The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gama Oliveira, João Paulo
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38881
Resumo: The present study investigates who were the teachers ofdisciplines related to History, in the courses of Geography andHistory of Faculdade Católica of Sergipe, the ‘old FAFI’, from1951 to 1962. Through oral statements, records, books and othersources it was possible to infer that the disciplines of the Historycourse were taught predominantly by bachelors in Law. Thus,what we had was a training course for History teachers whoseprofessors were lawyers. They also had taught History in othereducational institutions of Aracaju as well. Nevertheless, as thecollege students graduated in Sergipe the status of faculty changedsignificantly.
id RBHE-1_02446fe47d3d1c6ba8a71f042f8c54f7
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38881
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962)El dominio de los bachilleres † en la enseñanza académica de historia en tierras sergipanas (1951-1962)O domínio dos bacharéis no ensino acadêmico de história em terras sergipanas (1951-1962)History coursecollege educationteacher traininghistory of disciplines.Curso de historiaenseñanza superiorformación de profesoreshistoria de las asignaturasCurso de HistóriaEnsino SuperiorFormação de ProfessoresFaculdade de Filosofia.Formação de ProfessoresEnsino de HistóriaHistória do Ensino Superior.The present study investigates who were the teachers ofdisciplines related to History, in the courses of Geography andHistory of Faculdade Católica of Sergipe, the ‘old FAFI’, from1951 to 1962. Through oral statements, records, books and othersources it was possible to infer that the disciplines of the Historycourse were taught predominantly by bachelors in Law. Thus,what we had was a training course for History teachers whoseprofessors were lawyers. They also had taught History in othereducational institutions of Aracaju as well. Nevertheless, as thecollege students graduated in Sergipe the status of faculty changedsignificantly.El presente estudio investiga quiénes fueron los profesores de lasasignaturas relacionadas a la Historia, en el curso de Geografía eHistoria de la Faculdade Católica de Filosofia de Sergipe, la‘antigua FAFI’, en el periodo de 1951 a 1962. Por medio derelatos orales, actas, libretas, entre otras fuentes, fue posibleaveriguar que las asignaturas de la Historia eran impartidas por uncuerpo docente constituido, predominantemente, por bachilleresen Derecho. Así, lo que había era un curso de formación deprofesores de Historia, con dominio del profesorado constituidopor bachillerados, que, en algunos casos, ya ejercían la docenciade Historia en otras instituciones educacionales aracajuanas. Noobstante, a medida que los alumnos del curso de la facultad deSergipe conseguían la licenciatura, el equipo de profesores semodificó significativamente.O presente estudo investiga quem foram os professores das disciplinas relacionadas à História, no curso de Geografia e História da Faculdade Católica de Filosofia de Sergipe, a ‘antiga FAFI’, no período de 1951 a 1962. Por meio de depoimentos orais, atas, cadernetas, entre outras fontes, foi possível averiguar que as disciplinas da História eram ministradas por um corpo docente constituído, predominantemente, por bacharéis em Direito. Assim, o que se tinha era um curso de formação de professores de História, com domínio do professorado constituído por bacharéis, os quais, em alguns casos, já exerciam a docência de História em outras instituições educacionais aracajuanas. Não obstante, à medida que os alunos do curso da faculdade sergipana conseguiam a licenciatura, o quadro de professores alterou-se significativamente. RBHE2014-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38881Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 2[35] (2014): Maio/Agosto; 135-156Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 135-156Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 135-1562238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38881/pdf_28Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGama Oliveira, João Paulo2022-02-22T22:18:27Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38881Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:27Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962)
El dominio de los bachilleres † en la enseñanza académica de historia en tierras sergipanas (1951-1962)
O domínio dos bacharéis no ensino acadêmico de história em terras sergipanas (1951-1962)
title The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962)
spellingShingle The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962)
Gama Oliveira, João Paulo
History course
college education
teacher training
history of disciplines.
Curso de historia
enseñanza superior
formación de profesores
historia de las asignaturas
Curso de História
Ensino Superior
Formação de Professores
Faculdade de Filosofia.
Formação de Professores
Ensino de História
História do Ensino Superior.
title_short The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962)
title_full The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962)
title_fullStr The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962)
title_full_unstemmed The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962)
title_sort The domain of the bachelors in the academic teaching of history in Sergipe (1951-1962)
author Gama Oliveira, João Paulo
author_facet Gama Oliveira, João Paulo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gama Oliveira, João Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv History course
college education
teacher training
history of disciplines.
Curso de historia
enseñanza superior
formación de profesores
historia de las asignaturas
Curso de História
Ensino Superior
Formação de Professores
Faculdade de Filosofia.
Formação de Professores
Ensino de História
História do Ensino Superior.
topic History course
college education
teacher training
history of disciplines.
Curso de historia
enseñanza superior
formación de profesores
historia de las asignaturas
Curso de História
Ensino Superior
Formação de Professores
Faculdade de Filosofia.
Formação de Professores
Ensino de História
História do Ensino Superior.
description The present study investigates who were the teachers ofdisciplines related to History, in the courses of Geography andHistory of Faculdade Católica of Sergipe, the ‘old FAFI’, from1951 to 1962. Through oral statements, records, books and othersources it was possible to infer that the disciplines of the Historycourse were taught predominantly by bachelors in Law. Thus,what we had was a training course for History teachers whoseprofessors were lawyers. They also had taught History in othereducational institutions of Aracaju as well. Nevertheless, as thecollege students graduated in Sergipe the status of faculty changedsignificantly.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38881
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38881
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38881/pdf_28
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 2[35] (2014): Maio/Agosto; 135-156
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 135-156
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 2[35] (2014): Maio/Agosto; 135-156
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530818932736