A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trindade, Iole Maria Faviero
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38672
Resumo: From the perspective of the Cultural Studies and related fields, I analyse strategies  implemented by Rio Grande do Sul state officers on importing the didactic work developed by the Portuguese author João de Deus, Cartilha maternal, whose method to teach reading was officially applied. Firstly, I have provided the critique formulated by the Rio Grande do Sul government officers concerning “unsuitable counterfeits”, and after that, the acceptance of primer uses most closer to the Portuguese work. I conclude the analysis by showing its acculturation marks, as it fits to the local needs of this southern Brazilian state. 
id RBHE-1_184bcd46e93e87f8752f2a7d30e15a44
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38672
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturaçãoA Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturaçãoMaternal PrimerAcculturationRio Grande do SulEarly RepublicCultural StudiesCartilha MaternalAculturaçãoRio Grande do SulPrimeira RepúblicaEstudos CulturaisFrom the perspective of the Cultural Studies and related fields, I analyse strategies  implemented by Rio Grande do Sul state officers on importing the didactic work developed by the Portuguese author João de Deus, Cartilha maternal, whose method to teach reading was officially applied. Firstly, I have provided the critique formulated by the Rio Grande do Sul government officers concerning “unsuitable counterfeits”, and after that, the acceptance of primer uses most closer to the Portuguese work. I conclude the analysis by showing its acculturation marks, as it fits to the local needs of this southern Brazilian state. Da ótica dos Estudos Culturais e campos afins, analiso estratégias implementadas pelos representantes do governo do estado do Rio Grande do Sul de importação da obra didática do autor português João de Deus, a Cartilha maternal, cujo método de ensino da leitura fora adotado oficialmente. Inicialmente, apresento a crítica dos representantes do governo gaúcho às “contrafações inconvenientes”, discutindo, após, a aceitação de adoção de cartilhas que mais se aproximassem da obra lusa. Finalizo a análise mostrando as marcas de sua aculturação, ao se adaptar a necessidades locais do estado gaúcho.  RBHE2012-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38672Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 109-134Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 109-134Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 109-1342238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38672/20201Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrindade, Iole Maria Faviero2022-02-22T22:19:54Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38672Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:54Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação
A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação
title A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação
spellingShingle A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação
Trindade, Iole Maria Faviero
Maternal Primer
Acculturation
Rio Grande do Sul
Early Republic
Cultural Studies
Cartilha Maternal
Aculturação
Rio Grande do Sul
Primeira República
Estudos Culturais
title_short A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação
title_full A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação
title_fullStr A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação
title_full_unstemmed A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação
title_sort A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação
author Trindade, Iole Maria Faviero
author_facet Trindade, Iole Maria Faviero
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trindade, Iole Maria Faviero
dc.subject.por.fl_str_mv Maternal Primer
Acculturation
Rio Grande do Sul
Early Republic
Cultural Studies
Cartilha Maternal
Aculturação
Rio Grande do Sul
Primeira República
Estudos Culturais
topic Maternal Primer
Acculturation
Rio Grande do Sul
Early Republic
Cultural Studies
Cartilha Maternal
Aculturação
Rio Grande do Sul
Primeira República
Estudos Culturais
description From the perspective of the Cultural Studies and related fields, I analyse strategies  implemented by Rio Grande do Sul state officers on importing the didactic work developed by the Portuguese author João de Deus, Cartilha maternal, whose method to teach reading was officially applied. Firstly, I have provided the critique formulated by the Rio Grande do Sul government officers concerning “unsuitable counterfeits”, and after that, the acceptance of primer uses most closer to the Portuguese work. I conclude the analysis by showing its acculturation marks, as it fits to the local needs of this southern Brazilian state. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38672
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38672
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38672/20201
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 109-134
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 109-134
Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 109-134
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530003140608