Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior

Bibliographic Details
Main Author: Batista, João
Publication Date: 2014
Other Authors: Pombo, Lúcia, Coelho, Dalila, Ramos, Fernando
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Download full: https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14740
Summary: This paper presents and discusses best practices and trends in the use of Communication Technologies in public Portuguese Higher Education institutions, from the perspectives of institutional leaders and of their teachers. For this research work, carried out under the TRACER project, a characterization form was developed and administered, intended to be filled by officers with responsibilities for Communication Technologies, and semi-structured interviews were conducted with teachers. Current trends indicate the progressive integration of Communication Technologies in teaching and learning and a special attention to the need for training in the pedagogical use of these technologies. The results suggest that institutional options have some influence on the teaching and learning practices of teachers. The article presents some examples of innovative practice, which scope is not limited to their immediate contexts, therefore representing best practices.
id RCAP_4d439d543bbf97a20a21f946f84aadfe
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/14740
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino SuperiorThis paper presents and discusses best practices and trends in the use of Communication Technologies in public Portuguese Higher Education institutions, from the perspectives of institutional leaders and of their teachers. For this research work, carried out under the TRACER project, a characterization form was developed and administered, intended to be filled by officers with responsibilities for Communication Technologies, and semi-structured interviews were conducted with teachers. Current trends indicate the progressive integration of Communication Technologies in teaching and learning and a special attention to the need for training in the pedagogical use of these technologies. The results suggest that institutional options have some influence on the teaching and learning practices of teachers. The article presents some examples of innovative practice, which scope is not limited to their immediate contexts, therefore representing best practices.Neste artigo apresentam-se e discutem-se boas práticas e tendências, em relação aos usos das Tecnologias da Comunicação identificados em Instituições de Ensino Superior públicas Portuguesas, a partir da visão dos seus dirigentes institucionais e dos seus docentes. Para este trabalho de investigação, realizado no âmbito do projecto TRACER, foi desenvolvida e administrada uma ficha de caracterização, destinada a ser preenchida pelos dirigentes com responsabilidades ao nível das Tecnologias da Comunicação, e foram conduzidas entrevistas semiestruturadas a docentes. As tendências atuais indicam a progressiva integração de Tecnologias da Comunicação nos processos de ensino e aprendizagem e uma atenção especial para a necessidade de formação para o uso pedagógico destas tecnologias. Os resultados sugerem que as opções institucionais exercem alguma influência sobre as práticas dos docentes ao nível do ensino e aprendizagem. O artigo apresenta alguns exemplos de práticas inovadoras, cujo alcance não se esgota nos seus contextos imediatos, antes constituindo exemplo de boas práticas.Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14740oai:proa.ua.pt:article/14740Internet Latent Corpus Journal; Vol 4 No 2 (2014); 51-80Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 51-80Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 No 2 (2014); 51-80Internet Latent Corpus Journal; vol. 4 n.º 2 (2014); 51-801647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14740https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14740https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14740/10126Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, JoãoPombo, LúciaCoelho, DalilaRamos, Fernando2022-09-05T15:21:38Zoai:proa.ua.pt:article/14740Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:46.147111Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior
title Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior
spellingShingle Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior
Batista, João
title_short Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior
title_full Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior
title_fullStr Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior
title_full_unstemmed Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior
title_sort Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior
author Batista, João
author_facet Batista, João
Pombo, Lúcia
Coelho, Dalila
Ramos, Fernando
author_role author
author2 Pombo, Lúcia
Coelho, Dalila
Ramos, Fernando
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, João
Pombo, Lúcia
Coelho, Dalila
Ramos, Fernando
description This paper presents and discusses best practices and trends in the use of Communication Technologies in public Portuguese Higher Education institutions, from the perspectives of institutional leaders and of their teachers. For this research work, carried out under the TRACER project, a characterization form was developed and administered, intended to be filled by officers with responsibilities for Communication Technologies, and semi-structured interviews were conducted with teachers. Current trends indicate the progressive integration of Communication Technologies in teaching and learning and a special attention to the need for training in the pedagogical use of these technologies. The results suggest that institutional options have some influence on the teaching and learning practices of teachers. The article presents some examples of innovative practice, which scope is not limited to their immediate contexts, therefore representing best practices.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14740
oai:proa.ua.pt:article/14740
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14740
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/14740
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14740
https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14740
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14740/10126
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journal
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 4 No 2 (2014); 51-80
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 51-80
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 No 2 (2014); 51-80
Internet Latent Corpus Journal; vol. 4 n.º 2 (2014); 51-80
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130003999293440