Non pictorial iconicity in comics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21814/diacritica.152 |
Resumo: | Visual information in comics is essentially iconic. It is expressed by figurative and non-figurative means. This article analyses non-figurative manifestations of iconicity in comics. In order to do this, it employs some concepts of Peirce’s semiotics, as much as Moles’ (2005) and Villafañe’s (1998) iconicity scales. The article presents some examples of non-pictorial iconicity found in contemporary comic books and concludes that innovative explorations in page layout, for instance, bring additional layers of meaning to the works, constituting visual metaphors and iconic signs with high stylistic value. |
id |
RCAP_221e39dd40d581bf33087bb03f283f97 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:journals.uminho.pt:article/5090 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
|
spelling |
Non pictorial iconicity in comicsIconicidade não pictórica nos quadrinhosSemioticsIconicityVisual metaphorComicsSemióticaIconicidadeMetáfora visualHistórias em quadrinhosVisual information in comics is essentially iconic. It is expressed by figurative and non-figurative means. This article analyses non-figurative manifestations of iconicity in comics. In order to do this, it employs some concepts of Peirce’s semiotics, as much as Moles’ (2005) and Villafañe’s (1998) iconicity scales. The article presents some examples of non-pictorial iconicity found in contemporary comic books and concludes that innovative explorations in page layout, for instance, bring additional layers of meaning to the works, constituting visual metaphors and iconic signs with high stylistic value.A informação visual nos quadrinhos é icônica por excelência, expressando-se por meio figurativos e não figurativos. Este artigo analisa esse segundo tipo de manifestação icônica nas histórias em quadrinhos. Para tanto, emprega alguns conceitos da semiótica de Peirce, bem como as escalas de iconicidade propostas por Moles (2005) e por Villafañe (1988), apresentando alguns exemplos de iconicidade não pictórica retirados de obras em quadrinhos contemporâneas, e conclui que explorações inovadoras do leiaute da página, por exemplo, agregam à obra camadas adicionais de sentido, instaurando metáforas visuais e constituindo signos icônicos com alto valor estilístico.CEHUM2020-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.152https://doi.org/10.21814/diacritica.152Diacrítica; Vol. 33 N.º 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 138-152Diacrítica; Vol. 33 No. 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 138-1522183-91740870-896710.21814/diacritica.33.3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5090https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5090/5561Direitos de Autor (c) 2023 Francisco Ednardo Pinho dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Francisco Ednardo Pinho2023-07-28T07:48:03ZPortal AgregadorONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Non pictorial iconicity in comics Iconicidade não pictórica nos quadrinhos |
title |
Non pictorial iconicity in comics |
spellingShingle |
Non pictorial iconicity in comics dos Santos, Francisco Ednardo Pinho Semiotics Iconicity Visual metaphor Comics Semiótica Iconicidade Metáfora visual Histórias em quadrinhos |
title_short |
Non pictorial iconicity in comics |
title_full |
Non pictorial iconicity in comics |
title_fullStr |
Non pictorial iconicity in comics |
title_full_unstemmed |
Non pictorial iconicity in comics |
title_sort |
Non pictorial iconicity in comics |
author |
dos Santos, Francisco Ednardo Pinho |
author_facet |
dos Santos, Francisco Ednardo Pinho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos, Francisco Ednardo Pinho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Semiotics Iconicity Visual metaphor Comics Semiótica Iconicidade Metáfora visual Histórias em quadrinhos |
topic |
Semiotics Iconicity Visual metaphor Comics Semiótica Iconicidade Metáfora visual Histórias em quadrinhos |
description |
Visual information in comics is essentially iconic. It is expressed by figurative and non-figurative means. This article analyses non-figurative manifestations of iconicity in comics. In order to do this, it employs some concepts of Peirce’s semiotics, as much as Moles’ (2005) and Villafañe’s (1998) iconicity scales. The article presents some examples of non-pictorial iconicity found in contemporary comic books and concludes that innovative explorations in page layout, for instance, bring additional layers of meaning to the works, constituting visual metaphors and iconic signs with high stylistic value. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21814/diacritica.152 https://doi.org/10.21814/diacritica.152 |
url |
https://doi.org/10.21814/diacritica.152 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5090 https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5090/5561 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Francisco Ednardo Pinho dos Santos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Francisco Ednardo Pinho dos Santos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diacrítica; Vol. 33 N.º 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 138-152 Diacrítica; Vol. 33 No. 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 138-152 2183-9174 0870-8967 10.21814/diacritica.33.3 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1777303241514549248 |