Análise das Redes Associativas Pathfinder sobre a percepção dos professores acerca do uso da plataforma Moodle
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4328 |
Resumo: | This study aims to know the teacher’s opinion of the Mathematics teaching program from the Costa Rica State Distance University (UNED) on the use of Moodle as a way of interaction with students, as well as find out if this resource is well used in an educational context and understand the impact of its use. This study involves several areas: distance education, specifically in Costa Rica, the teaching of mathematics and the virtual learning spaces of UNED. It employs a qualitative methodology (technical reports and contingence analysis of Osgood) and graphic methods to represent knowledge (Pathfinder Associative Networks). The qualitative approach was adopted, using a sample of 14 teachers who were teaching at UNED of Costa Rica, in the context of the program of Mathematics teaching. In order to understand the teacher’s written reports, a content analysis was made, using 11 analysis categories, obtained directly from the data (emergent system). Using two computer programs, Gestmagister and GOLUCA, contingence analysis were produced and Pathfinder Associative Networks were obtained. These results were studied in order to reach conclusions. |
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Análise das Redes Associativas Pathfinder sobre a percepção dos professores acerca do uso da plataforma MoodleThis study aims to know the teacher’s opinion of the Mathematics teaching program from the Costa Rica State Distance University (UNED) on the use of Moodle as a way of interaction with students, as well as find out if this resource is well used in an educational context and understand the impact of its use. This study involves several areas: distance education, specifically in Costa Rica, the teaching of mathematics and the virtual learning spaces of UNED. It employs a qualitative methodology (technical reports and contingence analysis of Osgood) and graphic methods to represent knowledge (Pathfinder Associative Networks). The qualitative approach was adopted, using a sample of 14 teachers who were teaching at UNED of Costa Rica, in the context of the program of Mathematics teaching. In order to understand the teacher’s written reports, a content analysis was made, using 11 analysis categories, obtained directly from the data (emergent system). Using two computer programs, Gestmagister and GOLUCA, contingence analysis were produced and Pathfinder Associative Networks were obtained. These results were studied in order to reach conclusions.El objetivo de este trabajo es obtener la opinión del profesorado del programa de Enseñanza de la Matemática de la Universidad Estatal a distancia de Costa Rica (UNED) con respecto al uso de la plataforma Moodle como medio de interacción con el alumnado, averiguar si se aprovecha este recurso y determinar el impacto de su uso. El estudio comprende varios ámbitos: La Educación a Distancia, más concretamente en Costa Rica, la carrera de Enseñanza de la Matemática en la Universidad Estatal a Distancia y los Espacios Virtuales de Aprendizaje. Se emplea una metodología cualitativa (técnica de relatos y análisis de contingencias de Osgood) y se usan métodos gráficos para la representación del conocimiento (Redes Asociativas Pathfinder). Se adoptó un enfoque cualitativo, utilizando una muestra de conveniencia de 14 tutores que ejercían su labor docente en la UNED de Costa Rica, en el Programa de Enseñanza de la Matemática. Para interpretar los relatos escritos de los tutores se realizó un análisis de contenido en la que se estableció 11 categorías de análisis, obtenidas directamente de los datos (sistema emergente). A través de dos programas de ordenador, Gestmagister y GOLUCA, se produjo el análisis de contingencia y se obtuvo las Redes Asociativas Pathfinder, que fueron interpretadas para permitir llegar a conclusiones.Este trabalho tem como objetivo conhecer a opinião dos professores do programa de Ensino de Matemática da Universidade Estatal a Distância de Costa Rica (UNED) sobre a utilização da plataforma Moodle como meio de interação com os alunos, averiguar se este recurso é aproveitado em contexto educativo e determinar o impacto da sua utilização. O estudo envolve diversos âmbitos: a educação a distância, especificamente na Costa Rica, o curso de Ensino de Matemática da UNED e os seus espaços virtuais de aprendizagem. Emprega uma metodologia qualitativa (técnica de relatos e análise de contingências de Osgood) e métodos gráficos para a representação de conhecimento (Redes Associativas Pathfinder). A abordagem qualitativa foi adotada utilizando uma amostra de conveniência de 14 tutores que exerciam trabalho docente na UNED de Costa Rica, no âmbito programa de Ensino de Matemática. Para interpretar os relatos escritos dos professores foi efetuada uma análise de conteúdo em que se estabeleceram 11 categorias de análise, obtidas directamente a partir dos dados (sistema emergente). Através de dois programas informáticos, Gestmagister e GOLUCA, produziram-se as análises de contingência e obtiveram-se as Redes Associativas Pathfinder, que foram interpretadas de modo a permitir a obtenção de conclusões.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2013-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v5i2.4328https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4328Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 63-83Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 63-83Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 63-83Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 63-831647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4328https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4328/3258Vargas, J. 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