Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40809 |
Resumo: | This article analyzes the approach of two philosophers of theEnlightenment: Immanuel Kant (1724/1804) and Marie JeanAntoine Nicolas de Caritat (1743/1794). The main question ofthis paper is: If one is not born a person, but becomes a person,what is the place of history in human education before theautonomy of school discipline? We examine the texts producedthe two thinkers between 1791 and 1803, which announce thevisions on man, life, philosophy of history, empirical history, andhuman education with the purpose of discussing the presence ofhistory as teachable knowledge in the eighteenth century. Thetext also aims to contribute to the knowledge of the uses ofhistory in human formation in a long term perspective. |
id |
RBHE-1_daed721f1af4645fff43a8ffd02a481a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40809 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804)Usos de la historia en la formación de personas : las experiencias del Marquês de Condorcet (1743-1794) e de Immanuel Kant (1724-1804)Usos da história na formação de pessoas: as experiências do Marquês de Condorcet (1743-1794) e de Immanuel Kant (1724-1804)Uses of historyteaching historyCondorcetKantthe eighteenth centuryUsos de la historiaenseñanza de historiaCondorcetKantséculo XVIIIUsos da históriaEnsino de históriaCondorcetKantSéculo XVIIIEnsino de históriaThis article analyzes the approach of two philosophers of theEnlightenment: Immanuel Kant (1724/1804) and Marie JeanAntoine Nicolas de Caritat (1743/1794). The main question ofthis paper is: If one is not born a person, but becomes a person,what is the place of history in human education before theautonomy of school discipline? We examine the texts producedthe two thinkers between 1791 and 1803, which announce thevisions on man, life, philosophy of history, empirical history, andhuman education with the purpose of discussing the presence ofhistory as teachable knowledge in the eighteenth century. Thetext also aims to contribute to the knowledge of the uses ofhistory in human formation in a long term perspective.Este artículo examina la posición de dos pensadores de lailustración – Immanuel Kant (1724/1804) e Marie Jean AntoineNicolás de Caritat (1743/1794) – y se propone responder lasiguiente cuestión: si no se nace persona pero se vuelve persona,¿cuál es el lugar de la historia en la formación de los humanosen el período anterior a la referida autonomía de la disciplinaescolar? Aquí se examinan los textos producidos por ellosentre 1791 y 1803 que anuncian las visiones de hombre, vida,filosofía de la historia, historia empírica y educación humanacon el objetivo de discutir la presencia de la historia comosaber que podía ser enseñado en el siglo XVIII contribuyendoal conocimiento de los usos de la historia en la formación depersonas en una perspectiva de larga duración.Este artigo examina a posição de dois pensadores da ilustração – Immnuel Kant (1724/1804) e Marie Jean Antoine Nicolas de Caritat (1743/1794) – e se propõe a responder à seguinte questão: se não se nasce pessoa, torna-se pessoa, qual o lugar da história na formação dos humanos no período anterior à referida autonomização da disciplina escolar? Aqui, são examinados os textos, produzidos entre 1791 e 1803, que anunciam as visões de homem, vida, filosofia da história, história empírica e educação humana com o objetivo de discutir a presença da história como saber ensinável no século XVIII, contribuindo, assim, para o conhecimento dos usos da história na formação de pessoas numa perspectiva de longa duração. Palavras-chave: , ensino de história, Condorcet, Kant, século XVIII. RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40809Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 117-146Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 117-146Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 117-1462238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40809/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Itamar2022-02-22T22:17:23Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40809Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:23Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804) Usos de la historia en la formación de personas : las experiencias del Marquês de Condorcet (1743-1794) e de Immanuel Kant (1724-1804) Usos da história na formação de pessoas: as experiências do Marquês de Condorcet (1743-1794) e de Immanuel Kant (1724-1804) |
title |
Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804) |
spellingShingle |
Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804) Freitas, Itamar Uses of history teaching history Condorcet Kant the eighteenth century Usos de la historia enseñanza de historia Condorcet Kant século XVIII Usos da história Ensino de história Condorcet Kant Século XVIII Ensino de história |
title_short |
Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804) |
title_full |
Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804) |
title_fullStr |
Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804) |
title_full_unstemmed |
Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804) |
title_sort |
Uses of History in education : The experiences of the Marquis de Condorcet (1743-1794) and Immanuel Kant (1724-1804) |
author |
Freitas, Itamar |
author_facet |
Freitas, Itamar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Itamar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Uses of history teaching history Condorcet Kant the eighteenth century Usos de la historia enseñanza de historia Condorcet Kant século XVIII Usos da história Ensino de história Condorcet Kant Século XVIII Ensino de história |
topic |
Uses of history teaching history Condorcet Kant the eighteenth century Usos de la historia enseñanza de historia Condorcet Kant século XVIII Usos da história Ensino de história Condorcet Kant Século XVIII Ensino de história |
description |
This article analyzes the approach of two philosophers of theEnlightenment: Immanuel Kant (1724/1804) and Marie JeanAntoine Nicolas de Caritat (1743/1794). The main question ofthis paper is: If one is not born a person, but becomes a person,what is the place of history in human education before theautonomy of school discipline? We examine the texts producedthe two thinkers between 1791 and 1803, which announce thevisions on man, life, philosophy of history, empirical history, andhuman education with the purpose of discussing the presence ofhistory as teachable knowledge in the eighteenth century. Thetext also aims to contribute to the knowledge of the uses ofhistory in human formation in a long term perspective. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40809 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40809 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40809/PDF |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 117-146 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 117-146 Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 117-146 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531389358080 |