Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weizenmann, Tiago
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53358
Resumo: During the Brazilian New State (1937-1945), the nationalization policy became one of the main governmental strategies for the promotion of a civic-patriotic culture in Brazil, directed mainly to regions marked by the presence of European ethnic groups and their descendants, as the Teuto-Brazilians in Rio Grande do Sul. Thus, the article analyzes elements that correspond to nationalizing impulses in a school in the municipality of Lajeado/RS, between 1939 and 1943, using documentary sources such as minutes, official correspondence and lectures written for civic moments, which make it possible to understand, at the school level, features of the social imaginary, related to Brazilian nationality.
id RBHE-1_5714f5209843ee002b072d76a8a4b151
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53358
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)Educación y brasilidad: la política de nacionalización getulista en el contexto escolar en Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)Educação e brasilidade: a política de nacionalização getulista no contexto escolar em Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)Brazilian New Statenationalizationeducation historysocial imaginaryEstado Novonacionalizaciónhistoria de la educaciónimaginario socialEstado Novonacionalizaçãohistória da educaçãoimaginário socialDuring the Brazilian New State (1937-1945), the nationalization policy became one of the main governmental strategies for the promotion of a civic-patriotic culture in Brazil, directed mainly to regions marked by the presence of European ethnic groups and their descendants, as the Teuto-Brazilians in Rio Grande do Sul. Thus, the article analyzes elements that correspond to nationalizing impulses in a school in the municipality of Lajeado/RS, between 1939 and 1943, using documentary sources such as minutes, official correspondence and lectures written for civic moments, which make it possible to understand, at the school level, features of the social imaginary, related to Brazilian nationality.Durante el ‘Estado Novo’ (1937-1945), la política de nacionalización se convirtió en una de las principales estrategias gubernamentales para la promoción de una cultura cívica y patriótica en Brasil, direccionada, sobretodo, a las regiones marcadas por la presencia de grupos étnicos europeos y sus descendientes, a ejemplo de los teuto-brasileños en Rio Grande do Sul. Este artículo analiza elementos que corresponden a los impulsos nacionalizadores en una escuela del municipio de Lajeado/RS, entre 1939 y 1943, utilizando fuentes documentales como actas, correspondencias oficiales y conferencias redactadas para horas cívicas, que permiten comprender, en el ámbito escolar, trazos del imaginario social relacionados a la nacionalidad brasileña.Durante o Estado Novo (1937-1945), a política de nacionalização tornou-se uma das principais estratégias governamentais para a promoção de uma cultura cívico-patriótica no Brasil, direcionada, sobretudo, às regiões marcadas pela presença de grupos étnicos europeus e seus descendentes, a exemplo dos teuto-brasileiros no Rio Grande do Sul. Assim, o artigo analisa elementos que correspondem aos ímpetos nacionalizadores em uma escola do município de Lajeado/RS, entre 1939 e 1943, valendo-se de fontes documentais como atas, correspondências oficiais e preleções redigidas para horas cívicas, que permitem compreender, no âmbito escolar, traços do imaginário social, relacionados à nacionalidade brasileira.RBHE2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53358Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e127Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e127Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1272238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53358/751375150391Copyright (c) 2020 Tiago Weizenmann (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWeizenmann, Tiago2022-03-01T22:17:26Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53358Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:26Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)
Educación y brasilidad: la política de nacionalización getulista en el contexto escolar en Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)
Educação e brasilidade: a política de nacionalização getulista no contexto escolar em Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)
title Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)
spellingShingle Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)
Weizenmann, Tiago
Brazilian New State
nationalization
education history
social imaginary
Estado Novo
nacionalización
historia de la educación
imaginario social
Estado Novo
nacionalização
história da educação
imaginário social
title_short Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)
title_full Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)
title_fullStr Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)
title_full_unstemmed Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)
title_sort Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)
author Weizenmann, Tiago
author_facet Weizenmann, Tiago
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Weizenmann, Tiago
dc.subject.por.fl_str_mv Brazilian New State
nationalization
education history
social imaginary
Estado Novo
nacionalización
historia de la educación
imaginario social
Estado Novo
nacionalização
história da educação
imaginário social
topic Brazilian New State
nationalization
education history
social imaginary
Estado Novo
nacionalización
historia de la educación
imaginario social
Estado Novo
nacionalização
história da educação
imaginário social
description During the Brazilian New State (1937-1945), the nationalization policy became one of the main governmental strategies for the promotion of a civic-patriotic culture in Brazil, directed mainly to regions marked by the presence of European ethnic groups and their descendants, as the Teuto-Brazilians in Rio Grande do Sul. Thus, the article analyzes elements that correspond to nationalizing impulses in a school in the municipality of Lajeado/RS, between 1939 and 1943, using documentary sources such as minutes, official correspondence and lectures written for civic moments, which make it possible to understand, at the school level, features of the social imaginary, related to Brazilian nationality.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53358
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53358
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53358/751375150391
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Tiago Weizenmann (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Tiago Weizenmann (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e127
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e127
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e127
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532387602432