History of curriculum and history of academic disciplines and school subjects in Brazil (2000-2010): between the History of Education and the Sociology of Curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Maria Veronica
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Xavier, Marcele Torres, Vilela, Carolina de Lima, Ferreira, Marcia Serra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38829
Resumo: This paper investigates how the Brazilian studies on History of Curriculum and History of Academic Disciplines and School Subjects were built in recent production (2000-2010). Seeking to characterize how the dialogue between Sociology of Curriculum and History of Education has been established, it examines texts from both areas published at ANPEd and in national journals. The analysis identifies theoretical and methodological approaches that go beyond the thematic and temporal clippings of the Brazilian production. Based on Pierre Bourdieu and Ivor Goodson, it shows the existence of disputes about this field of knowledge and, consequently, about which community could or should take on these kinds of studies. 
id RBHE-1_d38645b8f6cfa5b4705dbb204bb488fa
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38829
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling History of curriculum and history of academic disciplines and school subjects in Brazil (2000-2010): between the History of Education and the Sociology of CurriculumPanorama da produção brasileira em história do currículo e das disciplinas acadêmicas e escolares (2000-2010): entre a História da Educação e a Sociologia do CurrículoCurriculumCultural HistoryHistory of EducationHistory of Academic Disciplines and School SubjectsHistoriographyCurrículoHistória CulturalHistória da EducaçãoHistória das Disciplinas Acadêmicas e EscolaresHistoriografiaThis paper investigates how the Brazilian studies on History of Curriculum and History of Academic Disciplines and School Subjects were built in recent production (2000-2010). Seeking to characterize how the dialogue between Sociology of Curriculum and History of Education has been established, it examines texts from both areas published at ANPEd and in national journals. The analysis identifies theoretical and methodological approaches that go beyond the thematic and temporal clippings of the Brazilian production. Based on Pierre Bourdieu and Ivor Goodson, it shows the existence of disputes about this field of knowledge and, consequently, about which community could or should take on these kinds of studies. O artigo investiga como têm sido construídos, na recente produção brasileira (2000-2010), os estudos em história do currículo e das disciplinas acadêmicas e escolares. Buscando caracterizar como têm se estabelecido os diálogos entre a Sociologia do Currículo e a História da Educação, analisa textos de ambas as áreas na ANPEd e em periódicos nacionais, identificando aproximações para além de seus recortes temáticos e temporais, as quais se reportam aos referenciais teórico-metodológicos e ao estabelecimento de diálogos com outras áreas de produção de conhecimento. Dialogandocom Pierre Bourdieu e Ivor Goodson, a análise evidencia aexistência de disputas acerca de que campo do conhecimento – e,consequentemente, de que comunidade disciplinar –“poderia” ou“deveria” assumir esses estudos.  RBHE2013-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38829Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 193-226Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 193-226Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 193-2262238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38829/20347Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Maria VeronicaXavier, Marcele TorresVilela, Carolina de LimaFerreira, Marcia Serra2022-02-22T22:18:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38829Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:43Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv History of curriculum and history of academic disciplines and school subjects in Brazil (2000-2010): between the History of Education and the Sociology of Curriculum
Panorama da produção brasileira em história do currículo e das disciplinas acadêmicas e escolares (2000-2010): entre a História da Educação e a Sociologia do Currículo
title History of curriculum and history of academic disciplines and school subjects in Brazil (2000-2010): between the History of Education and the Sociology of Curriculum
spellingShingle History of curriculum and history of academic disciplines and school subjects in Brazil (2000-2010): between the History of Education and the Sociology of Curriculum
Fonseca, Maria Veronica
Curriculum
Cultural History
History of Education
History of Academic Disciplines and School Subjects
Historiography
Currículo
História Cultural
História da Educação
História das Disciplinas Acadêmicas e Escolares
Historiografia
title_short History of curriculum and history of academic disciplines and school subjects in Brazil (2000-2010): between the History of Education and the Sociology of Curriculum
title_full History of curriculum and history of academic disciplines and school subjects in Brazil (2000-2010): between the History of Education and the Sociology of Curriculum
title_fullStr History of curriculum and history of academic disciplines and school subjects in Brazil (2000-2010): between the History of Education and the Sociology of Curriculum
title_full_unstemmed History of curriculum and history of academic disciplines and school subjects in Brazil (2000-2010): between the History of Education and the Sociology of Curriculum
title_sort History of curriculum and history of academic disciplines and school subjects in Brazil (2000-2010): between the History of Education and the Sociology of Curriculum
author Fonseca, Maria Veronica
author_facet Fonseca, Maria Veronica
Xavier, Marcele Torres
Vilela, Carolina de Lima
Ferreira, Marcia Serra
author_role author
author2 Xavier, Marcele Torres
Vilela, Carolina de Lima
Ferreira, Marcia Serra
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Maria Veronica
Xavier, Marcele Torres
Vilela, Carolina de Lima
Ferreira, Marcia Serra
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Cultural History
History of Education
History of Academic Disciplines and School Subjects
Historiography
Currículo
História Cultural
História da Educação
História das Disciplinas Acadêmicas e Escolares
Historiografia
topic Curriculum
Cultural History
History of Education
History of Academic Disciplines and School Subjects
Historiography
Currículo
História Cultural
História da Educação
História das Disciplinas Acadêmicas e Escolares
Historiografia
description This paper investigates how the Brazilian studies on History of Curriculum and History of Academic Disciplines and School Subjects were built in recent production (2000-2010). Seeking to characterize how the dialogue between Sociology of Curriculum and History of Education has been established, it examines texts from both areas published at ANPEd and in national journals. The analysis identifies theoretical and methodological approaches that go beyond the thematic and temporal clippings of the Brazilian production. Based on Pierre Bourdieu and Ivor Goodson, it shows the existence of disputes about this field of knowledge and, consequently, about which community could or should take on these kinds of studies. 
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão de literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38829
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38829
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38829/20347
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 193-226
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 193-226
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 1[31] (2013): Janeiro/Abril; 193-226
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530747629568