Action of the Student Movement of the Alagoas Federal University in the democratization process in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Couto da Costa, Regina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa, Laís de Miranda Crispim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51273
Resumo: This article analyzes the performance of the Student Movement (SM) of the Federal University of Alagoas (FUAL) in the late 1970s, beginning of the process of redemocratization of Brazil, from the perspective of Pierre Bourdieu. The following were used asoral statements from undergraduate Nursing students who participated in the FUAL SM during this period and the bibliographic production on the history of SM in Brazil and Alagoas. For data analysis we used the historical method, triangulating a discussion between oral and written sources and the adopted theoretical framework. With this, it was noted that the FUAL organized SM, through the Central Student Directory (CSD), had a relevant role in the reconstruction of the SM inside and outside the field of education, as well as in the national scenario.
id RBHE-1_70cd4df1646d4f7ff52a576c18f8545f
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51273
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Action of the Student Movement of the Alagoas Federal University in the democratization process in BrazilAcción del Movimiento Estudiantil de la Universidad Federal de Alagoas en el proceso de redemocratización de BrasilAtuação do Movimento Estudantil da Universidade Federal de Alagoas no processo de redemocratização do BrasilStudent AttitudePolitical AwarenessHistory of EducationActitud del EstudianteConciencia PolíticaHistoria de la EducácionAtitude dos EstudantesConscientização PolíticaHistória da EducaçãoThis article analyzes the performance of the Student Movement (SM) of the Federal University of Alagoas (FUAL) in the late 1970s, beginning of the process of redemocratization of Brazil, from the perspective of Pierre Bourdieu. The following were used asoral statements from undergraduate Nursing students who participated in the FUAL SM during this period and the bibliographic production on the history of SM in Brazil and Alagoas. For data analysis we used the historical method, triangulating a discussion between oral and written sources and the adopted theoretical framework. With this, it was noted that the FUAL organized SM, through the Central Student Directory (CSD), had a relevant role in the reconstruction of the SM inside and outside the field of education, as well as in the national scenario.Este artículo analiza el desempeño del Movimiento Estudiantil (ME) de la Universidad Federal de Alagoas (UFAL) a fines de la década de 1970, comenzando el proceso de redemocratización de Brasil, desde la perspectiva de Pierre Bourdieu. Los testimonios orales de los estudiantes de posgrado de enfermería que participarán en UFAL ME durante este período y la producción bibliográfica sobre la Historia de ME en Brasil y Alagoas se utilizarán como fuentes. Para el análisis de datos usamos el método histórico, triangulando una discusión entre fuentes orales y escritas y el marco teórico adoptado. Por lo tanto, se puede ver que el ME organizado por UFAL, a través de la Dirección Central de Estudiantes (DCE), jugó un papel relevante en la reconstrucción del ME dentro y fuera del campo de la educación, así como en el escenario nacional.Este artigo analisa a atuação do Movimento Estudantil (ME) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) ao final da década de 1970, início do processo de redemocratização do Brasil, sob a ótica de Pierre Bourdieu. Foram utilizados como fontes os depoimentos orais de estudantes do curso de graduação em enfermagem que participaram do ME/UFAL naquele período e a produção bibliográfica sobre a história do ME no Brasil e em Alagoas. Para análise dos dados utilizou-se o método histórico, triangulando uma discussão entre as fontes orais e escritas e com o referencial teórico adotado. Com isso, denotou-se que o ME organizado pela UFAL, pelo Diretório Central dos Estudantes (DCE), teve relevante atuação na reconstrução do ME dentro e fora do campo da educação, bem como no cenário nacional.RBHE2020-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51273Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e134Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e134Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1342238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51273/751375150511Copyright (c) 2020 Regina Couto da Costa, Laís de Miranda Crispim Costa (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCouto da Costa, Regina Costa, Laís de Miranda Crispim2022-03-01T22:17:25Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51273Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:25Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Action of the Student Movement of the Alagoas Federal University in the democratization process in Brazil
Acción del Movimiento Estudiantil de la Universidad Federal de Alagoas en el proceso de redemocratización de Brasil
Atuação do Movimento Estudantil da Universidade Federal de Alagoas no processo de redemocratização do Brasil
title Action of the Student Movement of the Alagoas Federal University in the democratization process in Brazil
spellingShingle Action of the Student Movement of the Alagoas Federal University in the democratization process in Brazil
Couto da Costa, Regina
Student Attitude
Political Awareness
History of Education
Actitud del Estudiante
Conciencia Política
Historia de la Educácion
Atitude dos Estudantes
Conscientização Política
História da Educação
title_short Action of the Student Movement of the Alagoas Federal University in the democratization process in Brazil
title_full Action of the Student Movement of the Alagoas Federal University in the democratization process in Brazil
title_fullStr Action of the Student Movement of the Alagoas Federal University in the democratization process in Brazil
title_full_unstemmed Action of the Student Movement of the Alagoas Federal University in the democratization process in Brazil
title_sort Action of the Student Movement of the Alagoas Federal University in the democratization process in Brazil
author Couto da Costa, Regina
author_facet Couto da Costa, Regina
Costa, Laís de Miranda Crispim
author_role author
author2 Costa, Laís de Miranda Crispim
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Couto da Costa, Regina
Costa, Laís de Miranda Crispim
dc.subject.por.fl_str_mv Student Attitude
Political Awareness
History of Education
Actitud del Estudiante
Conciencia Política
Historia de la Educácion
Atitude dos Estudantes
Conscientização Política
História da Educação
topic Student Attitude
Political Awareness
History of Education
Actitud del Estudiante
Conciencia Política
Historia de la Educácion
Atitude dos Estudantes
Conscientização Política
História da Educação
description This article analyzes the performance of the Student Movement (SM) of the Federal University of Alagoas (FUAL) in the late 1970s, beginning of the process of redemocratization of Brazil, from the perspective of Pierre Bourdieu. The following were used asoral statements from undergraduate Nursing students who participated in the FUAL SM during this period and the bibliographic production on the history of SM in Brazil and Alagoas. For data analysis we used the historical method, triangulating a discussion between oral and written sources and the adopted theoretical framework. With this, it was noted that the FUAL organized SM, through the Central Student Directory (CSD), had a relevant role in the reconstruction of the SM inside and outside the field of education, as well as in the national scenario.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51273
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51273/751375150511
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Regina Couto da Costa, Laís de Miranda Crispim Costa (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Regina Couto da Costa, Laís de Miranda Crispim Costa (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e134
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e134
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e134
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532346707968