An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Trícia Tamara Boeira do
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Fischer, Adriana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Bakhtiniana
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016
Resumo: Considering the multitude of languages and the fact that beginning literacy is a key literacy practice in children's education, we aim at identifying how images are approached in a textbook used in the first grade of elementary school and accredited by Brazil's National Textbook Program (PNLD, 2010). We also seek to discuss the extent to which the analyzed sample provides a comprehensive and critical reading of visual texts. The analysis was done based on interpretive epistemology, the sociocultural approach to literacy, and visual language syntax, which can contribute positively to the analysis of visual discourse. We concluded that the image in the sample is presented from sociocultural approaches, that the reading activities foster visual literacy, and that teachers' support plays a significant role in adopting approaches to reading and in conducting reading activities per se.
id PUC_SP-6_9ff15bd468556ca4d810ae80dc9bf7f7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14016
network_acronym_str PUC_SP-6
network_name_str Bakhtiniana
repository_id_str
spelling An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual LiteracyAbordagem da imagem em um livro didático voltado para a alfabetização: perspectivas de letramento visualAlfabetizaçãoLetramento visualLivro didáticoImagemAtividades de leituraBeginning LiteracyVisual LiteracyTextbookImageReading ActivitiesConsidering the multitude of languages and the fact that beginning literacy is a key literacy practice in children's education, we aim at identifying how images are approached in a textbook used in the first grade of elementary school and accredited by Brazil's National Textbook Program (PNLD, 2010). We also seek to discuss the extent to which the analyzed sample provides a comprehensive and critical reading of visual texts. The analysis was done based on interpretive epistemology, the sociocultural approach to literacy, and visual language syntax, which can contribute positively to the analysis of visual discourse. We concluded that the image in the sample is presented from sociocultural approaches, that the reading activities foster visual literacy, and that teachers' support plays a significant role in adopting approaches to reading and in conducting reading activities per se.Em vista da grande multiplicidade de linguagens e considerando que a alfabetização é uma importante prática de letramento na constituição da criança, este artigo tem o objetivo de identificar o tipo de abordagem dado à imagem em um livro didático do 1º ano (EF), aprovado pelo PNLD (2010). O intuito é discutir em que medida a amostra analisada favorece uma leitura compreensiva e crítica do texto imagético. Para tanto, as ponderações foram realizadas por meio de uma epistemologia interpretativa, à luz da teoria dos letramentos sob uma perspectiva sociocultural, e também a partir da sintaxe da linguagem visual, que pode trazer uma contribuição positiva às análises discursivas visuais. A pesquisa indica que a imagem é proposta a partir de perspectivas socioculturais; que as atividades de leitura favorecem o letramento visual e que a condução do professor pode fazer diferença nas abordagens e leituras.Pontifícia Universidade Católica de São Paulo2013-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; Vol. 8 No. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 8 Núm. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 8 No. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; v. 8 n. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; Том 8 № 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-232176-4573reponame:Bakhtinianainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporenghttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016/12902https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016/12903Amaral, Trícia Tamara Boeira doFischer, Adrianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-11-06T16:05:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14016Revistahttps://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||bakhtinianarevista@gmail.com2176-45732176-4573opendoar:2016-11-06T16:05:16Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy
Abordagem da imagem em um livro didático voltado para a alfabetização: perspectivas de letramento visual
title An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy
spellingShingle An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy
Amaral, Trícia Tamara Boeira do
Alfabetização
Letramento visual
Livro didático
Imagem
Atividades de leitura
Beginning Literacy
Visual Literacy
Textbook
Image
Reading Activities
title_short An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy
title_full An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy
title_fullStr An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy
title_full_unstemmed An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy
title_sort An Approach to Images in a Literacy Textbook: Perspectives on Visual Literacy
author Amaral, Trícia Tamara Boeira do
author_facet Amaral, Trícia Tamara Boeira do
Fischer, Adriana
author_role author
author2 Fischer, Adriana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Trícia Tamara Boeira do
Fischer, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Letramento visual
Livro didático
Imagem
Atividades de leitura
Beginning Literacy
Visual Literacy
Textbook
Image
Reading Activities
topic Alfabetização
Letramento visual
Livro didático
Imagem
Atividades de leitura
Beginning Literacy
Visual Literacy
Textbook
Image
Reading Activities
description Considering the multitude of languages and the fact that beginning literacy is a key literacy practice in children's education, we aim at identifying how images are approached in a textbook used in the first grade of elementary school and accredited by Brazil's National Textbook Program (PNLD, 2010). We also seek to discuss the extent to which the analyzed sample provides a comprehensive and critical reading of visual texts. The analysis was done based on interpretive epistemology, the sociocultural approach to literacy, and visual language syntax, which can contribute positively to the analysis of visual discourse. We concluded that the image in the sample is presented from sociocultural approaches, that the reading activities foster visual literacy, and that teachers' support plays a significant role in adopting approaches to reading and in conducting reading activities per se.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016
url https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016/12902
https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/14016/12903
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso ; Vol. 8 No. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 8 Núm. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; Vol. 8 No. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23
Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso; v. 8 n. 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23
Бахтиниана: Журнал дискурсивных исследований; Том 8 № 2 (2013); Port. 5-23 / Eng. 5-23
2176-4573
reponame:Bakhtiniana
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Bakhtiniana
collection Bakhtiniana
repository.name.fl_str_mv Bakhtiniana - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||bakhtinianarevista@gmail.com
_version_ 1799138681985957888