Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carapeto, Maria João
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Candeias, Adelinda, Franco, Vítor, Grácio, Luísa, Coelho, Cátia, Costa, Nuno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10174/22411
https://doi.org/Carapeto, M. J., Candeias, A., Franco, V., Grácio, L., Coelho, C. & Costa, N. (2017). Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals. Revista de Estudos e Investigación en Psicología e Educación, 11, 156-161. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660
Resumo: This study explores: (a) previous conceptions of parents/professionals about the quality of life of youth with special needs, and their fit with the Schalock and Verdugo’s core dimensions; (b) possible differences in its pattern throughout development. The participants responded to a collective, semi-structured questionnaire that provided a sort of characteristics or aspects related to the quality of life (from the participant standpoint) of young persons with special education needs. The obtained characteristics were content analyzed, and developmental phases were compared. The results were discussed according to the existing literature, as well as some implications to research, training and practice./ Este estudo explora: (a) conceitos prévios de pais/profissionais sobre a qualidade de vida de jovens com necessidades especiais, e sua adequação às dimensões de Schalock e Verdugo; (b) possíveis diferenças nos seus padrões ao longo do desenvolvimento. Os participantes responderam a um questionário coletivo, semi-estruturado que forneceu um conjunto de caraterísticas ou aspetos relacionados com a qualidade de vida (na perspetiva dos participantes) de jovens com necessidades educativas especiais. O conteúdo das características obtidas foi analisado, e as fases desenvolvimentais comparadas. Os resultados foram discutidos considerando a literatura existente, tal como implicações para a investigação, formação e prática.
id RCAP_07e85776226bfabcc92d670b8f67a2c5
oai_identifier_str oai:dspace.uevora.pt:10174/22411
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionalsQualidade de vida e necessidades educativas especiais: explorando conceitos prévios de profissionaisQuality of lifeInclusive educationSpecial needs studentsTeachersThis study explores: (a) previous conceptions of parents/professionals about the quality of life of youth with special needs, and their fit with the Schalock and Verdugo’s core dimensions; (b) possible differences in its pattern throughout development. The participants responded to a collective, semi-structured questionnaire that provided a sort of characteristics or aspects related to the quality of life (from the participant standpoint) of young persons with special education needs. The obtained characteristics were content analyzed, and developmental phases were compared. The results were discussed according to the existing literature, as well as some implications to research, training and practice./ Este estudo explora: (a) conceitos prévios de pais/profissionais sobre a qualidade de vida de jovens com necessidades especiais, e sua adequação às dimensões de Schalock e Verdugo; (b) possíveis diferenças nos seus padrões ao longo do desenvolvimento. Os participantes responderam a um questionário coletivo, semi-estruturado que forneceu um conjunto de caraterísticas ou aspetos relacionados com a qualidade de vida (na perspetiva dos participantes) de jovens com necessidades educativas especiais. O conteúdo das características obtidas foi analisado, e as fases desenvolvimentais comparadas. Os resultados foram discutidos considerando a literatura existente, tal como implicações para a investigação, formação e prática.This project has been funded with support from the European Commission, Life Long Learning Programme. (1/1/2014-30/6/2017). Contract n° 541981-LLP-1-2013-1-BE-LEONARDO-LMP. This document reflects the views of the authors only, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación2018-02-21T12:43:26Z2018-02-212017-12-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10174/22411https://doi.org/Carapeto, M. J., Candeias, A., Franco, V., Grácio, L., Coelho, C. & Costa, N. (2017). Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals. Revista de Estudos e Investigación en Psicología e Educación, 11, 156-161. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660http://hdl.handle.net/10174/22411https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660enghttp://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/2660mjcarapeto@uevora.ptaac@uevora.ptvfranco@uevora.ptmlg@uevora.ptcatiasofiarussocoelho@gmail.comnd681Carapeto, Maria JoãoCandeias, AdelindaFranco, VítorGrácio, LuísaCoelho, CátiaCosta, Nunoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-03T19:13:40Zoai:dspace.uevora.pt:10174/22411Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:13:27.503052Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals
Qualidade de vida e necessidades educativas especiais: explorando conceitos prévios de profissionais
title Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals
spellingShingle Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals
Carapeto, Maria João
Quality of life
Inclusive education
Special needs students
Teachers
title_short Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals
title_full Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals
title_fullStr Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals
title_full_unstemmed Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals
title_sort Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals
author Carapeto, Maria João
author_facet Carapeto, Maria João
Candeias, Adelinda
Franco, Vítor
Grácio, Luísa
Coelho, Cátia
Costa, Nuno
author_role author
author2 Candeias, Adelinda
Franco, Vítor
Grácio, Luísa
Coelho, Cátia
Costa, Nuno
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carapeto, Maria João
Candeias, Adelinda
Franco, Vítor
Grácio, Luísa
Coelho, Cátia
Costa, Nuno
dc.subject.por.fl_str_mv Quality of life
Inclusive education
Special needs students
Teachers
topic Quality of life
Inclusive education
Special needs students
Teachers
description This study explores: (a) previous conceptions of parents/professionals about the quality of life of youth with special needs, and their fit with the Schalock and Verdugo’s core dimensions; (b) possible differences in its pattern throughout development. The participants responded to a collective, semi-structured questionnaire that provided a sort of characteristics or aspects related to the quality of life (from the participant standpoint) of young persons with special education needs. The obtained characteristics were content analyzed, and developmental phases were compared. The results were discussed according to the existing literature, as well as some implications to research, training and practice./ Este estudo explora: (a) conceitos prévios de pais/profissionais sobre a qualidade de vida de jovens com necessidades especiais, e sua adequação às dimensões de Schalock e Verdugo; (b) possíveis diferenças nos seus padrões ao longo do desenvolvimento. Os participantes responderam a um questionário coletivo, semi-estruturado que forneceu um conjunto de caraterísticas ou aspetos relacionados com a qualidade de vida (na perspetiva dos participantes) de jovens com necessidades educativas especiais. O conteúdo das características obtidas foi analisado, e as fases desenvolvimentais comparadas. Os resultados foram discutidos considerando a literatura existente, tal como implicações para a investigação, formação e prática.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-01T00:00:00Z
2018-02-21T12:43:26Z
2018-02-21
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10174/22411
https://doi.org/Carapeto, M. J., Candeias, A., Franco, V., Grácio, L., Coelho, C. & Costa, N. (2017). Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals. Revista de Estudos e Investigación en Psicología e Educación, 11, 156-161. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660
http://hdl.handle.net/10174/22411
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660
url http://hdl.handle.net/10174/22411
https://doi.org/Carapeto, M. J., Candeias, A., Franco, V., Grácio, L., Coelho, C. & Costa, N. (2017). Quality of life and special needs: exploring the previous concepts of professionals. Revista de Estudos e Investigación en Psicología e Educación, 11, 156-161. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660
https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.11.2660
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/2660
mjcarapeto@uevora.pt
aac@uevora.pt
vfranco@uevora.pt
mlg@uevora.pt
catiasofiarussocoelho@gmail.com
nd
681
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación
publisher.none.fl_str_mv Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136615950450688