Teacher´s (de)formation in the literature
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746 |
Resumo: | A brief overview on teacher´s formation is provided, based on specialized literature as support and as an analytical object. Texts written by relevant authors in Brazilian literature, such as Machado de Assis, Manuel Antonio de Almeida, Manuel Bandeira, José Américo de Almeida, Jorge Amado and Graciliano Ramos, were selected. The collection´s two textual categories comprise fiction in the first two authors and autobiography in the others. Since the role of the teaching professionalis emblematic within capitalist society, current theoretical framework was foregrounded on certain principles by Theodor W. Adorno. Current analysis is a section of a thesis defended at the Department of Education of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brazil, on February 2011. |
id |
RBHE-1_557bbe88ac4b36319c9cbad0dffbfd03 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40746 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher´s (de)formation in the literatureLa (de)formación docente en el espacio de la literaturaA (de) formação docente no espaço da literaturaLiteraturereadingmemoryschool practicesLiteraturalecturamemoriaprácticas escolaresLiteraturaleituramemóriapráticas escolaresEducação e LiteraturaA brief overview on teacher´s formation is provided, based on specialized literature as support and as an analytical object. Texts written by relevant authors in Brazilian literature, such as Machado de Assis, Manuel Antonio de Almeida, Manuel Bandeira, José Américo de Almeida, Jorge Amado and Graciliano Ramos, were selected. The collection´s two textual categories comprise fiction in the first two authors and autobiography in the others. Since the role of the teaching professionalis emblematic within capitalist society, current theoretical framework was foregrounded on certain principles by Theodor W. Adorno. Current analysis is a section of a thesis defended at the Department of Education of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brazil, on February 2011.Este artículo tiene la intención de hacer una breve reseña sobre la cuestión de la formación docente, teniendo la literatura tanto como soporte expresivo, como objeto analítico. Con este fin, fueron seleccionados textos de autores representativos de la historia literaria brasileña, tales como Machado de Assis, Manuel Antônio de Almeida, Manuel Bandeira, José Américo de Almeida, Jorge Amado y Graciliano Ramos. La ficción, en los dos primeros, y la autobiografía, en los demás, son las dos categorías textuales de esta colección. Al entender que el papel del profesional de la enseñanza sigue siendo emblemático en el orden capitalista, se buscó, en Theodor W. Adorno, el marco teórico para mover estas líneas. Cabe destacar que el análisis que aquí se presenta es una rama de la tesis presentada en febrero de 2011 junto al Departamento de Educacão da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.No presente artigo, pretende-se abordar brevemente a problemática da formação docente, tendo a literatura tanto como suporte expressivo quanto como objeto analítico. Para este fim, foram selecionados textos de autores representativos da história literária brasileira, tais como Machado de Assis, Manuel Antônio de Almeida, Manuel Bandeira, José Américo de Almeida, Jorge Amado e Graciliano Ramos. A ficção, nos dois primeiros, e a autobiografia, nos demais, são as duas categorias textuais desta recolha. Ao entender que a atuação do profissional do magistério continua sendo emblemática na ordem capitalista, buscou-se, em Theodor W. Adorno, o referencial teórico para mover estas linhas. Cabe frisar que a análise aqui apresentada é um desdobramento de tese defendida em fevereiro de 2011 junto ao Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 245 - 265Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 245 - 265Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 245 - 2652238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746/pdf_138https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746/751375146657Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Jeová Silva2022-02-22T22:21:39Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40746Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:39Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher´s (de)formation in the literature La (de)formación docente en el espacio de la literatura A (de) formação docente no espaço da literatura |
title |
Teacher´s (de)formation in the literature |
spellingShingle |
Teacher´s (de)formation in the literature Santana, Jeová Silva Literature reading memory school practices Literatura lectura memoria prácticas escolares Literatura leitura memória práticas escolares Educação e Literatura |
title_short |
Teacher´s (de)formation in the literature |
title_full |
Teacher´s (de)formation in the literature |
title_fullStr |
Teacher´s (de)formation in the literature |
title_full_unstemmed |
Teacher´s (de)formation in the literature |
title_sort |
Teacher´s (de)formation in the literature |
author |
Santana, Jeová Silva |
author_facet |
Santana, Jeová Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Jeová Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literature reading memory school practices Literatura lectura memoria prácticas escolares Literatura leitura memória práticas escolares Educação e Literatura |
topic |
Literature reading memory school practices Literatura lectura memoria prácticas escolares Literatura leitura memória práticas escolares Educação e Literatura |
description |
A brief overview on teacher´s formation is provided, based on specialized literature as support and as an analytical object. Texts written by relevant authors in Brazilian literature, such as Machado de Assis, Manuel Antonio de Almeida, Manuel Bandeira, José Américo de Almeida, Jorge Amado and Graciliano Ramos, were selected. The collection´s two textual categories comprise fiction in the first two authors and autobiography in the others. Since the role of the teaching professionalis emblematic within capitalist society, current theoretical framework was foregrounded on certain principles by Theodor W. Adorno. Current analysis is a section of a thesis defended at the Department of Education of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brazil, on February 2011. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746/pdf_138 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746/751375146657 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 245 - 265 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 245 - 265 Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 245 - 265 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531264577536 |