A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38672 |
Resumo: | From the perspective of the Cultural Studies and related fields, I analyse strategies implemented by Rio Grande do Sul state officers on importing the didactic work developed by the Portuguese author João de Deus, Cartilha maternal, whose method to teach reading was officially applied. Firstly, I have provided the critique formulated by the Rio Grande do Sul government officers concerning “unsuitable counterfeits”, and after that, the acceptance of primer uses most closer to the Portuguese work. I conclude the analysis by showing its acculturation marks, as it fits to the local needs of this southern Brazilian state. |
id |
RBHE-1_184bcd46e93e87f8752f2a7d30e15a44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38672 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturaçãoA Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturaçãoMaternal PrimerAcculturationRio Grande do SulEarly RepublicCultural StudiesCartilha MaternalAculturaçãoRio Grande do SulPrimeira RepúblicaEstudos CulturaisFrom the perspective of the Cultural Studies and related fields, I analyse strategies implemented by Rio Grande do Sul state officers on importing the didactic work developed by the Portuguese author João de Deus, Cartilha maternal, whose method to teach reading was officially applied. Firstly, I have provided the critique formulated by the Rio Grande do Sul government officers concerning “unsuitable counterfeits”, and after that, the acceptance of primer uses most closer to the Portuguese work. I conclude the analysis by showing its acculturation marks, as it fits to the local needs of this southern Brazilian state. Da ótica dos Estudos Culturais e campos afins, analiso estratégias implementadas pelos representantes do governo do estado do Rio Grande do Sul de importação da obra didática do autor português João de Deus, a Cartilha maternal, cujo método de ensino da leitura fora adotado oficialmente. Inicialmente, apresento a crítica dos representantes do governo gaúcho às “contrafações inconvenientes”, discutindo, após, a aceitação de adoção de cartilhas que mais se aproximassem da obra lusa. Finalizo a análise mostrando as marcas de sua aculturação, ao se adaptar a necessidades locais do estado gaúcho. RBHE2012-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38672Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 109-134Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 109-134Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 109-1342238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38672/20201Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrindade, Iole Maria Faviero2022-02-22T22:19:54Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38672Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:54Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação |
title |
A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação |
spellingShingle |
A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação Trindade, Iole Maria Faviero Maternal Primer Acculturation Rio Grande do Sul Early Republic Cultural Studies Cartilha Maternal Aculturação Rio Grande do Sul Primeira República Estudos Culturais |
title_short |
A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação |
title_full |
A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação |
title_fullStr |
A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação |
title_full_unstemmed |
A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação |
title_sort |
A Cartilha maternal e algumas marcas de sua aculturação |
author |
Trindade, Iole Maria Faviero |
author_facet |
Trindade, Iole Maria Faviero |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade, Iole Maria Faviero |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Maternal Primer Acculturation Rio Grande do Sul Early Republic Cultural Studies Cartilha Maternal Aculturação Rio Grande do Sul Primeira República Estudos Culturais |
topic |
Maternal Primer Acculturation Rio Grande do Sul Early Republic Cultural Studies Cartilha Maternal Aculturação Rio Grande do Sul Primeira República Estudos Culturais |
description |
From the perspective of the Cultural Studies and related fields, I analyse strategies implemented by Rio Grande do Sul state officers on importing the didactic work developed by the Portuguese author João de Deus, Cartilha maternal, whose method to teach reading was officially applied. Firstly, I have provided the critique formulated by the Rio Grande do Sul government officers concerning “unsuitable counterfeits”, and after that, the acceptance of primer uses most closer to the Portuguese work. I conclude the analysis by showing its acculturation marks, as it fits to the local needs of this southern Brazilian state. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38672 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38672 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38672/20201 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 4 No 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 109-134 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 4 Núm. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 109-134 Revista Brasileira de História da Educação; v. 4 n. 1 [7] (2004): Janeiro/Junho; 109-134 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530003140608 |