Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53358 |
Resumo: | During the Brazilian New State (1937-1945), the nationalization policy became one of the main governmental strategies for the promotion of a civic-patriotic culture in Brazil, directed mainly to regions marked by the presence of European ethnic groups and their descendants, as the Teuto-Brazilians in Rio Grande do Sul. Thus, the article analyzes elements that correspond to nationalizing impulses in a school in the municipality of Lajeado/RS, between 1939 and 1943, using documentary sources such as minutes, official correspondence and lectures written for civic moments, which make it possible to understand, at the school level, features of the social imaginary, related to Brazilian nationality. |
id |
RBHE-1_5714f5209843ee002b072d76a8a4b151 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53358 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)Educación y brasilidad: la política de nacionalización getulista en el contexto escolar en Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)Educação e brasilidade: a política de nacionalização getulista no contexto escolar em Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943)Brazilian New Statenationalizationeducation historysocial imaginaryEstado Novonacionalizaciónhistoria de la educaciónimaginario socialEstado Novonacionalizaçãohistória da educaçãoimaginário socialDuring the Brazilian New State (1937-1945), the nationalization policy became one of the main governmental strategies for the promotion of a civic-patriotic culture in Brazil, directed mainly to regions marked by the presence of European ethnic groups and their descendants, as the Teuto-Brazilians in Rio Grande do Sul. Thus, the article analyzes elements that correspond to nationalizing impulses in a school in the municipality of Lajeado/RS, between 1939 and 1943, using documentary sources such as minutes, official correspondence and lectures written for civic moments, which make it possible to understand, at the school level, features of the social imaginary, related to Brazilian nationality.Durante el ‘Estado Novo’ (1937-1945), la política de nacionalización se convirtió en una de las principales estrategias gubernamentales para la promoción de una cultura cívica y patriótica en Brasil, direccionada, sobretodo, a las regiones marcadas por la presencia de grupos étnicos europeos y sus descendientes, a ejemplo de los teuto-brasileños en Rio Grande do Sul. Este artículo analiza elementos que corresponden a los impulsos nacionalizadores en una escuela del municipio de Lajeado/RS, entre 1939 y 1943, utilizando fuentes documentales como actas, correspondencias oficiales y conferencias redactadas para horas cívicas, que permiten comprender, en el ámbito escolar, trazos del imaginario social relacionados a la nacionalidad brasileña.Durante o Estado Novo (1937-1945), a política de nacionalização tornou-se uma das principais estratégias governamentais para a promoção de uma cultura cívico-patriótica no Brasil, direcionada, sobretudo, às regiões marcadas pela presença de grupos étnicos europeus e seus descendentes, a exemplo dos teuto-brasileiros no Rio Grande do Sul. Assim, o artigo analisa elementos que correspondem aos ímpetos nacionalizadores em uma escola do município de Lajeado/RS, entre 1939 e 1943, valendo-se de fontes documentais como atas, correspondências oficiais e preleções redigidas para horas cívicas, que permitem compreender, no âmbito escolar, traços do imaginário social, relacionados à nacionalidade brasileira.RBHE2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53358Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e127Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e127Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1272238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53358/751375150391Copyright (c) 2020 Tiago Weizenmann (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWeizenmann, Tiago2022-03-01T22:17:26Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53358Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:26Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943) Educación y brasilidad: la política de nacionalización getulista en el contexto escolar en Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943) Educação e brasilidade: a política de nacionalização getulista no contexto escolar em Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943) |
title |
Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943) |
spellingShingle |
Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943) Weizenmann, Tiago Brazilian New State nationalization education history social imaginary Estado Novo nacionalización historia de la educación imaginario social Estado Novo nacionalização história da educação imaginário social |
title_short |
Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943) |
title_full |
Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943) |
title_fullStr |
Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943) |
title_full_unstemmed |
Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943) |
title_sort |
Education and brazility: the getulist nationalization policy in the school context in Lajeado, Rio Grande do Sul (1939-1943) |
author |
Weizenmann, Tiago |
author_facet |
Weizenmann, Tiago |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Weizenmann, Tiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brazilian New State nationalization education history social imaginary Estado Novo nacionalización historia de la educación imaginario social Estado Novo nacionalização história da educação imaginário social |
topic |
Brazilian New State nationalization education history social imaginary Estado Novo nacionalización historia de la educación imaginario social Estado Novo nacionalização história da educação imaginário social |
description |
During the Brazilian New State (1937-1945), the nationalization policy became one of the main governmental strategies for the promotion of a civic-patriotic culture in Brazil, directed mainly to regions marked by the presence of European ethnic groups and their descendants, as the Teuto-Brazilians in Rio Grande do Sul. Thus, the article analyzes elements that correspond to nationalizing impulses in a school in the municipality of Lajeado/RS, between 1939 and 1943, using documentary sources such as minutes, official correspondence and lectures written for civic moments, which make it possible to understand, at the school level, features of the social imaginary, related to Brazilian nationality. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53358 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53358 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53358/751375150391 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tiago Weizenmann (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tiago Weizenmann (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e127 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e127 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e127 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532387602432 |