Statute, ethnic identity and perceived variability in children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mouro, Carla
Data de Publicação: 2002
Outros Autores: Monteiro, Maria Benedicta, Guinote, Ana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485
Resumo: The main purpose of this study was to address the moderator role of the identification level with the ethnic ingroup on the relationship between the ethnic status of the groups and the relative ingroup and outgroup variability in children. Nine to 10 year-old White and Black children distributed white and black faces along four general dimensions used to characterize children in general. The research design was 2 status × 2 identification level × 2 target group. Results showed a main effect of target group: both White and Black children perceived more variability in the white than in the black target group. In addition, a three way interaction showed that Black children's perceptions of variability are influenced by their level of identification while White children's are not. Black children with high identification display an ingroup homogeneity effect and Black children with moderate identification do not differentiate the groups. These results are discussed within the framework of motivational perspectives of perceived variability. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485
id RCAP_2a8f8acfa53636924c9f8644fb16f5c1
oai_identifier_str oai:oai.appsicologia.org:article/485
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Statute, ethnic identity and perceived variability in childrenEstatuto, identidade étnica e percepção de variabilidade nas crianças-The main purpose of this study was to address the moderator role of the identification level with the ethnic ingroup on the relationship between the ethnic status of the groups and the relative ingroup and outgroup variability in children. Nine to 10 year-old White and Black children distributed white and black faces along four general dimensions used to characterize children in general. The research design was 2 status × 2 identification level × 2 target group. Results showed a main effect of target group: both White and Black children perceived more variability in the white than in the black target group. In addition, a three way interaction showed that Black children's perceptions of variability are influenced by their level of identification while White children's are not. Black children with high identification display an ingroup homogeneity effect and Black children with moderate identification do not differentiate the groups. These results are discussed within the framework of motivational perspectives of perceived variability. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485O objectivo do estudo consistiu em averiguar o papel moderador do nível de identificação com o grupo na relação entre o estatuto (assimétrico) dos grupos e a  percepção de variabilidade intragrupal. Este estudo foi realizado com crianças de nove e dez anos, brancas e negras, a frequentar escolas com maioria de crianças brancas. O desenho factorial consistiu em 2 estatuto étnico x 2 nível de identificação x 2 grupo-alvo, sendo o último factor intra-sujeitos. A percepção de variabilidade foi medida através da adaptação da tarefa de distribuição de Linville et al. (1989), de onde resultaram duas medidas de variabilidade, a variância e a amplitude. Os resultados confirmaram as hipóteses de partida: verificou-se um efeito principal do grupo-alvo avaliado, sendo o grupo das crianças brancas é percebido como sendo construído por elementos mais diferenciados do que o grupo das crianças negras. O estatuto étnico, o grupo-alvo e o nível de identificação interagem mostrando que, quando é o grupo de baixo estatuto (negro) a avaliar, as suas percepções dos grupos-alvos diferem consoante o seu grau de identificação étnica. As crianças negras com elevada identificação étnica percebem o seu grupo como mais homogéneo do que o das crianças brancas, enquanto que as crianças negras com moderada identificação étnica percebem ambos os alvos com o mesmo grau de variabilidade. Os resultados são discutidos no âmbito da teoria da identidade social e sugerem-se linhas de investigação que tenham em conta a importância das identidades múltiplas para estes processos. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485Associação Portuguesa de Psicologia2002-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485https://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485PSICOLOGIA; Vol. 16 No. 2 (2002); 387-408PSICOLOGIA; Vol. 16 N.º 2 (2002); 387-4082183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/485https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/485/255Mouro, CarlaMonteiro, Maria BenedictaGuinote, Anainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:50:18Zoai:oai.appsicologia.org:article/485Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:19.280888Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Statute, ethnic identity and perceived variability in children
Estatuto, identidade étnica e percepção de variabilidade nas crianças
title Statute, ethnic identity and perceived variability in children
spellingShingle Statute, ethnic identity and perceived variability in children
Mouro, Carla
-
title_short Statute, ethnic identity and perceived variability in children
title_full Statute, ethnic identity and perceived variability in children
title_fullStr Statute, ethnic identity and perceived variability in children
title_full_unstemmed Statute, ethnic identity and perceived variability in children
title_sort Statute, ethnic identity and perceived variability in children
author Mouro, Carla
author_facet Mouro, Carla
Monteiro, Maria Benedicta
Guinote, Ana
author_role author
author2 Monteiro, Maria Benedicta
Guinote, Ana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mouro, Carla
Monteiro, Maria Benedicta
Guinote, Ana
dc.subject.por.fl_str_mv -
topic -
description The main purpose of this study was to address the moderator role of the identification level with the ethnic ingroup on the relationship between the ethnic status of the groups and the relative ingroup and outgroup variability in children. Nine to 10 year-old White and Black children distributed white and black faces along four general dimensions used to characterize children in general. The research design was 2 status × 2 identification level × 2 target group. Results showed a main effect of target group: both White and Black children perceived more variability in the white than in the black target group. In addition, a three way interaction showed that Black children's perceptions of variability are influenced by their level of identification while White children's are not. Black children with high identification display an ingroup homogeneity effect and Black children with moderate identification do not differentiate the groups. These results are discussed within the framework of motivational perspectives of perceived variability. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-12-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485
url https://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.485
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/485
https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/485/255
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv PSICOLOGIA; Vol. 16 No. 2 (2002); 387-408
PSICOLOGIA; Vol. 16 N.º 2 (2002); 387-408
2183-2471
0874-2049
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134657302757376