Proposta de recurso didático acessível: CD de Novas Tecnologias da Comunicação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4544 |
Resumo: | From the need to adapt contents for students with Special Educational Needs arises the idea of providing a fast and easy access to adapted contents. The chosen form was to compile an auto-running CD on a HTML platform as support for browsing. The technology already allows the use and development of equipment and software that help or become the only way of access that these people have for their training and information. The course plan was used to model how to navigate through the content, always with the main concern centered on accessibility. Research and testing led to the final product, knowing beforehand that the paths could be other or improved, now that it was finished. The design was intended primarily to present text, as pictures are complex and very subjective to display and describe. The file formats are in PDF, DOC and XLS, as they are the most common, for being robust and for being content of study. |
id |
RCAP_19016c2b7c2c42c280dc0da356ae2b02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4544 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Proposta de recurso didático acessível: CD de Novas Tecnologias da ComunicaçãoFrom the need to adapt contents for students with Special Educational Needs arises the idea of providing a fast and easy access to adapted contents. The chosen form was to compile an auto-running CD on a HTML platform as support for browsing. The technology already allows the use and development of equipment and software that help or become the only way of access that these people have for their training and information. The course plan was used to model how to navigate through the content, always with the main concern centered on accessibility. Research and testing led to the final product, knowing beforehand that the paths could be other or improved, now that it was finished. The design was intended primarily to present text, as pictures are complex and very subjective to display and describe. The file formats are in PDF, DOC and XLS, as they are the most common, for being robust and for being content of study.De la necesidad de adaptar contenidos a un alumno con Necesidades Educativas Especiales nace la idea de facilitar un acceso rápido y fácil a contenidos adaptados. La forma elegida fue compilar un CD auto-ejecutable en una plataforma HTML de apoyo a la navegación. La tecnología ya permite el uso y desarrollo de equipos y software que ayudan, o que acaban por ser las únicas formas de acceso de que disponen para su formación e información las personas con estas necesidades. El plan de estudios fue utilizado para modelar la forma de navegar por los contenidos, siempre con la preocupación principal de la accesibilidad. La investigación y la experimentación llevaron al producto final, sabiendo de antemano que se podría mejorar después de ejecutarlo. El diseño se destinó principalmente al texto, ya que la imagen es compleja y muy subjetiva para presentarla y describirla. Los formatos de archivo son PDF, DOC y XLS, por ser los más comunes y robustos y también por constituir materiales de estudio.Da necessidade de adaptar conteúdos para um aluno com Necessidades Educativas Especiais, surge a ideia de se proporcionar um acesso fácil e rápido de conteúdos adaptados. A forma escolhida para disponibilizar foi a de compilar num CD autoexecutável, com uma plataforma em HTML como suporte para a navegação. A tecnologia já permite a utilização e o desenvolvimento de equipamentos e programas informáticos, que auxiliam, ou chegam a ser, as únicas formas de acesso que as pessoas com essas necessidades dispõem para a sua formação e informação. Foi usado o plano curricular para modelar a forma de navegar pelos conteúdos, sempre com a principal preocupação centrada na acessibilidade. As pesquisas e testes conduziram ao produto final, sabendo de antemão que os caminhos podiam ser outros ou melhorados agora que foi executado. O desenho foi pensado para apresentar primordialmente em texto, pois a imagem é complexa e muito subjetiva de se apresentar e descrever. Os formatos dos ficheiros utilizados são em PDF, DOC e XLS, por serem mais comuns, por razões de robustez e por serem conteúdos de estudo.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2011-11-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v3i2.4544https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4544Indagatio Didactica; Vol 3 No 2 (2011); 156-166Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 2 (2011); 156-166Indagatio Didactica; Vol. 3 No 2 (2011); 156-166Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 2 (2011); 156-1661647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4544https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4544/3453Lopes, Ruiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:55Zoai:proa.ua.pt:article/4544Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:12.623586Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proposta de recurso didático acessível: CD de Novas Tecnologias da Comunicação |
title |
Proposta de recurso didático acessível: CD de Novas Tecnologias da Comunicação |
spellingShingle |
Proposta de recurso didático acessível: CD de Novas Tecnologias da Comunicação Lopes, Rui |
title_short |
Proposta de recurso didático acessível: CD de Novas Tecnologias da Comunicação |
title_full |
Proposta de recurso didático acessível: CD de Novas Tecnologias da Comunicação |
title_fullStr |
Proposta de recurso didático acessível: CD de Novas Tecnologias da Comunicação |
title_full_unstemmed |
Proposta de recurso didático acessível: CD de Novas Tecnologias da Comunicação |
title_sort |
Proposta de recurso didático acessível: CD de Novas Tecnologias da Comunicação |
author |
Lopes, Rui |
author_facet |
Lopes, Rui |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Rui |
description |
From the need to adapt contents for students with Special Educational Needs arises the idea of providing a fast and easy access to adapted contents. The chosen form was to compile an auto-running CD on a HTML platform as support for browsing. The technology already allows the use and development of equipment and software that help or become the only way of access that these people have for their training and information. The course plan was used to model how to navigate through the content, always with the main concern centered on accessibility. Research and testing led to the final product, knowing beforehand that the paths could be other or improved, now that it was finished. The design was intended primarily to present text, as pictures are complex and very subjective to display and describe. The file formats are in PDF, DOC and XLS, as they are the most common, for being robust and for being content of study. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-11-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4544 https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4544 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v3i2.4544 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4544 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4544/3453 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 3 No 2 (2011); 156-166 Indagatio Didactica; Vol. 3 Núm. 2 (2011); 156-166 Indagatio Didactica; Vol. 3 No 2 (2011); 156-166 Indagatio Didactica; vol. 3 n.º 2 (2011); 156-166 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133569979777024 |