Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2014 |
Other Authors: | , , |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Download full: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14740 |
Summary: | This paper presents and discusses best practices and trends in the use of Communication Technologies in public Portuguese Higher Education institutions, from the perspectives of institutional leaders and of their teachers. For this research work, carried out under the TRACER project, a characterization form was developed and administered, intended to be filled by officers with responsibilities for Communication Technologies, and semi-structured interviews were conducted with teachers. Current trends indicate the progressive integration of Communication Technologies in teaching and learning and a special attention to the need for training in the pedagogical use of these technologies. The results suggest that institutional options have some influence on the teaching and learning practices of teachers. The article presents some examples of innovative practice, which scope is not limited to their immediate contexts, therefore representing best practices. |
id |
RCAP_4d439d543bbf97a20a21f946f84aadfe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/14740 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino SuperiorThis paper presents and discusses best practices and trends in the use of Communication Technologies in public Portuguese Higher Education institutions, from the perspectives of institutional leaders and of their teachers. For this research work, carried out under the TRACER project, a characterization form was developed and administered, intended to be filled by officers with responsibilities for Communication Technologies, and semi-structured interviews were conducted with teachers. Current trends indicate the progressive integration of Communication Technologies in teaching and learning and a special attention to the need for training in the pedagogical use of these technologies. The results suggest that institutional options have some influence on the teaching and learning practices of teachers. The article presents some examples of innovative practice, which scope is not limited to their immediate contexts, therefore representing best practices.Neste artigo apresentam-se e discutem-se boas práticas e tendências, em relação aos usos das Tecnologias da Comunicação identificados em Instituições de Ensino Superior públicas Portuguesas, a partir da visão dos seus dirigentes institucionais e dos seus docentes. Para este trabalho de investigação, realizado no âmbito do projecto TRACER, foi desenvolvida e administrada uma ficha de caracterização, destinada a ser preenchida pelos dirigentes com responsabilidades ao nível das Tecnologias da Comunicação, e foram conduzidas entrevistas semiestruturadas a docentes. As tendências atuais indicam a progressiva integração de Tecnologias da Comunicação nos processos de ensino e aprendizagem e uma atenção especial para a necessidade de formação para o uso pedagógico destas tecnologias. Os resultados sugerem que as opções institucionais exercem alguma influência sobre as práticas dos docentes ao nível do ensino e aprendizagem. O artigo apresenta alguns exemplos de práticas inovadoras, cujo alcance não se esgota nos seus contextos imediatos, antes constituindo exemplo de boas práticas.Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14740oai:proa.ua.pt:article/14740Internet Latent Corpus Journal; Vol 4 No 2 (2014); 51-80Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 51-80Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 No 2 (2014); 51-80Internet Latent Corpus Journal; vol. 4 n.º 2 (2014); 51-801647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14740https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14740https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14740/10126Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, JoãoPombo, LúciaCoelho, DalilaRamos, Fernando2022-09-05T15:21:38Zoai:proa.ua.pt:article/14740Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:46.147111Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior |
title |
Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior |
spellingShingle |
Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior Batista, João |
title_short |
Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior |
title_full |
Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior |
title_fullStr |
Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior |
title_full_unstemmed |
Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior |
title_sort |
Boas práticas e tendências de uso das tecnologias da comunicação no Ensino Superior |
author |
Batista, João |
author_facet |
Batista, João Pombo, Lúcia Coelho, Dalila Ramos, Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Pombo, Lúcia Coelho, Dalila Ramos, Fernando |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, João Pombo, Lúcia Coelho, Dalila Ramos, Fernando |
description |
This paper presents and discusses best practices and trends in the use of Communication Technologies in public Portuguese Higher Education institutions, from the perspectives of institutional leaders and of their teachers. For this research work, carried out under the TRACER project, a characterization form was developed and administered, intended to be filled by officers with responsibilities for Communication Technologies, and semi-structured interviews were conducted with teachers. Current trends indicate the progressive integration of Communication Technologies in teaching and learning and a special attention to the need for training in the pedagogical use of these technologies. The results suggest that institutional options have some influence on the teaching and learning practices of teachers. The article presents some examples of innovative practice, which scope is not limited to their immediate contexts, therefore representing best practices. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14740 oai:proa.ua.pt:article/14740 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14740 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/14740 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14740 https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14740 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14740/10126 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 4 No 2 (2014); 51-80 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 51-80 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 No 2 (2014); 51-80 Internet Latent Corpus Journal; vol. 4 n.º 2 (2014); 51-80 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130003999293440 |