Teacher´s (de)formation in the literature

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Jeová Silva
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746
Resumo: A brief overview on teacher´s formation is provided, based on specialized literature as support and as an analytical object. Texts written by relevant authors in Brazilian literature, such as Machado de Assis, Manuel Antonio de Almeida, Manuel Bandeira, José Américo de Almeida, Jorge Amado and Graciliano Ramos, were selected. The collection´s two textual categories comprise fiction in the first two authors and autobiography in the others. Since the role of the teaching professionalis emblematic within capitalist society, current theoretical framework was foregrounded on certain principles by Theodor W. Adorno. Current analysis is a section of a thesis defended at the Department of Education of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brazil, on February 2011.
id RBHE-1_557bbe88ac4b36319c9cbad0dffbfd03
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40746
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teacher´s (de)formation in the literatureLa (de)formación docente en el espacio de la literaturaA (de) formação docente no espaço da literaturaLiteraturereadingmemoryschool practicesLiteraturalecturamemoriaprácticas escolaresLiteraturaleituramemóriapráticas escolaresEducação e LiteraturaA brief overview on teacher´s formation is provided, based on specialized literature as support and as an analytical object. Texts written by relevant authors in Brazilian literature, such as Machado de Assis, Manuel Antonio de Almeida, Manuel Bandeira, José Américo de Almeida, Jorge Amado and Graciliano Ramos, were selected. The collection´s two textual categories comprise fiction in the first two authors and autobiography in the others. Since the role of the teaching professionalis emblematic within capitalist society, current theoretical framework was foregrounded on certain principles by Theodor W. Adorno. Current analysis is a section of a thesis defended at the Department of Education of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brazil, on February 2011.Este artículo tiene la intención de hacer una breve reseña sobre la cuestión de la formación docente, teniendo la literatura tanto como soporte expresivo, como objeto analítico. Con este fin, fueron seleccionados textos de autores representativos de la historia literaria brasileña, tales como Machado de Assis, Manuel Antônio de Almeida, Manuel Bandeira, José Américo de Almeida, Jorge Amado y Graciliano Ramos. La ficción, en los dos primeros, y la autobiografía, en los demás, son las dos categorías textuales de esta colección. Al entender que el papel del profesional de la enseñanza sigue siendo emblemático en el orden capitalista, se buscó, en Theodor W. Adorno, el marco teórico para mover estas líneas. Cabe destacar que el análisis que aquí se presenta es una rama de la tesis presentada en febrero de 2011 junto al Departamento de Educacão da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.No presente artigo, pretende-se abordar brevemente a problemática da formação docente, tendo a literatura tanto como suporte expressivo quanto como objeto analítico. Para este fim, foram selecionados textos de autores representativos da história literária brasileira, tais como Machado de Assis, Manuel Antônio de Almeida, Manuel Bandeira, José Américo de Almeida, Jorge Amado e Graciliano Ramos. A ficção, nos dois primeiros, e a autobiografia, nos demais, são as duas categorias textuais desta recolha. Ao entender que a atuação do profissional do magistério continua sendo emblemática na  ordem capitalista, buscou-se, em Theodor W. Adorno, o referencial teórico para mover estas linhas. Cabe frisar que a análise aqui apresentada é um desdobramento de tese defendida em fevereiro de 2011 junto ao Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 245 - 265Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 245 - 265Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 245 - 2652238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746/pdf_138https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746/751375146657Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Jeová Silva2022-02-22T22:21:39Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40746Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:39Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher´s (de)formation in the literature
La (de)formación docente en el espacio de la literatura
A (de) formação docente no espaço da literatura
title Teacher´s (de)formation in the literature
spellingShingle Teacher´s (de)formation in the literature
Santana, Jeová Silva
Literature
reading
memory
school practices
Literatura
lectura
memoria
prácticas escolares
Literatura
leitura
memória
práticas escolares
Educação e Literatura
title_short Teacher´s (de)formation in the literature
title_full Teacher´s (de)formation in the literature
title_fullStr Teacher´s (de)formation in the literature
title_full_unstemmed Teacher´s (de)formation in the literature
title_sort Teacher´s (de)formation in the literature
author Santana, Jeová Silva
author_facet Santana, Jeová Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Jeová Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Literature
reading
memory
school practices
Literatura
lectura
memoria
prácticas escolares
Literatura
leitura
memória
práticas escolares
Educação e Literatura
topic Literature
reading
memory
school practices
Literatura
lectura
memoria
prácticas escolares
Literatura
leitura
memória
práticas escolares
Educação e Literatura
description A brief overview on teacher´s formation is provided, based on specialized literature as support and as an analytical object. Texts written by relevant authors in Brazilian literature, such as Machado de Assis, Manuel Antonio de Almeida, Manuel Bandeira, José Américo de Almeida, Jorge Amado and Graciliano Ramos, were selected. The collection´s two textual categories comprise fiction in the first two authors and autobiography in the others. Since the role of the teaching professionalis emblematic within capitalist society, current theoretical framework was foregrounded on certain principles by Theodor W. Adorno. Current analysis is a section of a thesis defended at the Department of Education of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brazil, on February 2011.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746/pdf_138
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40746/751375146657
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 245 - 265
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 245 - 265
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 245 - 265
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531264577536