Interaction in virtual reality using mobile devices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Afonso, Luís André Fortuna Parra
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10773/17926
Resumo: Traditionally, keyboards and 3D controllers such as the Wiimote have been used to interact with Virtual Environments. Despite being simple to use, these types of input devices have a number of limitations: xed layout, require the user to remember the mapping between buttons and functions and indirect manipulation of virtual objects, being done using buttons. This dissertation proposes the use of mobile devices to interact with immersive virtual environments. These devices allow to have exible interfaces and the touchscreen combined with the onboard sensors in smartphones and tablets allow for new interaction styles, in tasks such as direct selection and manipulation of virtual objects and navigation. In order to validate the system a Virtual Museum application was developed. Based on this system two studies addressing two open research questions related to immersive virtual environments: the user virtual embodiment and the interaction methods to use for navigation and selection. This dissertation provides new insights into the e ects of virtual embodiment and even if is not always as robust as the use of 3D controllers, the interaction using mobile devices is viable and o ers several interesting interaction possibilities.
id RCAP_3dfe878f02598a92937d527af64ff00e
oai_identifier_str oai:ria.ua.pt:10773/17926
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Interaction in virtual reality using mobile devicesInteracção homem-computadorRealidade virtualSistemas de comunicação móveisDispositivos móveis - UsabilidadeTraditionally, keyboards and 3D controllers such as the Wiimote have been used to interact with Virtual Environments. Despite being simple to use, these types of input devices have a number of limitations: xed layout, require the user to remember the mapping between buttons and functions and indirect manipulation of virtual objects, being done using buttons. This dissertation proposes the use of mobile devices to interact with immersive virtual environments. These devices allow to have exible interfaces and the touchscreen combined with the onboard sensors in smartphones and tablets allow for new interaction styles, in tasks such as direct selection and manipulation of virtual objects and navigation. In order to validate the system a Virtual Museum application was developed. Based on this system two studies addressing two open research questions related to immersive virtual environments: the user virtual embodiment and the interaction methods to use for navigation and selection. This dissertation provides new insights into the e ects of virtual embodiment and even if is not always as robust as the use of 3D controllers, the interaction using mobile devices is viable and o ers several interesting interaction possibilities.Tradicionalmente, teclados e comandos 3D como o Wiimote têm sido usados para interagir com Ambientes Virtuais. Apesar de serem simples de usar, dispositivos deste tipo têm algumas limitações: layout fixo, necessidade de os utilizadores se lembrarem do mapeamento entre cada botão e função e manipulação de objetos virtuais indireta sendo feita através de botões. Esta dissertação propõe o uso de dispositivos móveis para interação com ambientes virtuais imersivos. Estes dispositivos apresentam algumas vantagens, nomeadamente permitem a existência de interfaces flexíveis e os touchscreens juntamente com os sensores internos dos smartphones e tablets permitem novos estilos de interação, para tarefas como a seleção e manipulação direta de objetos virtuais e navegação. Foi desenvolvida uma aplicação de Museu Virtual para validar o sistema proposto. Com base neste sistema foram feitos dois estudos que abordam duas questões ainda em aberto na área dos Ambientes Virtuais Imersivos: a representação virtual do corpo do utilizador e os métodos de interação a usar para navegação e seleção. Esta dissertação apresenta resultados sobre os efeitos da personificação virtual e mostra que apesar de por vezes não ser tão robusta como o uso de comandos 3D, a interação usando dispositivos móveis e viável e oferece v arias possibilidades de interação interessantes.Universidade de Aveiro2017-06-22T13:26:57Z2016-01-01T00:00:00Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10773/17926TID:201583046engAfonso, Luís André Fortuna Parrainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-22T11:34:07Zoai:ria.ua.pt:10773/17926Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T02:52:50.765926Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Interaction in virtual reality using mobile devices
title Interaction in virtual reality using mobile devices
spellingShingle Interaction in virtual reality using mobile devices
Afonso, Luís André Fortuna Parra
Interacção homem-computador
Realidade virtual
Sistemas de comunicação móveis
Dispositivos móveis - Usabilidade
title_short Interaction in virtual reality using mobile devices
title_full Interaction in virtual reality using mobile devices
title_fullStr Interaction in virtual reality using mobile devices
title_full_unstemmed Interaction in virtual reality using mobile devices
title_sort Interaction in virtual reality using mobile devices
author Afonso, Luís André Fortuna Parra
author_facet Afonso, Luís André Fortuna Parra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Afonso, Luís André Fortuna Parra
dc.subject.por.fl_str_mv Interacção homem-computador
Realidade virtual
Sistemas de comunicação móveis
Dispositivos móveis - Usabilidade
topic Interacção homem-computador
Realidade virtual
Sistemas de comunicação móveis
Dispositivos móveis - Usabilidade
description Traditionally, keyboards and 3D controllers such as the Wiimote have been used to interact with Virtual Environments. Despite being simple to use, these types of input devices have a number of limitations: xed layout, require the user to remember the mapping between buttons and functions and indirect manipulation of virtual objects, being done using buttons. This dissertation proposes the use of mobile devices to interact with immersive virtual environments. These devices allow to have exible interfaces and the touchscreen combined with the onboard sensors in smartphones and tablets allow for new interaction styles, in tasks such as direct selection and manipulation of virtual objects and navigation. In order to validate the system a Virtual Museum application was developed. Based on this system two studies addressing two open research questions related to immersive virtual environments: the user virtual embodiment and the interaction methods to use for navigation and selection. This dissertation provides new insights into the e ects of virtual embodiment and even if is not always as robust as the use of 3D controllers, the interaction using mobile devices is viable and o ers several interesting interaction possibilities.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-01T00:00:00Z
2016
2017-06-22T13:26:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10773/17926
TID:201583046
url http://hdl.handle.net/10773/17926
identifier_str_mv TID:201583046
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137578803265536