Technical study of the canvas Efeitos de luz num armazém by Abel Salazar: a representative work of his final pictorial production

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Ana
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Calvo, Ana, Cruz, António João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34618/ecr.6.7519
Resumo: This article discusses some of the creative processes of Abel Salazar (1889 – 1946), based on documentary sources and reinforced by reconstructions of pictorial techniques of the author. It addresses the technical and material study of a large format painting on canvas, Efeitos de luz num armazém, such as the characteristics of support, ground, drawing and painting. For this study we used different examination and analysis methods, namely photography of visible light spectrum, UV and IR to the painting; observation by optical microscopy (OM) and analysis with Scanning Electron Microscopy with X-ray microanalysis (SEM-EDS) and micro Fourier transform infrared spectroscopy (μ-FTIR) from samples taken from the piece. Analytical results are presented and complemented the identification of the technical procedures in order to determine the materials that constitute the canvas.
id RCAP_157777e3ac97058368bc02186c361553
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7910
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str
spelling Technical study of the canvas Efeitos de luz num armazém by Abel Salazar: a representative work of his final pictorial productionEstudio técnico del lienzo Efeitos de luz num armazém de Abel Salazar: una obra representativa de la su producción pictórica finalEstudo técnico da tela Efeitos de luz num armazém de Abel Salazar: um trabalho representativo da sua produção pictórica finalThis article discusses some of the creative processes of Abel Salazar (1889 – 1946), based on documentary sources and reinforced by reconstructions of pictorial techniques of the author. It addresses the technical and material study of a large format painting on canvas, Efeitos de luz num armazém, such as the characteristics of support, ground, drawing and painting. For this study we used different examination and analysis methods, namely photography of visible light spectrum, UV and IR to the painting; observation by optical microscopy (OM) and analysis with Scanning Electron Microscopy with X-ray microanalysis (SEM-EDS) and micro Fourier transform infrared spectroscopy (μ-FTIR) from samples taken from the piece. Analytical results are presented and complemented the identification of the technical procedures in order to determine the materials that constitute the canvas.Este artículo analiza algunos de los procesos creativos de Abel Salazar (1889 ‑ 1946), basado en fuentes documentales, y reforzado por reconstrucciones técnicas pictóricas del autor. Se aborda el estudio técnico de los materiales de una pintura de gran formato sobre lienzo, Efectos de luz en un almacén, incluyendo las características del suporte, de la preparación, del dibujo y de la pintura. Para este estudio se utilizaron diferentes métodos de examen y análisis, incluyendo fotografía de la luz visible, con rayos UV e IR a la pintura; observación por microscopía óptica (MO) y análisis de Microscopía electrónica de barrido – microanálisis mediante espectroscopia por dispersión de energías de rayos X (SEM‑EDS) y micro espectroscopia infrarroja por transformada de Fourier (μ‑FTIR) a muestras recogidas de la pintura. Se presentan los resultados de los análisis que permitieron la identificación de la técnica y de los materiales que constituyen la pintura.O presente artigo aborda o estudo de alguns processos criativos de Abel Salazar (1889 – 1946), baseado em fontes documentais, e reforçado por reconstruções técnicas pictóricas do autor. Aborda o estudo técnico e material da pintura de grande formato sobre tela Efeitos de luz num armazém, nomeadamente as características do suporte, preparação, desenho e pintura. Para este estudo recorreu‑se a diferentes métodos de exame e análise, nomeadamente fotografia de luz do espetro visível, UV e IV à pintura; observação por microscopia ótica (MO) e análise com microscopia eletrónica de varrimento com espectrometria de raios-X por dispersão de energia a (SEM‑EDS) micro‑espectroscopia de infravermelho com transformada de Fourier (μ‑FTIR) de amostras recolhidas da obra. São apresentados os resultados analíticos que permitiram complementar a identificação de procedimentos técnicos e determinar os materiais constituintes da pintura.Universidade Católica Portuguesa2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.6.7519oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7910Estudos de Conservação e Restauro; No 6 (2014); 248-274Estudos de Conservação e Restauro; n. 6 (2014); 248-2741647-209810.34618/ecr.6.7562reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7910https://doi.org/10.34618/ecr.6.7519https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7910/8065Copyright (c) 2014 Ana Brito, Ana Calvo, António João Cruzhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, AnaCalvo, AnaCruz, António João2022-09-22T10:29:12ZPortal AgregadorONG
dc.title.none.fl_str_mv Technical study of the canvas Efeitos de luz num armazém by Abel Salazar: a representative work of his final pictorial production
Estudio técnico del lienzo Efeitos de luz num armazém de Abel Salazar: una obra representativa de la su producción pictórica final
Estudo técnico da tela Efeitos de luz num armazém de Abel Salazar: um trabalho representativo da sua produção pictórica final
title Technical study of the canvas Efeitos de luz num armazém by Abel Salazar: a representative work of his final pictorial production
spellingShingle Technical study of the canvas Efeitos de luz num armazém by Abel Salazar: a representative work of his final pictorial production
Brito, Ana
title_short Technical study of the canvas Efeitos de luz num armazém by Abel Salazar: a representative work of his final pictorial production
title_full Technical study of the canvas Efeitos de luz num armazém by Abel Salazar: a representative work of his final pictorial production
title_fullStr Technical study of the canvas Efeitos de luz num armazém by Abel Salazar: a representative work of his final pictorial production
title_full_unstemmed Technical study of the canvas Efeitos de luz num armazém by Abel Salazar: a representative work of his final pictorial production
title_sort Technical study of the canvas Efeitos de luz num armazém by Abel Salazar: a representative work of his final pictorial production
author Brito, Ana
author_facet Brito, Ana
Calvo, Ana
Cruz, António João
author_role author
author2 Calvo, Ana
Cruz, António João
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Ana
Calvo, Ana
Cruz, António João
description This article discusses some of the creative processes of Abel Salazar (1889 – 1946), based on documentary sources and reinforced by reconstructions of pictorial techniques of the author. It addresses the technical and material study of a large format painting on canvas, Efeitos de luz num armazém, such as the characteristics of support, ground, drawing and painting. For this study we used different examination and analysis methods, namely photography of visible light spectrum, UV and IR to the painting; observation by optical microscopy (OM) and analysis with Scanning Electron Microscopy with X-ray microanalysis (SEM-EDS) and micro Fourier transform infrared spectroscopy (μ-FTIR) from samples taken from the piece. Analytical results are presented and complemented the identification of the technical procedures in order to determine the materials that constitute the canvas.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34618/ecr.6.7519
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7910
url https://doi.org/10.34618/ecr.6.7519
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7910
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7910
https://doi.org/10.34618/ecr.6.7519
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7910/8065
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Ana Brito, Ana Calvo, António João Cruz
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Ana Brito, Ana Calvo, António João Cruz
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Conservação e Restauro; No 6 (2014); 248-274
Estudos de Conservação e Restauro; n. 6 (2014); 248-274
1647-2098
10.34618/ecr.6.7562
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777301483137531904