The school as place of nonjoy in literary writings

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Jeová Silva
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38766
Resumo: The text seeks to address to the conflicts inherent school practices, particularly to those that originate from the relations with students and teachers. Therefore, brazilian authors of literary texts who present such relationship, will be used. This analysis is part of the thesis (PUC-SP, 2011) which is being carried out based on the model of the boarding school in the brazilian education, taking up the research literature as a source and has. Presents, in textual examples collected, as the main orientation, the theory of criticism of Adorno on the practices of teaching, opposing the thoughts of G. Snyders, to whom the school can be the space for positive interventions in the sense of affection
id RBHE-1_5343fd1a9ff77ec7ed895407b419175f
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38766
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The school as place of nonjoy in literary writingsA escola como lugar da não alegria em escritos literáriosSchool practicesbrazilian literaturebrazilian educationcritical theoryPráticas EscolaresLiteratura BrasileiraEducação BrasileiraTeoria CríticaThe text seeks to address to the conflicts inherent school practices, particularly to those that originate from the relations with students and teachers. Therefore, brazilian authors of literary texts who present such relationship, will be used. This analysis is part of the thesis (PUC-SP, 2011) which is being carried out based on the model of the boarding school in the brazilian education, taking up the research literature as a source and has. Presents, in textual examples collected, as the main orientation, the theory of criticism of Adorno on the practices of teaching, opposing the thoughts of G. Snyders, to whom the school can be the space for positive interventions in the sense of affectionO texto pretende abordar os conflitos inerentes às práticas escolares, mais particularmente os que se originam nas relações discentes e docentes. Para tanto, foram usados textos literários de autores brasileiros nos quais se percebem marcas dessa relação. A presente análise é um recorte de tese (PUC-SP, 2011) sobre o modelo internato na educação brasileira tendo-se a literatura como fonte investigativa. Apresenta, nos exemplos textuais recolhidos, como principal norteamento teórico a crítica de Adorno sobre os empecilhos nas práticas do magistério, contraposta ao pensamento de G. Snyders, segundo o qual a escola pode ser o espaço para intervenções positivas no sentido da afetividade.  RBHE2012-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38766Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 131-151Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 131-151Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 131-1512238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38766/20296Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Jeová Silva2022-02-22T22:19:06Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38766Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:06Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The school as place of nonjoy in literary writings
A escola como lugar da não alegria em escritos literários
title The school as place of nonjoy in literary writings
spellingShingle The school as place of nonjoy in literary writings
Santana, Jeová Silva
School practices
brazilian literature
brazilian education
critical theory
Práticas Escolares
Literatura Brasileira
Educação Brasileira
Teoria Crítica
title_short The school as place of nonjoy in literary writings
title_full The school as place of nonjoy in literary writings
title_fullStr The school as place of nonjoy in literary writings
title_full_unstemmed The school as place of nonjoy in literary writings
title_sort The school as place of nonjoy in literary writings
author Santana, Jeová Silva
author_facet Santana, Jeová Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Jeová Silva
dc.subject.por.fl_str_mv School practices
brazilian literature
brazilian education
critical theory
Práticas Escolares
Literatura Brasileira
Educação Brasileira
Teoria Crítica
topic School practices
brazilian literature
brazilian education
critical theory
Práticas Escolares
Literatura Brasileira
Educação Brasileira
Teoria Crítica
description The text seeks to address to the conflicts inherent school practices, particularly to those that originate from the relations with students and teachers. Therefore, brazilian authors of literary texts who present such relationship, will be used. This analysis is part of the thesis (PUC-SP, 2011) which is being carried out based on the model of the boarding school in the brazilian education, taking up the research literature as a source and has. Presents, in textual examples collected, as the main orientation, the theory of criticism of Adorno on the practices of teaching, opposing the thoughts of G. Snyders, to whom the school can be the space for positive interventions in the sense of affection
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38766
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38766
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38766/20296
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 131-151
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 131-151
Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 3 [27] (2011): Setembro/Dezembro; 131-151
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530403696640