Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Itamar
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40809
Resumo: This article analyzes the approach of two philosophers of theEnlightenment: Immanuel Kant (1724/1804) and Marie JeanAntoine Nicolas de Caritat (1743/1794). The main question ofthis paper is: If one is not born a person, but becomes a person,what is the place of history in human education before theautonomy of school discipline? We examine the texts producedthe two thinkers between 1791 and 1803, which announce thevisions on man, life, philosophy of history, empirical history, andhuman education with the purpose of discussing the presence ofhistory as teachable knowledge in the eighteenth century. Thetext also aims to contribute to the knowledge of the uses ofhistory in human formation in a long term perspective.
id RBHE-1_daed721f1af4645fff43a8ffd02a481a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40809
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804)Usos de la historia en la formación de personas : las experiencias del Marquês de Condorcet (1743-1794) e de Immanuel Kant (1724-1804)Usos da história na formação de pessoas: as experiências do Marquês de Condorcet (1743-1794) e de Immanuel Kant (1724-1804)Uses of historyteaching historyCondorcetKantthe eighteenth centuryUsos de la historiaenseñanza de historiaCondorcetKantséculo XVIIIUsos da históriaEnsino de históriaCondorcetKantSéculo XVIIIEnsino de históriaThis article analyzes the approach of two philosophers of theEnlightenment: Immanuel Kant (1724/1804) and Marie JeanAntoine Nicolas de Caritat (1743/1794). The main question ofthis paper is: If one is not born a person, but becomes a person,what is the place of history in human education before theautonomy of school discipline? We examine the texts producedthe two thinkers between 1791 and 1803, which announce thevisions on man, life, philosophy of history, empirical history, andhuman education with the purpose of discussing the presence ofhistory as teachable knowledge in the eighteenth century. Thetext also aims to contribute to the knowledge of the uses ofhistory in human formation in a long term perspective.Este artículo examina la posición de dos pensadores de lailustración – Immanuel Kant (1724/1804) e Marie Jean AntoineNicolás de Caritat (1743/1794) – y se propone responder lasiguiente cuestión: si no se nace persona pero se vuelve persona,¿cuál es el lugar de la historia en la formación de los humanosen el período anterior a la referida autonomía de la disciplinaescolar? Aquí se examinan los textos producidos por ellosentre 1791 y 1803 que anuncian las visiones de hombre, vida,filosofía de la historia, historia empírica y educación humanacon el objetivo de discutir la presencia de la historia comosaber que podía ser enseñado en el siglo XVIII contribuyendoal conocimiento de los usos de la historia en la formación depersonas en una perspectiva de larga duración.Este artigo examina a posição de dois pensadores da ilustração – Immnuel Kant (1724/1804) e Marie Jean Antoine Nicolas de Caritat (1743/1794) – e se propõe a responder à seguinte questão: se não se nasce pessoa, torna-se pessoa, qual o lugar da história na formação dos humanos no período anterior à referida autonomização da disciplina escolar? Aqui, são examinados os textos, produzidos entre 1791 e 1803, que anunciam as visões de homem, vida, filosofia da história, história empírica e educação humana com o objetivo de discutir a presença da história como saber ensinável no século XVIII, contribuindo, assim, para o conhecimento dos usos da história na formação de pessoas numa perspectiva de longa duração. Palavras-chave: , ensino de história, Condorcet, Kant, século XVIII. RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40809Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 117-146Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 117-146Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 117-1462238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40809/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Itamar2022-02-22T22:17:23Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40809Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:23Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804)
Usos de la historia en la formación de personas : las experiencias del Marquês de Condorcet (1743-1794) e de Immanuel Kant (1724-1804)
Usos da história na formação de pessoas: as experiências do Marquês de Condorcet (1743-1794) e de Immanuel Kant (1724-1804)
title Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804)
spellingShingle Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804)
Freitas, Itamar
Uses of history
teaching history
Condorcet
Kant
the eighteenth century
Usos de la historia
enseñanza de historia
Condorcet
Kant
século XVIII
Usos da história
Ensino de história
Condorcet
Kant
Século XVIII
Ensino de história
title_short Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804)
title_full Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804)
title_fullStr Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804)
title_full_unstemmed Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804)
title_sort Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804)
author Freitas, Itamar
author_facet Freitas, Itamar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Itamar
dc.subject.por.fl_str_mv Uses of history
teaching history
Condorcet
Kant
the eighteenth century
Usos de la historia
enseñanza de historia
Condorcet
Kant
século XVIII
Usos da história
Ensino de história
Condorcet
Kant
Século XVIII
Ensino de história
topic Uses of history
teaching history
Condorcet
Kant
the eighteenth century
Usos de la historia
enseñanza de historia
Condorcet
Kant
século XVIII
Usos da história
Ensino de história
Condorcet
Kant
Século XVIII
Ensino de história
description This article analyzes the approach of two philosophers of theEnlightenment: Immanuel Kant (1724/1804) and Marie JeanAntoine Nicolas de Caritat (1743/1794). The main question ofthis paper is: If one is not born a person, but becomes a person,what is the place of history in human education before theautonomy of school discipline? We examine the texts producedthe two thinkers between 1791 and 1803, which announce thevisions on man, life, philosophy of history, empirical history, andhuman education with the purpose of discussing the presence ofhistory as teachable knowledge in the eighteenth century. Thetext also aims to contribute to the knowledge of the uses ofhistory in human formation in a long term perspective.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40809
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40809
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40809/PDF
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 117-146
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 117-146
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 117-146
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531389358080