The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214 |
Resumo: | Examination of the manuals Noções de sociologia [Concepts of sociology] (1935) and Educação (história da pedagogia). Problemas actuaes [Education (history of pedagogy). Current Iissues] (1937), by Rev. Mothers Peeters & Cooman, for the purpose of understanding the Catholic proposals in the cultural sphere, particularly based on the confessional Normal Schools from 1935, the time of publication of the first work analyzed, to 1971, when there were changes in teacher education in Brazil. The sources of research included subject manuals, papal encyclicals, pastoral letters, Catholic printed material, documents related to the trajectory of the authors, etc. The manuals analyzed explicitly expressed a position encompassing Catholicism through opposition to the ideas of the liberal sphere of that time. |
id |
RBHE-1_c2769a251b4717084ddabd38bff1f097 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/43214 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971)La reacción católica y la formación de profesores en Brasil: los manuales disciplinares "Nociones de sociología" y "Educación (historia de la pedagogía)". "Problemas actuales"de las Madres Peeters y Cooman (1935-1971)A reação católica e a formação de professores no Brasil: os manuais disciplinares Noções de Sociologia e Educação (história da pedagogia). "Problemas actuaes" das Madres Peeters e Cooman (1935-1971)historyeducationtrainingmanualscatholicismhistoriaeducaciónformaciónmanualescatolicismohistóriaeducaçãoformaçãomanuaiscatolicismoHistória da EducaçãoExamination of the manuals Noções de sociologia [Concepts of sociology] (1935) and Educação (história da pedagogia). Problemas actuaes [Education (history of pedagogy). Current Iissues] (1937), by Rev. Mothers Peeters & Cooman, for the purpose of understanding the Catholic proposals in the cultural sphere, particularly based on the confessional Normal Schools from 1935, the time of publication of the first work analyzed, to 1971, when there were changes in teacher education in Brazil. The sources of research included subject manuals, papal encyclicals, pastoral letters, Catholic printed material, documents related to the trajectory of the authors, etc. The manuals analyzed explicitly expressed a position encompassing Catholicism through opposition to the ideas of the liberal sphere of that time.Examen de dos manuales Nociones de sociología (1935) y Educación (historia de la pedagogía). Problemas actuales (1937), de las Madres Peeters & Cooman, con el objetivo de comprender las proposiciones católicas en el campo cultural, particularmente, a partir de las Escuelas Normales confesionales, entre 1935, época de la publicación de la primera obra analizada, y 1971, cuando hubo mudanzas en la formación de profesores en Brasil. Las fuentes de investigación incluyeron manuales disciplinares, encíclicas papales, cartas pastorales, impresos católicos, documentos relacionados a la trayectoria de las autoras etc. Se concluye que los manuales analizados posicionamiento acerca del catolicismo, por medio de una oposición a las ideas del campo liberal de la época.Exame do dos manuais Noções de sociologia (1935) e Educação (história da pedagogia). Problemas actuaes (1937), das madres Peeters & Cooman, com o objetivo de compreender as proposições católicas no campo cultural, particularmente, a partir das Escolas Normais confessionais, entre 1935, época da publicação da primeira obra analisada, e 1971, quando houve mudanças na formação de professores no Brasil. As fontes de pesquisa disciplinares, encíclicas papais, cartas pastorais, impressos católicos, documentos relacionados à trajetória das autoras etc. Concluiu-se que os manuais analisados explicitavam um posicionamento em torno do catolicismo, por meio de uma oposição às ideias do campo liberal da época.RBHE2018-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e041Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e041Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e0412238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214/pdfCopyright (c) 2018 Sandra Maria de Oliveira, Júnior Gatti Júniorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Sandra MariaGatti Júnior, Décio2022-02-22T21:38:27Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/43214Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:38:27Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971) La reacción católica y la formación de profesores en Brasil: los manuales disciplinares "Nociones de sociología" y "Educación (historia de la pedagogía)". "Problemas actuales"de las Madres Peeters y Cooman (1935-1971) A reação católica e a formação de professores no Brasil: os manuais disciplinares Noções de Sociologia e Educação (história da pedagogia). "Problemas actuaes" das Madres Peeters e Cooman (1935-1971) |
title |
The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971) |
spellingShingle |
The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971) de Oliveira, Sandra Maria history education training manuals catholicism historia educación formación manuales catolicismo história educação formação manuais catolicismo História da Educação |
title_short |
The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971) |
title_full |
The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971) |
title_fullStr |
The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971) |
title_full_unstemmed |
The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971) |
title_sort |
The Catholic reaction and teacher education in Brazil: the subjectmanuals "Noções de sociologia and Educação (história da pedagogia)". "Problemas actuaes" by Rev. Mothers Peeters and Cooman (1935-1971) |
author |
de Oliveira, Sandra Maria |
author_facet |
de Oliveira, Sandra Maria Gatti Júnior, Décio |
author_role |
author |
author2 |
Gatti Júnior, Décio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Sandra Maria Gatti Júnior, Décio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
history education training manuals catholicism historia educación formación manuales catolicismo história educação formação manuais catolicismo História da Educação |
topic |
history education training manuals catholicism historia educación formación manuales catolicismo história educação formação manuais catolicismo História da Educação |
description |
Examination of the manuals Noções de sociologia [Concepts of sociology] (1935) and Educação (história da pedagogia). Problemas actuaes [Education (history of pedagogy). Current Iissues] (1937), by Rev. Mothers Peeters & Cooman, for the purpose of understanding the Catholic proposals in the cultural sphere, particularly based on the confessional Normal Schools from 1935, the time of publication of the first work analyzed, to 1971, when there were changes in teacher education in Brazil. The sources of research included subject manuals, papal encyclicals, pastoral letters, Catholic printed material, documents related to the trajectory of the authors, etc. The manuals analyzed explicitly expressed a position encompassing Catholicism through opposition to the ideas of the liberal sphere of that time. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/43214/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Sandra Maria de Oliveira, Júnior Gatti Júnior https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Sandra Maria de Oliveira, Júnior Gatti Júnior https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 18 (2018): Continuous article publishing; e041 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 18 (2018): Publicación continua de artículos; e041 Revista Brasileira de História da Educação; v. 18 (2018): Publicação contínua; e041 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531806691328 |