The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Sandra Maria
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Gatti Júnior, Décio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214
Resumo: Examination of the manuals Noções de sociologia [Concepts of sociology] (1935) and Educação (história da pedagogia). Problemas actuaes [Education (history of pedagogy). Current Iissues] (1937), by Rev. Mothers Peeters & Cooman, for the purpose of understanding the Catholic proposals in the cultural sphere, particularly based on the confessional Normal Schools from 1935, the time of publication of the first work analyzed, to 1971, when there were changes in teacher education in Brazil. The sources of research included subject manuals, papal encyclicals, pastoral letters, Catholic printed material, documents related to the trajectory of the authors, etc. The manuals analyzed explicitly expressed a position encompassing Catholicism through opposition to the ideas of the liberal sphere of that time.
id RBHE-1_c2769a251b4717084ddabd38bff1f097
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/43214
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)La reacción católica y la formación de profesores en Brasil: los manuales disciplinares "Nociones de sociología" y "Educación (historia de la pedagogía)". "Problemas actuales"de las Madres Peeters y Cooman (1935-1971)A reação católica e a formação de professores no Brasil: os manuais disciplinares Noções de Sociologia e Educação (história da pedagogia). "Problemas actuaes" das Madres Peeters e Cooman (1935-1971)historyeducationtrainingmanualscatholicismhistoriaeducaciónformaciónmanualescatolicismohistóriaeducaçãoformaçãomanuaiscatolicismoHistória da EducaçãoExamination of the manuals Noções de sociologia [Concepts of sociology] (1935) and Educação (história da pedagogia). Problemas actuaes [Education (history of pedagogy). Current Iissues] (1937), by Rev. Mothers Peeters & Cooman, for the purpose of understanding the Catholic proposals in the cultural sphere, particularly based on the confessional Normal Schools from 1935, the time of publication of the first work analyzed, to 1971, when there were changes in teacher education in Brazil. The sources of research included subject manuals, papal encyclicals, pastoral letters, Catholic printed material, documents related to the trajectory of the authors, etc. The manuals analyzed explicitly expressed a position encompassing Catholicism through opposition to the ideas of the liberal sphere of that time.Examen de dos manuales Nociones de sociología (1935) y Educación (historia de la pedagogía). Problemas actuales (1937), de las Madres Peeters & Cooman, con el objetivo de comprender las proposiciones católicas en el campo cultural, particularmente, a partir de las Escuelas Normales confesionales, entre 1935, época de la publicación de la primera obra analizada, y 1971, cuando hubo mudanzas en la formación de profesores en Brasil. Las fuentes de investigación incluyeron manuales disciplinares, encíclicas papales, cartas pastorales, impresos católicos, documentos relacionados a la trayectoria de las autoras etc. Se concluye que los manuales analizados posicionamiento acerca del catolicismo, por medio de una oposición a las ideas del campo liberal de la época.Exame do dos manuais Noções de sociologia (1935) e Educação (história da pedagogia). Problemas actuaes (1937), das madres Peeters & Cooman, com o objetivo de compreender as proposições católicas no campo cultural, particularmente, a partir das Escolas Normais confessionais, entre 1935, época da publicação da primeira obra analisada, e 1971, quando houve mudanças na formação de professores no Brasil. As fontes de pesquisa   disciplinares, encíclicas papais, cartas pastorais, impressos católicos, documentos relacionados à trajetória das autoras etc. Concluiu-se que os manuais analisados explicitavam um posicionamento em torno do catolicismo, por meio de uma oposição às ideias do campo liberal da época.RBHE2018-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e041Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e041Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0412238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214/pdfCopyright (c) 2018 Sandra Maria de Oliveira, Júnior Gatti Júniorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Sandra MariaGatti Júnior, Décio2022-02-22T21:38:27Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/43214Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:27Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)
La reacción católica y la formación de profesores en Brasil: los manuales disciplinares "Nociones de sociología" y "Educación (historia de la pedagogía)". "Problemas actuales"de las Madres Peeters y Cooman (1935-1971)
A reação católica e a formação de professores no Brasil: os manuais disciplinares Noções de Sociologia e Educação (história da pedagogia). "Problemas actuaes" das Madres Peeters e Cooman (1935-1971)
title The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)
spellingShingle The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)
de Oliveira, Sandra Maria
history
education
training
manuals
catholicism
historia
educación
formación
manuales
catolicismo
história
educação
formação
manuais
catolicismo
História da Educação
title_short The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)
title_full The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)
title_fullStr The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)
title_full_unstemmed The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)
title_sort The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)
author de Oliveira, Sandra Maria
author_facet de Oliveira, Sandra Maria
Gatti Júnior, Décio
author_role author
author2 Gatti Júnior, Décio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Sandra Maria
Gatti Júnior, Décio
dc.subject.por.fl_str_mv history
education
training
manuals
catholicism
historia
educación
formación
manuales
catolicismo
história
educação
formação
manuais
catolicismo
História da Educação
topic history
education
training
manuals
catholicism
historia
educación
formación
manuales
catolicismo
história
educação
formação
manuais
catolicismo
História da Educação
description Examination of the manuals Noções de sociologia [Concepts of sociology] (1935) and Educação (história da pedagogia). Problemas actuaes [Education (history of pedagogy). Current Iissues] (1937), by Rev. Mothers Peeters & Cooman, for the purpose of understanding the Catholic proposals in the cultural sphere, particularly based on the confessional Normal Schools from 1935, the time of publication of the first work analyzed, to 1971, when there were changes in teacher education in Brazil. The sources of research included subject manuals, papal encyclicals, pastoral letters, Catholic printed material, documents related to the trajectory of the authors, etc. The manuals analyzed explicitly expressed a position encompassing Catholicism through opposition to the ideas of the liberal sphere of that time.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Sandra Maria de Oliveira, Júnior Gatti Júnior
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Sandra Maria de Oliveira, Júnior Gatti Júnior
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e041
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e041
Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e041
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531806691328