The school as place of nonjoy in literary writings
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38766 |
Resumo: | The text seeks to address to the conflicts inherent school practices, particularly to those that originate from the relations with students and teachers. Therefore, brazilian authors of literary texts who present such relationship, will be used. This analysis is part of the thesis (PUC-SP, 2011) which is being carried out based on the model of the boarding school in the brazilian education, taking up the research literature as a source and has. Presents, in textual examples collected, as the main orientation, the theory of criticism of Adorno on the practices of teaching, opposing the thoughts of G. Snyders, to whom the school can be the space for positive interventions in the sense of affection |
id |
RBHE-1_5343fd1a9ff77ec7ed895407b419175f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38766 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The school as place of nonjoy in literary writingsA escola como lugar da não alegria em escritos literáriosSchool practicesbrazilian literaturebrazilian educationcritical theoryPráticas EscolaresLiteratura BrasileiraEducação BrasileiraTeoria CríticaThe text seeks to address to the conflicts inherent school practices, particularly to those that originate from the relations with students and teachers. Therefore, brazilian authors of literary texts who present such relationship, will be used. This analysis is part of the thesis (PUC-SP, 2011) which is being carried out based on the model of the boarding school in the brazilian education, taking up the research literature as a source and has. Presents, in textual examples collected, as the main orientation, the theory of criticism of Adorno on the practices of teaching, opposing the thoughts of G. Snyders, to whom the school can be the space for positive interventions in the sense of affectionO texto pretende abordar os conflitos inerentes às práticas escolares, mais particularmente os que se originam nas relações discentes e docentes. Para tanto, foram usados textos literários de autores brasileiros nos quais se percebem marcas dessa relação. A presente análise é um recorte de tese (PUC-SP, 2011) sobre o modelo internato na educação brasileira tendo-se a literatura como fonte investigativa. Apresenta, nos exemplos textuais recolhidos, como principal norteamento teórico a crítica de Adorno sobre os empecilhos nas práticas do magistério, contraposta ao pensamento de G. Snyders, segundo o qual a escola pode ser o espaço para intervenções positivas no sentido da afetividade. RBHE2012-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38766Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 131-151Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 131-151Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 131-1512238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38766/20296Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Jeová Silva2022-02-22T22:19:06Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38766Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:06Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The school as place of nonjoy in literary writings A escola como lugar da não alegria em escritos literários |
title |
The school as place of nonjoy in literary writings |
spellingShingle |
The school as place of nonjoy in literary writings Santana, Jeová Silva School practices brazilian literature brazilian education critical theory Práticas Escolares Literatura Brasileira Educação Brasileira Teoria Crítica |
title_short |
The school as place of nonjoy in literary writings |
title_full |
The school as place of nonjoy in literary writings |
title_fullStr |
The school as place of nonjoy in literary writings |
title_full_unstemmed |
The school as place of nonjoy in literary writings |
title_sort |
The school as place of nonjoy in literary writings |
author |
Santana, Jeová Silva |
author_facet |
Santana, Jeová Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Jeová Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School practices brazilian literature brazilian education critical theory Práticas Escolares Literatura Brasileira Educação Brasileira Teoria Crítica |
topic |
School practices brazilian literature brazilian education critical theory Práticas Escolares Literatura Brasileira Educação Brasileira Teoria Crítica |
description |
The text seeks to address to the conflicts inherent school practices, particularly to those that originate from the relations with students and teachers. Therefore, brazilian authors of literary texts who present such relationship, will be used. This analysis is part of the thesis (PUC-SP, 2011) which is being carried out based on the model of the boarding school in the brazilian education, taking up the research literature as a source and has. Presents, in textual examples collected, as the main orientation, the theory of criticism of Adorno on the practices of teaching, opposing the thoughts of G. Snyders, to whom the school can be the space for positive interventions in the sense of affection |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38766 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38766 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38766/20296 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 131-151 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 131-151 Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 131-151 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530403696640 |