Nature, childhood and science in Brazil in the 1920’s and 30’s: modern pedagogy and the Bibliotheca de educação collection
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38812 |
Resumo: | The purpose of this article was to study the emergence of what is conventionally called pedagogical modernity in Brazil in the 1920’s and 30’s, through the genealogical analysis of the normative rationality in force at the time, along with their possible effects on contemporary education. Our aim was to discuss the efforts and attempts of this rationality devoted to the deterministic record linkage between certain notions about nature, childhood and science. Consulting some volumes published by the Bibliotheca de educação - an important means of disseminating ideas in the golden age of the New Education (“escolanovismo”) - our investigation suggests that, considering a theorization of poststructuralist bias, modern school practices have become a strong foundation for the creation and spreading of bioidentities. |
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Nature, childhood and science in Brazil in the 1920’s and 30’s: modern pedagogy and the Bibliotheca de educação collectionNatureza, infância e ciência no Brasil dos anos 1920/30: a pedagogia moderna e a Bibliotheca de educaçãopedagogical modernitychildhoodnormalizationbioidentitiesBibliotheca de educação collectionModernidade PedagógicaInfânciaNormalizaçãoBioidentidadesColeção Bibliotheca de EducaçãoThe purpose of this article was to study the emergence of what is conventionally called pedagogical modernity in Brazil in the 1920’s and 30’s, through the genealogical analysis of the normative rationality in force at the time, along with their possible effects on contemporary education. Our aim was to discuss the efforts and attempts of this rationality devoted to the deterministic record linkage between certain notions about nature, childhood and science. Consulting some volumes published by the Bibliotheca de educação - an important means of disseminating ideas in the golden age of the New Education (“escolanovismo”) - our investigation suggests that, considering a theorization of poststructuralist bias, modern school practices have become a strong foundation for the creation and spreading of bioidentities.O presente artigo propõe-se a examinar a emergência daquilo quese convencionou denominar modernidade pedagógica no Brasil dosanos 1920/30, por meio de uma análise, de vocação genealógica, daracionalidade normativa então vigente, bem como de seus possíveisefeitos sobre a atualidade escolar. Coube-nos, assim, problematizaras investidas devotadas à vinculação determinista entre certas noçõesde natureza, de infância e de ciência. Tendo como fonte algunsvolumes publicados junto à Bibliotheca de educação, importanteveículo de difusão de ideias na fase áurea do escolanovismo, ainvestigação levada a cabo aponta, à luz de uma teorização deviés pós-estruturalista, que as práticas escolares modernas vêm-sefirmando como vigorosas matrizes para a forja e o espraiamento debioidentidades. RBHE2013-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38812Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 45-72Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 45-72Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 45-722238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38812/pdfCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRito, MarceloAquino, Julio Groppa2022-02-22T22:18:49Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38812Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:49Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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