Non pictorial iconicity in comics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, Francisco Ednardo Pinho
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21814/diacritica.152
Resumo: Visual information in comics is essentially iconic. It is expressed by figurative and non-figurative means. This article analyses non-figurative manifestations of iconicity in comics. In order to do this, it employs some concepts of Peirce’s semiotics, as much as Moles’ (2005) and Villafañe’s (1998) iconicity scales. The article presents some examples of non-pictorial iconicity found in contemporary comic books and concludes that innovative explorations in page layout, for instance, bring additional layers of meaning to the works, constituting visual metaphors and iconic signs with high stylistic value.
id RCAP_221e39dd40d581bf33087bb03f283f97
oai_identifier_str oai:journals.uminho.pt:article/5090
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str
spelling Non pictorial iconicity in comicsIconicidade não pictórica nos quadrinhosSemioticsIconicityVisual metaphorComicsSemióticaIconicidadeMetáfora visualHistórias em quadrinhosVisual information in comics is essentially iconic. It is expressed by figurative and non-figurative means. This article analyses non-figurative manifestations of iconicity in comics. In order to do this, it employs some concepts of Peirce’s semiotics, as much as Moles’ (2005) and Villafañe’s (1998) iconicity scales. The article presents some examples of non-pictorial iconicity found in contemporary comic books and concludes that innovative explorations in page layout, for instance, bring additional layers of meaning to the works, constituting visual metaphors and iconic signs with high stylistic value.A informação visual nos quadrinhos é icônica por excelência, expressando-se por meio figurativos e não figurativos. Este artigo analisa esse segundo tipo de manifestação icônica nas histórias em quadrinhos. Para tanto, emprega alguns conceitos da semiótica de Peirce, bem como as escalas de iconicidade propostas por Moles (2005) e por Villafañe (1988), apresentando alguns exemplos de iconicidade não pictórica retirados de obras em quadrinhos contemporâneas, e conclui que explorações inovadoras do leiaute da página, por exemplo, agregam à obra camadas adicionais de sentido, instaurando metáforas visuais e constituindo signos icônicos com alto valor estilístico.CEHUM2020-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.152https://doi.org/10.21814/diacritica.152Diacrítica; Vol. 33 N.º 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 138-152Diacrítica; Vol. 33 No. 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 138-1522183-91740870-896710.21814/diacritica.33.3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5090https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5090/5561Direitos de Autor (c) 2023 Francisco Ednardo Pinho dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Francisco Ednardo Pinho2023-07-28T07:48:03ZPortal AgregadorONG
dc.title.none.fl_str_mv Non pictorial iconicity in comics
Iconicidade não pictórica nos quadrinhos
title Non pictorial iconicity in comics
spellingShingle Non pictorial iconicity in comics
dos Santos, Francisco Ednardo Pinho
Semiotics
Iconicity
Visual metaphor
Comics
Semiótica
Iconicidade
Metáfora visual
Histórias em quadrinhos
title_short Non pictorial iconicity in comics
title_full Non pictorial iconicity in comics
title_fullStr Non pictorial iconicity in comics
title_full_unstemmed Non pictorial iconicity in comics
title_sort Non pictorial iconicity in comics
author dos Santos, Francisco Ednardo Pinho
author_facet dos Santos, Francisco Ednardo Pinho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos, Francisco Ednardo Pinho
dc.subject.por.fl_str_mv Semiotics
Iconicity
Visual metaphor
Comics
Semiótica
Iconicidade
Metáfora visual
Histórias em quadrinhos
topic Semiotics
Iconicity
Visual metaphor
Comics
Semiótica
Iconicidade
Metáfora visual
Histórias em quadrinhos
description Visual information in comics is essentially iconic. It is expressed by figurative and non-figurative means. This article analyses non-figurative manifestations of iconicity in comics. In order to do this, it employs some concepts of Peirce’s semiotics, as much as Moles’ (2005) and Villafañe’s (1998) iconicity scales. The article presents some examples of non-pictorial iconicity found in contemporary comic books and concludes that innovative explorations in page layout, for instance, bring additional layers of meaning to the works, constituting visual metaphors and iconic signs with high stylistic value.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21814/diacritica.152
https://doi.org/10.21814/diacritica.152
url https://doi.org/10.21814/diacritica.152
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5090
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5090/5561
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Francisco Ednardo Pinho dos Santos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Francisco Ednardo Pinho dos Santos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEHUM
publisher.none.fl_str_mv CEHUM
dc.source.none.fl_str_mv Diacrítica; Vol. 33 N.º 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 138-152
Diacrítica; Vol. 33 No. 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 138-152
2183-9174
0870-8967
10.21814/diacritica.33.3
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777303241514549248