How to become a doctor in the 19th century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54720
Resumo: This is article result of analysis of the formative trajectory of Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque (1854-1934), the first doctor from Pernambuco, graduated for a Brazilian medical scholl, in 1892. Through of bibliographical and documentary research, the investigation revealed paths, studies, formative routes, problems of to be a woman, beyond the educational opportunities used. Far from a story of oppressor versus oppressed, what was sought was the approximation of a writing of history that values ​​the performance of women starling formative elements of a historical period that combine family tradition, economic power, relationship networks, public subsidy, in addition to the willingness to face an androcentric society that was not impeded, it hindered any kind of female ascension.
id RBHE-1_bae63d788368678a164c0bff19c31ddc
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54720
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling How to become a doctor in the 19th centuryCómo hacerse médica en el siglo XIXComo se formar médica no século XIXhistory of womenMaria Amélia Cavalcanti de Albuquerquemedicine19th centuryhistória de las mujeresMaria Amélia Cavalcanti de Albuquerquemedicinasiglo XIXhistória das mulheresMaria Amélia Cavalcanti de Albuquerquemedicinaséculo XIXThis is article result of analysis of the formative trajectory of Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque (1854-1934), the first doctor from Pernambuco, graduated for a Brazilian medical scholl, in 1892. Through of bibliographical and documentary research, the investigation revealed paths, studies, formative routes, problems of to be a woman, beyond the educational opportunities used. Far from a story of oppressor versus oppressed, what was sought was the approximation of a writing of history that values ​​the performance of women starling formative elements of a historical period that combine family tradition, economic power, relationship networks, public subsidy, in addition to the willingness to face an androcentric society that was not impeded, it hindered any kind of female ascension.El presente artículo es el resultado del análisis de la trayectoria formativa de Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque (1854-1934), primera médica pernambucana formada en una facultad brasileña en 1892. Merced a la indagación bibliográfica y documental, la investigación sacó a la luz caminos, estudios, trayectos formativos, problemas relativos a la mujer, como también el aprovechamiento de las oportunidades educativas. Más allá de una historia de opresor contra oprimido, lo que se buscó fue la aproximación a una narrativa de la historia que enfatiza la actuación de determinadas mujeres a partir de los elementos formativos de un periodo histórico que correlaciona tradición familiar, redes de relaciones, subvenciones públicas, junto con la voluntad de plantar cara a una sociedad androcéntrica que ponía obstáculos, cuando no impedía, a todo tipo de promoción de la mujer.Este artigo é fruto da análise da trajetória formativa de Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque (1854-1934), primeira médica pernambucana, formada em faculdade brasileira, em 1892. Por meio de pesquisa bibliográfica e documental a investigação revelou caminhos, estudos, trajetos formativos, problemas do ser mulher, bem como as oportunidades educacionais aproveitadas. Longe de uma história de opressor versus oprimido, o que se buscou foi a aproximação de uma escrita da história que valoriza a atuação de mulheres a partir dos dispositivos formativos de um período histórico que consorciam tradição familiar, poder econômico, redes de relacionamentos, subvenção pública, além da vontade de enfrentar uma sociedade androcêntrica que, se não impedia, dificultava qualquer tipo de ascensão feminina.RBHE2021-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54720Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e170Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e170Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1702238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54720/751375151632Copyright (c) 2021 Raylane Andreza Dias Navarro Barreto, Tayanne Adrian Santana Morais da Silva (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarreto, Raylane Andreza Dias NavarroSilva, Tayanne Adrian Santana Morais da2022-02-22T21:28:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54720Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:43Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv How to become a doctor in the 19th century
Cómo hacerse médica en el siglo XIX
Como se formar médica no século XIX
title How to become a doctor in the 19th century
spellingShingle How to become a doctor in the 19th century
Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
history of women
Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque
medicine
19th century
história de las mujeres
Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque
medicina
siglo XIX
história das mulheres
Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque
medicina
século XIX
title_short How to become a doctor in the 19th century
title_full How to become a doctor in the 19th century
title_fullStr How to become a doctor in the 19th century
title_full_unstemmed How to become a doctor in the 19th century
title_sort How to become a doctor in the 19th century
author Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
author_facet Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da
author_role author
author2 Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro
Silva, Tayanne Adrian Santana Morais da
dc.subject.por.fl_str_mv history of women
Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque
medicine
19th century
história de las mujeres
Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque
medicina
siglo XIX
história das mulheres
Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque
medicina
século XIX
topic history of women
Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque
medicine
19th century
história de las mujeres
Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque
medicina
siglo XIX
história das mulheres
Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque
medicina
século XIX
description This is article result of analysis of the formative trajectory of Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque (1854-1934), the first doctor from Pernambuco, graduated for a Brazilian medical scholl, in 1892. Through of bibliographical and documentary research, the investigation revealed paths, studies, formative routes, problems of to be a woman, beyond the educational opportunities used. Far from a story of oppressor versus oppressed, what was sought was the approximation of a writing of history that values ​​the performance of women starling formative elements of a historical period that combine family tradition, economic power, relationship networks, public subsidy, in addition to the willingness to face an androcentric society that was not impeded, it hindered any kind of female ascension.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54720
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54720
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54720/751375151632
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e170
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e170
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e170
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532464148480