbnRlw7pkbywgdHJhbnNwb3IgYSBzdWEgdGVzZSBvdSBkaXNzZXJ0YcOnw6NvIApwYXJhIHF1YWxxdWVyIG1laW8gb3UgZm9ybWF0byBwYXJhIGZpbnMgZGUgcHJlc2VydmHDp8Ojby4KClZvY8OqIHRhbWLDqW0gY29uY29yZGEgcXVlIGEgU2lnbGEgZGUgVW5pdmVyc2lkYWRlIHBvZGUgbWFudGVyIG1haXMgZGUgdW1hIGPDs3BpYSBhIHN1YSB0ZXNlIG91IApkaXNzZXJ0YcOnw6NvIHBhcmEgZmlucyBkZSBzZWd1cmFuw6dhLCBiYWNrLXVwIGUgcHJlc2VydmHDp8Ojby4KClZvY8OqIGRlY2xhcmEgcXVlIGEgc3VhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyDDqSBvcmlnaW5hbCBlIHF1ZSB2b2PDqiB0ZW0gbyBwb2RlciBkZSBjb25jZWRlciBvcyBkaXJlaXRvcyBjb250aWRvcyAKbmVzdGEgbGljZW7Dp2EuIFZvY8OqIHRhbWLDqW0gZGVjbGFyYSBxdWUgbyBkZXDDs3NpdG8gZGEgc3VhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyBuw6NvLCBxdWUgc2VqYSBkZSBzZXUgCmNvbmhlY2ltZW50bywgaW5mcmluZ2UgZGlyZWl0b3MgYXV0b3JhaXMgZGUgbmluZ3XDqW0uCgpDYXNvIGEgc3VhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyBjb250ZW5oYSBtYXRlcmlhbCBxdWUgdm9jw6ogbsOjbyBwb3NzdWkgYSB0aXR1bGFyaWRhZGUgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzLCB2b2PDqiAKZGVjbGFyYSBxdWUgb2J0ZXZlIGEgcGVybWlzc8OjbyBpcnJlc3RyaXRhIGRvIGRldGVudG9yIGRvcyBkaXJlaXRvcyBhdXRvcmFpcyBwYXJhIGNvbmNlZGVyIMOgIFNpZ2xhIGRlIFVuaXZlcnNpZGFkZSAKb3MgZGlyZWl0b3MgYXByZXNlbnRhZG9zIG5lc3RhIGxpY2Vuw6dhLCBlIHF1ZSBlc3NlIG1hdGVyaWFsIGRlIHByb3ByaWVkYWRlIGRlIHRlcmNlaXJvcyBlc3TDoSBjbGFyYW1lbnRlIAppZGVudGlmaWNhZG8gZSByZWNvbmhlY2lkbyBubyB0ZXh0byBvdSBubyBjb250ZcO6ZG8gZGEgdGVzZSBvdSBkaXNzZXJ0YcOnw6NvIG9yYSBkZXBvc2l0YWRhLgoKQ0FTTyBBIFRFU0UgT1UgRElTU0VSVEHDh8ODTyBPUkEgREVQT1NJVEFEQSBURU5IQSBTSURPIFJFU1VMVEFETyBERSBVTSBQQVRST0PDjU5JTyBPVSAKQVBPSU8gREUgVU1BIEFHw4pOQ0lBIERFIEZPTUVOVE8gT1UgT1VUUk8gT1JHQU5JU01PIFFVRSBOw4NPIFNFSkEgQSBTSUdMQSBERSAKVU5JVkVSU0lEQURFLCBWT0PDiiBERUNMQVJBIFFVRSBSRVNQRUlUT1UgVE9ET1MgRSBRVUFJU1FVRVIgRElSRUlUT1MgREUgUkVWSVPDg08gQ09NTyAKVEFNQsOJTSBBUyBERU1BSVMgT0JSSUdBw4fDlUVTIEVYSUdJREFTIFBPUiBDT05UUkFUTyBPVSBBQ09SRE8uCgpBIFNpZ2xhIGRlIFVuaXZlcnNpZGFkZSBzZSBjb21wcm9tZXRlIGEgaWRlbnRpZmljYXIgY2xhcmFtZW50ZSBvIHNldSBub21lIChzKSBvdSBvKHMpIG5vbWUocykgZG8ocykgCmRldGVudG9yKGVzKSBkb3MgZGlyZWl0b3MgYXV0b3JhaXMgZGEgdGVzZSBvdSBkaXNzZXJ0YcOnw6NvLCBlIG7Do28gZmFyw6EgcXVhbHF1ZXIgYWx0ZXJhw6fDo28sIGFsw6ltIGRhcXVlbGFzIApjb25jZWRpZGFzIHBvciBlc3RhIGxpY2Vuw6dhLgo=Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-04T13:23:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit
title Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit
spellingShingle Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit
Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de
Análise do discurso
Cenografia
Ethos Discursivo
Discourse analysis
Scenography
Discursive ethos
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
title_short Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit
title_full Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit
title_fullStr Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit
title_full_unstemmed Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit
title_sort Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit
author Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de
author_facet Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Maria Cecília Pérez de Souza e
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2267277822656501
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de
contributor_str_mv Silva, Maria Cecília Pérez de Souza e
dc.subject.por.fl_str_mv Análise do discurso
Cenografia
Ethos Discursivo
topic Análise do discurso
Cenografia
Ethos Discursivo
Discourse analysis
Scenography
Discursive ethos
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
dc.subject.eng.fl_str_mv Discourse analysis
Scenography
Discursive ethos
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description In addition to the apprehension of the strictly linguistic elements of the text, the presented concepts within the scope of Discourse Analysis (DA) allow the identification, observation and study of all types of statements in their socio-historical and ideological context. From this perspective, this work aims to analyze, from a discursive perspective, the verses of the song Strange Fruit, considered the first anti-racist protest song - and one of the most iconic works focused on this theme, interpreted by the black American singer Billie Holiday, in the context of racial segregation in the United States. From the theoretical perspective, we resort to the Discourse Analysis of enunciative basis, as formulated by Dominique Maingueneau, more specifically, to the concepts of enunciation scene, there the comprehensive, generic and scenography scenes, and discursive ethos are understood. From the methodological perspective, we mobilized the referred concepts to Strange Fruit's verses, undertaking the analysis of the enunciative-discursive marks, in order to explain the movements of construction of the utterance and the meanings produced by the discourse. The results achieved in this analytical path indicate that the mobilization of such notions, combined with the principles of interdiscourse, discursive practice and intersemiotic practice, brought contributions that point to the historical relevance of Strange Fruit, and, consequently, to the recurrent circulation of this event at different times and media
publishDate 2021
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-08-06T12:20:41Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-06-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de. Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit. 2021.90 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23649
identifier_str_mv Araújo, Débora da Silva Rodrigues C. de. Cenografia e ethos nos versos de uma canção: a infinitude discursiva de Strange Fruit. 2021.90 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23649
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/4/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/1/license.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/2/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/23649/3/D%c3%a9bora%20da%20Silva%20Rodrigues%20C.%20de%20Araujo%20%20Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e6a59f96e7765837a196012e3ca7ae8f
bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468
0903dbffd06b78374682b3bf51ca71d4
e6e42f31bdd18404e708c0f92d49eac3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796061884121088