Fatores determinantes na elaboração de resumos: maturação ou condições da tarefa?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Terzi, Sylvia B.
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Kleiman, Angela B.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/31142
Resumo: This paper examines Brown and Day's (1983) developmental proposal for the acquisition of summarizing rules by school children. The hierachy of difficulty proposed by the authors is show to be inadequate under a different experimental design. In or experiments with 8th graders the control group, who had access to the text while summarizing produced results correlating with those of Brown and Day's: The children made only poor use of copy and deletion rules, the easier rules in the hierarchy. However the experimental group who had no access to the text during the summarizing task, made effective use of Superordination, Selection and Invention rules, those rules which were purported to be acquired much later in the schooling process. The results of these experiments clearly show the importance of creating in the classroom such conditions that would permit the full use of the students' reading and summarizing skills.
id PUC_SP-4_d90f95d13812020be078922e07f97b3a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31142
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Fatores determinantes na elaboração de resumos: maturação ou condições da tarefa?This paper examines Brown and Day's (1983) developmental proposal for the acquisition of summarizing rules by school children. The hierachy of difficulty proposed by the authors is show to be inadequate under a different experimental design. In or experiments with 8th graders the control group, who had access to the text while summarizing produced results correlating with those of Brown and Day's: The children made only poor use of copy and deletion rules, the easier rules in the hierarchy. However the experimental group who had no access to the text during the summarizing task, made effective use of Superordination, Selection and Invention rules, those rules which were purported to be acquired much later in the schooling process. The results of these experiments clearly show the importance of creating in the classroom such conditions that would permit the full use of the students' reading and summarizing skills.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2016-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/31142DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 1 n. 1/2 (1985)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/31142/21589Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460Xinfo:eu-repo/semantics/openAccessTerzi, Sylvia B.Kleiman, Angela B.2016-12-23T11:18:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31142Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-12-23T11:18:39DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Fatores determinantes na elaboração de resumos: maturação ou condições da tarefa?
title Fatores determinantes na elaboração de resumos: maturação ou condições da tarefa?
spellingShingle Fatores determinantes na elaboração de resumos: maturação ou condições da tarefa?
Terzi, Sylvia B.
title_short Fatores determinantes na elaboração de resumos: maturação ou condições da tarefa?
title_full Fatores determinantes na elaboração de resumos: maturação ou condições da tarefa?
title_fullStr Fatores determinantes na elaboração de resumos: maturação ou condições da tarefa?
title_full_unstemmed Fatores determinantes na elaboração de resumos: maturação ou condições da tarefa?
title_sort Fatores determinantes na elaboração de resumos: maturação ou condições da tarefa?
author Terzi, Sylvia B.
author_facet Terzi, Sylvia B.
Kleiman, Angela B.
author_role author
author2 Kleiman, Angela B.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Terzi, Sylvia B.
Kleiman, Angela B.
description This paper examines Brown and Day's (1983) developmental proposal for the acquisition of summarizing rules by school children. The hierachy of difficulty proposed by the authors is show to be inadequate under a different experimental design. In or experiments with 8th graders the control group, who had access to the text while summarizing produced results correlating with those of Brown and Day's: The children made only poor use of copy and deletion rules, the easier rules in the hierarchy. However the experimental group who had no access to the text during the summarizing task, made effective use of Superordination, Selection and Invention rules, those rules which were purported to be acquired much later in the schooling process. The results of these experiments clearly show the importance of creating in the classroom such conditions that would permit the full use of the students' reading and summarizing skills.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/31142
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/31142
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/31142/21589
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada. ISSN 1678-460X
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 1 n. 1/2 (1985)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129301913698304