Places to teach: female biographies and teaching history of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valdez, Diane
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Alves, Miriam Fábia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207
Resumo: In this text, we aimed to socialize an experience in the use of biographies of women educators in teaching history of education in a Graduate Program in Education. The text also problematizes, from a bibliographical research, the male predominance in the dictionaries and classic works of history of education edited in the 19th and 20th centuries. It is concluded that, by providing students with access to plural histories, women trajectories in history of education were also given visibility. The ideological, political, and social confrontations boosted other perspectives regarding the teaching profession in the history of Brazilian education.
id RBHE-1_e8ab1ea6f17ad53c2a53343a63c4f9a9
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/47207
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Places to teach: female biographies and teaching history of educationEspacios de educar: biografías femeninas y enseñanza de historia de la educaciónEspaços de educar: biografias femininas e ensino de história da educaçãowomen educatorsbiographiesteaching history of educationmujeres educadorasbiografíasenseñanza de historia de la educaciónmulheres educadorasbiografiasensino de história da educaçãoIn this text, we aimed to socialize an experience in the use of biographies of women educators in teaching history of education in a Graduate Program in Education. The text also problematizes, from a bibliographical research, the male predominance in the dictionaries and classic works of history of education edited in the 19th and 20th centuries. It is concluded that, by providing students with access to plural histories, women trajectories in history of education were also given visibility. The ideological, political, and social confrontations boosted other perspectives regarding the teaching profession in the history of Brazilian education.El objetivo de este artículo es socializar una experiencia del uso de biografías de educadoras en la enseñanza de historia de la educación en un Programa de Postgrado en Educación. El estudio también problematiza, a partir de una investigación bibliográfica, el predominio masculino en los diccionarios y en las obras clásicas de historia de la educación editadas en los siglos XX y XXI. Se concluye que, cuando fue proporcionado a los estudiantes el acceso a historias plurales, también se volvieron visibles las trayectorias femeninas en la historia de la educación. Los enfrentamientos ideológicos, políticos y sociales, vividos por las educadoras, fomentaron otras perspectivas respecto al magisterio en la historia de la educación brasileña.O objetivo deste artigo é socializar uma experiência do uso de biografias de educadoras no ensino de história da educação em um Programa de Pós-graduação em Educação. O estudo também problematiza, a partir de uma pesquisa bibliográfica, o predomínio masculino nos dicionários e nas obras clássicas de história da educação editadas nos séculos XX e XXI. Conclui-se que, ao se proporcionar aos estudantes o acesso a histórias plurais, também se deu visibilidade às trajetórias femininas na história da educação. Os enfrentamentos ideológicos, políticos e sociais, vividos pelas educadoras, impulsionaram outras perspectivas a respeito do magistério na história da educação brasileira.RBHE2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e082Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e082Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0822238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207/751375148420Copyright (c) 2019 Diane Valdez, Miriam Fábia Alveshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValdez, DianeAlves, Miriam Fábia2022-03-01T22:17:49Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47207Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:49Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Places to teach: female biographies and teaching history of education
Espacios de educar: biografías femeninas y enseñanza de historia de la educación
Espaços de educar: biografias femininas e ensino de história da educação
title Places to teach: female biographies and teaching history of education
spellingShingle Places to teach: female biographies and teaching history of education
Valdez, Diane
women educators
biographies
teaching history of education
mujeres educadoras
biografías
enseñanza de historia de la educación
mulheres educadoras
biografias
ensino de história da educação
title_short Places to teach: female biographies and teaching history of education
title_full Places to teach: female biographies and teaching history of education
title_fullStr Places to teach: female biographies and teaching history of education
title_full_unstemmed Places to teach: female biographies and teaching history of education
title_sort Places to teach: female biographies and teaching history of education
author Valdez, Diane
author_facet Valdez, Diane
Alves, Miriam Fábia
author_role author
author2 Alves, Miriam Fábia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valdez, Diane
Alves, Miriam Fábia
dc.subject.por.fl_str_mv women educators
biographies
teaching history of education
mujeres educadoras
biografías
enseñanza de historia de la educación
mulheres educadoras
biografias
ensino de história da educação
topic women educators
biographies
teaching history of education
mujeres educadoras
biografías
enseñanza de historia de la educación
mulheres educadoras
biografias
ensino de história da educação
description In this text, we aimed to socialize an experience in the use of biographies of women educators in teaching history of education in a Graduate Program in Education. The text also problematizes, from a bibliographical research, the male predominance in the dictionaries and classic works of history of education edited in the 19th and 20th centuries. It is concluded that, by providing students with access to plural histories, women trajectories in history of education were also given visibility. The ideological, political, and social confrontations boosted other perspectives regarding the teaching profession in the history of Brazilian education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47207/751375148420
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Diane Valdez, Miriam Fábia Alves
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Diane Valdez, Miriam Fábia Alves
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e082
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e082
Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e082
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532196761600