images and their interpretations in the Spanish textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Badanelli, Ana
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256
Resumo: Historians of education are paying more and more attention within educational institutions. Well, one of the most important historical sources that we have to deal with this task is that constituted by all the books used in educational institutions, a textual and iconic school device. To this interest aroused among the community of historians joins a tendency that includes in the historiographical works the images as a source of study. It is in this framework that this work is inserted, which aims to propose an analysis methodology that takes into account the ways of interrelation between expression and forms of representation and content in textbooks published in Spain since the mid-twentieth century and Early 21st century to convey content, values, ideologies and beliefs
id RBHE-1_fa5ad9eedb49c99370266a884d126935
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51256
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling images and their interpretations in the Spanish textbooksLas imágenes y sus interpretaciones en los textos escolares españolesAs imagens e suas interpretações nos textos escolares espanhóisiconographyiconologymanualísticaiconografíaiconologíamanualísticaiconografiaiconologiamanualísticaHistorians of education are paying more and more attention within educational institutions. Well, one of the most important historical sources that we have to deal with this task is that constituted by all the books used in educational institutions, a textual and iconic school device. To this interest aroused among the community of historians joins a tendency that includes in the historiographical works the images as a source of study. It is in this framework that this work is inserted, which aims to propose an analysis methodology that takes into account the ways of interrelation between expression and forms of representation and content in textbooks published in Spain since the mid-twentieth century and Early 21st century to convey content, values, ideologies and beliefsLos historiadores de la educación están prestando cada vez más atención al interior de las instituciones educativas. Pues bien, una de las fuentes históricas más importantes de que disponemos para abordar esa tarea es la constituida por el conjunto de los libros utilizados en las instituciones educativas, un dispositivo escolar textual e icónico. A este interés suscitado entre la comunidad de historiadores se une una tendencia que incluye, en los trabajos historiográficos las imágenes como fuente de estudio. Es en este marco donde se inserta este trabajo que tiene como objetivo plantear una metodología de análisis que tenga en cuenta los modos de interrelación entre la expresión y las formas de representación y el contenido en los textos escolares editados en España desde mediados del siglo XX y principios del siglo XXI para transmitir contenidos, valores, ideologías y creenciasOs historiadores da educação estão se voltando cada vez mais para o estudo das instituições escolares, sendo os livros escolares, fontes históricas relevantes nessa questão ao se constituírem como dispositivos textuais e iconográficos. Assim, a comunidade de pesquisadores se utiliza tanto dos conteúdos dos livros como das imagens, como fonte para conhecer o passado históricos dos processos educativos. Tendo isso em questão, neste trabalho busca-se propor uma metodologia de análise que leve em conta os modos de interrelação entre a expressão, formas de representação e o conteúdo dos textos escolares editados na Espanha entre a metade do século XX e início do século XXI, destinados a transmitir conteúdos, valores, ideologias e crençasRBHE2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e101Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e101Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1012238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256/751375149104Copyright (c) 2019 Ana Badanellihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBadanelli, Ana 2022-03-01T22:17:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51256Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv images and their interpretations in the Spanish textbooks
Las imágenes y sus interpretaciones en los textos escolares españoles
As imagens e suas interpretações nos textos escolares espanhóis
title images and their interpretations in the Spanish textbooks
spellingShingle images and their interpretations in the Spanish textbooks
Badanelli, Ana
iconography
iconology
manualística
iconografía
iconología
manualística
iconografia
iconologia
manualística
title_short images and their interpretations in the Spanish textbooks
title_full images and their interpretations in the Spanish textbooks
title_fullStr images and their interpretations in the Spanish textbooks
title_full_unstemmed images and their interpretations in the Spanish textbooks
title_sort images and their interpretations in the Spanish textbooks
author Badanelli, Ana
author_facet Badanelli, Ana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Badanelli, Ana
dc.subject.por.fl_str_mv iconography
iconology
manualística
iconografía
iconología
manualística
iconografia
iconologia
manualística
topic iconography
iconology
manualística
iconografía
iconología
manualística
iconografia
iconologia
manualística
description Historians of education are paying more and more attention within educational institutions. Well, one of the most important historical sources that we have to deal with this task is that constituted by all the books used in educational institutions, a textual and iconic school device. To this interest aroused among the community of historians joins a tendency that includes in the historiographical works the images as a source of study. It is in this framework that this work is inserted, which aims to propose an analysis methodology that takes into account the ways of interrelation between expression and forms of representation and content in textbooks published in Spain since the mid-twentieth century and Early 21st century to convey content, values, ideologies and beliefs
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51256/751375149104
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Ana Badanelli
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Ana Badanelli
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e101
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e101
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e101
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532345659392