Slumber spectator and cinema of slowness: Serra, Kiarostami, Apichatpong
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Galáxia (São Paulo) |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/57717 |
Resumo: | This paper examines the effects of sleepness built inside three recent films: Honor of the Knigths (Albert Serra), Uncle Boonmee (Apichatpong Weerasethakul) and Five (Abbas Kiarostami). Our hypothesis points to the way sleep, which is assumed as a possible reaction to the film’s slowness, takes the form of a byproduct of a new relationship between spectator and screen, which, in turn, performs new twists on subjective problem recognized by Deleuze in The Time-Image: the rupture of the connection between man/ woman and the world. |
id |
PUC_SP-8_7e26fb13dd41a8e1cca2019568538202 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/57717 |
network_acronym_str |
PUC_SP-8 |
network_name_str |
Galáxia (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Slumber spectator and cinema of slowness: Serra, Kiarostami, ApichatpongO espectador sonolento e o cinema da lentidão: Serra, Kiarostami, Apichatpongcontemporary cinemaslow cinemaspectatorshiptime-imagecinema contemporâneocinema da lentidãoespectoralidadeimagem-tempoThis paper examines the effects of sleepness built inside three recent films: Honor of the Knigths (Albert Serra), Uncle Boonmee (Apichatpong Weerasethakul) and Five (Abbas Kiarostami). Our hypothesis points to the way sleep, which is assumed as a possible reaction to the film’s slowness, takes the form of a byproduct of a new relationship between spectator and screen, which, in turn, performs new twists on subjective problem recognized by Deleuze in The Time-Image: the rupture of the connection between man/ woman and the world.Este artigo analisa efeitos de sonolência construídos no interior três filmes recentes: Honra dos cavaleiros (Albert Serra), Tio Boonmee (Apichatpong Weerasethakul) e Five (Abbas Kiarostami). Nossa hipótese aponta como o sono, assumido como uma reação possível do espectador ante a lentidão de tais filmes, aparece como subproduto de uma nova relação entre espectador e tela, que, por sua vez, performa novas torções em um problema subjetivo já reconhecido por Deleuze em A Imagem-Tempo: a ruptura na ligação entre homem/mulher e mundo.PEPG COS-PUC-SP2022-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/57717Galaxia; No. 47 (2022): GaláxiaGALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 47 (2022): Galáxia1982-2553reponame:Galáxia (São Paulo)instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/57717/39927Copyright (c) 2022 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semióticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Eduardo Brandão2022-06-21T13:55:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/57717Revistahttps://www.pucsp.br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado/comunicacao-e-semioticaPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com1982-25531519-311Xopendoar:2022-06-21T13:55:56Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Slumber spectator and cinema of slowness: Serra, Kiarostami, Apichatpong O espectador sonolento e o cinema da lentidão: Serra, Kiarostami, Apichatpong |
title |
Slumber spectator and cinema of slowness: Serra, Kiarostami, Apichatpong |
spellingShingle |
Slumber spectator and cinema of slowness: Serra, Kiarostami, Apichatpong Pinto, Eduardo Brandão contemporary cinema slow cinema spectatorship time-image cinema contemporâneo cinema da lentidão espectoralidade imagem-tempo |
title_short |
Slumber spectator and cinema of slowness: Serra, Kiarostami, Apichatpong |
title_full |
Slumber spectator and cinema of slowness: Serra, Kiarostami, Apichatpong |
title_fullStr |
Slumber spectator and cinema of slowness: Serra, Kiarostami, Apichatpong |
title_full_unstemmed |
Slumber spectator and cinema of slowness: Serra, Kiarostami, Apichatpong |
title_sort |
Slumber spectator and cinema of slowness: Serra, Kiarostami, Apichatpong |
author |
Pinto, Eduardo Brandão |
author_facet |
Pinto, Eduardo Brandão |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Eduardo Brandão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
contemporary cinema slow cinema spectatorship time-image cinema contemporâneo cinema da lentidão espectoralidade imagem-tempo |
topic |
contemporary cinema slow cinema spectatorship time-image cinema contemporâneo cinema da lentidão espectoralidade imagem-tempo |
description |
This paper examines the effects of sleepness built inside three recent films: Honor of the Knigths (Albert Serra), Uncle Boonmee (Apichatpong Weerasethakul) and Five (Abbas Kiarostami). Our hypothesis points to the way sleep, which is assumed as a possible reaction to the film’s slowness, takes the form of a byproduct of a new relationship between spectator and screen, which, in turn, performs new twists on subjective problem recognized by Deleuze in The Time-Image: the rupture of the connection between man/ woman and the world. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/57717 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/57717 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/57717/39927 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Galáxia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
publisher.none.fl_str_mv |
PEPG COS-PUC-SP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Galaxia; No. 47 (2022): Galáxia GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; n. 47 (2022): Galáxia 1982-2553 reponame:Galáxia (São Paulo) instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Galáxia (São Paulo) |
collection |
Galáxia (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Galáxia (São Paulo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cos@pucsp.br||aidarprado@gmail.com |
_version_ |
1799129332328693760 |