Statute, ethnic identity and perceived variability in children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485 |
Resumo: | The main purpose of this study was to address the moderator role of the identification level with the ethnic ingroup on the relationship between the ethnic status of the groups and the relative ingroup and outgroup variability in children. Nine to 10 year-old White and Black children distributed white and black faces along four general dimensions used to characterize children in general. The research design was 2 status × 2 identification level × 2 target group. Results showed a main effect of target group: both White and Black children perceived more variability in the white than in the black target group. In addition, a three way interaction showed that Black children's perceptions of variability are influenced by their level of identification while White children's are not. Black children with high identification display an ingroup homogeneity effect and Black children with moderate identification do not differentiate the groups. These results are discussed within the framework of motivational perspectives of perceived variability. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485 |
id |
RCAP_2a8f8acfa53636924c9f8644fb16f5c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.appsicologia.org:article/485 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Statute, ethnic identity and perceived variability in childrenEstatuto, identidade étnica e percepção de variabilidade nas crianças-The main purpose of this study was to address the moderator role of the identification level with the ethnic ingroup on the relationship between the ethnic status of the groups and the relative ingroup and outgroup variability in children. Nine to 10 year-old White and Black children distributed white and black faces along four general dimensions used to characterize children in general. The research design was 2 status × 2 identification level × 2 target group. Results showed a main effect of target group: both White and Black children perceived more variability in the white than in the black target group. In addition, a three way interaction showed that Black children's perceptions of variability are influenced by their level of identification while White children's are not. Black children with high identification display an ingroup homogeneity effect and Black children with moderate identification do not differentiate the groups. These results are discussed within the framework of motivational perspectives of perceived variability. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485O objectivo do estudo consistiu em averiguar o papel moderador do nível de identificação com o grupo na relação entre o estatuto (assimétrico) dos grupos e a percepção de variabilidade intragrupal. Este estudo foi realizado com crianças de nove e dez anos, brancas e negras, a frequentar escolas com maioria de crianças brancas. O desenho factorial consistiu em 2 estatuto étnico x 2 nível de identificação x 2 grupo-alvo, sendo o último factor intra-sujeitos. A percepção de variabilidade foi medida através da adaptação da tarefa de distribuição de Linville et al. (1989), de onde resultaram duas medidas de variabilidade, a variância e a amplitude. Os resultados confirmaram as hipóteses de partida: verificou-se um efeito principal do grupo-alvo avaliado, sendo o grupo das crianças brancas é percebido como sendo construído por elementos mais diferenciados do que o grupo das crianças negras. O estatuto étnico, o grupo-alvo e o nível de identificação interagem mostrando que, quando é o grupo de baixo estatuto (negro) a avaliar, as suas percepções dos grupos-alvos diferem consoante o seu grau de identificação étnica. As crianças negras com elevada identificação étnica percebem o seu grupo como mais homogéneo do que o das crianças brancas, enquanto que as crianças negras com moderada identificação étnica percebem ambos os alvos com o mesmo grau de variabilidade. Os resultados são discutidos no âmbito da teoria da identidade social e sugerem-se linhas de investigação que tenham em conta a importância das identidades múltiplas para estes processos. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485Associação Portuguesa de Psicologia2002-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485https://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485PSICOLOGIA; Vol. 16 No. 2 (2002); 387-408PSICOLOGIA; Vol. 16 N.º 2 (2002); 387-4082183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/485https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/485/255Mouro, CarlaMonteiro, Maria BenedictaGuinote, Anainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:50:18Zoai:oai.appsicologia.org:article/485Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:19.280888Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Statute, ethnic identity and perceived variability in children Estatuto, identidade étnica e percepção de variabilidade nas crianças |
title |
Statute, ethnic identity and perceived variability in children |
spellingShingle |
Statute, ethnic identity and perceived variability in children Mouro, Carla - |
title_short |
Statute, ethnic identity and perceived variability in children |
title_full |
Statute, ethnic identity and perceived variability in children |
title_fullStr |
Statute, ethnic identity and perceived variability in children |
title_full_unstemmed |
Statute, ethnic identity and perceived variability in children |
title_sort |
Statute, ethnic identity and perceived variability in children |
author |
Mouro, Carla |
author_facet |
Mouro, Carla Monteiro, Maria Benedicta Guinote, Ana |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Maria Benedicta Guinote, Ana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mouro, Carla Monteiro, Maria Benedicta Guinote, Ana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
- |
topic |
- |
description |
The main purpose of this study was to address the moderator role of the identification level with the ethnic ingroup on the relationship between the ethnic status of the groups and the relative ingroup and outgroup variability in children. Nine to 10 year-old White and Black children distributed white and black faces along four general dimensions used to characterize children in general. The research design was 2 status × 2 identification level × 2 target group. Results showed a main effect of target group: both White and Black children perceived more variability in the white than in the black target group. In addition, a three way interaction showed that Black children's perceptions of variability are influenced by their level of identification while White children's are not. Black children with high identification display an ingroup homogeneity effect and Black children with moderate identification do not differentiate the groups. These results are discussed within the framework of motivational perspectives of perceived variability. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485 |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-12-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485 https://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485 |
url |
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/485 https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/485/255 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
PSICOLOGIA; Vol. 16 No. 2 (2002); 387-408 PSICOLOGIA; Vol. 16 N.º 2 (2002); 387-408 2183-2471 0874-2049 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134657302757376 |