Construção de um referencial de avaliação de desempenho do estudante de línguas em estágio pedagógico: problemas e desafios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pazos Anido, Marta
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Rodrigues, Sónia Valente, Tomé, Simone, Nicolás Martínez, Pilar, Hurst, Nicolas, Ellison, Maria, Lorenzo, Mónica, Silva, Maria de Fátima Henriques da, Almeida, José Domingues de, Carvalho, Ângela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/10216/111570
Resumo: The purpose of this paper is to describe the process undertaken (incorporating both theoretical and methodological perspectives) in the construction of a unified set of descriptors intended for the assessment of student teachers of pre-service master degrees in the teaching of Portuguese as a foreign language and other modern languages at the Faculty of Arts and Humanities of the University of Porto (FLUP). This assessment document covers the proficiency and performance of student-teachers during their practicum and delimits the professional profile of future teachers of modern languages. In 2015, a group consisting of teachers and researchers from FLUP, in collaboration with school mentors, started the process of constructing a unified assessment document for use in the training of teachers of modern languages. This process developed through various stages, including the piloting of the document by several school mentors, FLUP supervisors and other faculty staff involved in initial teacher education. This article highlights the difficulties and challenges encountered at each stage in the development of this document; in addition, explicit reference is made to the theoretical foundations supporting the decisions made.
id RCAP_32df9e6dba2ec07846717318f7de7a6e
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/111570
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Construção de um referencial de avaliação de desempenho do estudante de línguas em estágio pedagógico: problemas e desafiosHumanidadesHumanitiesThe purpose of this paper is to describe the process undertaken (incorporating both theoretical and methodological perspectives) in the construction of a unified set of descriptors intended for the assessment of student teachers of pre-service master degrees in the teaching of Portuguese as a foreign language and other modern languages at the Faculty of Arts and Humanities of the University of Porto (FLUP). This assessment document covers the proficiency and performance of student-teachers during their practicum and delimits the professional profile of future teachers of modern languages. In 2015, a group consisting of teachers and researchers from FLUP, in collaboration with school mentors, started the process of constructing a unified assessment document for use in the training of teachers of modern languages. This process developed through various stages, including the piloting of the document by several school mentors, FLUP supervisors and other faculty staff involved in initial teacher education. This article highlights the difficulties and challenges encountered at each stage in the development of this document; in addition, explicit reference is made to the theoretical foundations supporting the decisions made.20172017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/111570por2183-1432Pazos Anido, MartaRodrigues, Sónia ValenteTomé, SimoneNicolás Martínez, PilarHurst, NicolasEllison, MariaLorenzo, MónicaSilva, Maria de Fátima Henriques daAlmeida, José Domingues deCarvalho, Ângelainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T12:34:49Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/111570Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:22:53.734598Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Construção de um referencial de avaliação de desempenho do estudante de línguas em estágio pedagógico: problemas e desafios
title Construção de um referencial de avaliação de desempenho do estudante de línguas em estágio pedagógico: problemas e desafios
spellingShingle Construção de um referencial de avaliação de desempenho do estudante de línguas em estágio pedagógico: problemas e desafios
Pazos Anido, Marta
Humanidades
Humanities
title_short Construção de um referencial de avaliação de desempenho do estudante de línguas em estágio pedagógico: problemas e desafios
title_full Construção de um referencial de avaliação de desempenho do estudante de línguas em estágio pedagógico: problemas e desafios
title_fullStr Construção de um referencial de avaliação de desempenho do estudante de línguas em estágio pedagógico: problemas e desafios
title_full_unstemmed Construção de um referencial de avaliação de desempenho do estudante de línguas em estágio pedagógico: problemas e desafios
title_sort Construção de um referencial de avaliação de desempenho do estudante de línguas em estágio pedagógico: problemas e desafios
author Pazos Anido, Marta
author_facet Pazos Anido, Marta
Rodrigues, Sónia Valente
Tomé, Simone
Nicolás Martínez, Pilar
Hurst, Nicolas
Ellison, Maria
Lorenzo, Mónica
Silva, Maria de Fátima Henriques da
Almeida, José Domingues de
Carvalho, Ângela
author_role author
author2 Rodrigues, Sónia Valente
Tomé, Simone
Nicolás Martínez, Pilar
Hurst, Nicolas
Ellison, Maria
Lorenzo, Mónica
Silva, Maria de Fátima Henriques da
Almeida, José Domingues de
Carvalho, Ângela
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pazos Anido, Marta
Rodrigues, Sónia Valente
Tomé, Simone
Nicolás Martínez, Pilar
Hurst, Nicolas
Ellison, Maria
Lorenzo, Mónica
Silva, Maria de Fátima Henriques da
Almeida, José Domingues de
Carvalho, Ângela
dc.subject.por.fl_str_mv Humanidades
Humanities
topic Humanidades
Humanities
description The purpose of this paper is to describe the process undertaken (incorporating both theoretical and methodological perspectives) in the construction of a unified set of descriptors intended for the assessment of student teachers of pre-service master degrees in the teaching of Portuguese as a foreign language and other modern languages at the Faculty of Arts and Humanities of the University of Porto (FLUP). This assessment document covers the proficiency and performance of student-teachers during their practicum and delimits the professional profile of future teachers of modern languages. In 2015, a group consisting of teachers and researchers from FLUP, in collaboration with school mentors, started the process of constructing a unified assessment document for use in the training of teachers of modern languages. This process developed through various stages, including the piloting of the document by several school mentors, FLUP supervisors and other faculty staff involved in initial teacher education. This article highlights the difficulties and challenges encountered at each stage in the development of this document; in addition, explicit reference is made to the theoretical foundations supporting the decisions made.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2017-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10216/111570
url https://hdl.handle.net/10216/111570
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2183-1432
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135530539024384