Using Google Earth TM in youth and adults’ education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Filadelfo, Edson Borges
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Silva, Alcina Maria Testa Braz da, Vieira, Valéria da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3445
Resumo: This article proposes the use of new technologies in the teaching and learning process of Geosciences, in order to investigate the potential of using Google Earth TM in Youth and Adult Education. By encouraging the integration of new technologies, particularly the ICTs, and by analyzing their strengths and limitations as teaching and learning tools, we aim to promote interdisciplinary teaching practices that stimulate students’ interests, based on the relationship between Science and Technology. Following the theories of Andragogy and Affordance, accessed from literature review, the present study aims to contribute to the methodological framework of the teaching of Geosciences and, thus, to the understanding of Planet Earth’s dynamics.
id RCAP_5d20f0f32ca5fdca4a5d390c92b86b37
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/3445
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Using Google Earth TM in youth and adults’ educationO uso do google earth TM na educação de jovens e adultosThis article proposes the use of new technologies in the teaching and learning process of Geosciences, in order to investigate the potential of using Google Earth TM in Youth and Adult Education. By encouraging the integration of new technologies, particularly the ICTs, and by analyzing their strengths and limitations as teaching and learning tools, we aim to promote interdisciplinary teaching practices that stimulate students’ interests, based on the relationship between Science and Technology. Following the theories of Andragogy and Affordance, accessed from literature review, the present study aims to contribute to the methodological framework of the teaching of Geosciences and, thus, to the understanding of Planet Earth’s dynamics.En este artículo se propone el uso de las nuevas tecnologías en el proceso de enseñanzaaprendizaje de las Ciencias de la Tierra, con el principal objetivo de investigar las posibilidades de acción de la utilización de Google Earth TM en la Educación de Jóvenes y Adultos - EJA. De este modo, favoreciendo la apropiación de las nuevas tecnologías, especialmente las TIC, y el análisis de sus fortalezas y limitaciones como herramientas de enseñanza y aprendizaje, este trabajo tiene como objetivo fomentar las prácticas de enseñanza interdisciplinarias que estimulen el interés de los estudiantes, a partir de la relación entre la ciencia y la tecnología. Desde la perspectiva de las teorías andragógicas y de los propiciamentos, a través de una revisión de la literatura, el trabajo pretende contribuir, con el caudal metodológico de la enseñanza de ciencias de la Tierra, a la comprensión de la dinámica de nuestro planeta Tierra.Este artigo propõe o uso de novas tecnologias no processo ensino-aprendizagem em Geociências, tendo como objetivo principal investigar as possibilidades de ação a partir do uso do Google Earth TM na Educação de Jovens e Adultos – EJA. Dessa forma, incentivando a apropriação das novas tecnologias, sobretudo TICs, e analisando suas potencialidades e limitações enquanto instrumentos de ensino-aprendizagem, esse trabalho visa fomentar práticas pedagógicas interdisciplinares que estimulem o interesse dos educandos, a partir da relação entre Ciência e Tecnologia. Sob a perspectiva das teorias andragógicas e dos propiciamentos, por meio de uma revisão bibliográfica, o trabalho almeja contribuir com o cabedal metodológico do ensino das geociências e, assim, para a compreensão da dinâmica do nosso planeta Terra.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3445https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3445Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 636-654Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 636-654Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 636-654Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 636-6541647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3445https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3445/2683Filadelfo, Edson BorgesSilva, Alcina Maria Testa Braz daVieira, Valéria da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:26Zoai:proa.ua.pt:article/3445Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:01.827583Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Using Google Earth TM in youth and adults’ education
O uso do google earth TM na educação de jovens e adultos
title Using Google Earth TM in youth and adults’ education
spellingShingle Using Google Earth TM in youth and adults’ education
Filadelfo, Edson Borges
title_short Using Google Earth TM in youth and adults’ education
title_full Using Google Earth TM in youth and adults’ education
title_fullStr Using Google Earth TM in youth and adults’ education
title_full_unstemmed Using Google Earth TM in youth and adults’ education
title_sort Using Google Earth TM in youth and adults’ education
author Filadelfo, Edson Borges
author_facet Filadelfo, Edson Borges
Silva, Alcina Maria Testa Braz da
Vieira, Valéria da Silva
author_role author
author2 Silva, Alcina Maria Testa Braz da
Vieira, Valéria da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Filadelfo, Edson Borges
Silva, Alcina Maria Testa Braz da
Vieira, Valéria da Silva
description This article proposes the use of new technologies in the teaching and learning process of Geosciences, in order to investigate the potential of using Google Earth TM in Youth and Adult Education. By encouraging the integration of new technologies, particularly the ICTs, and by analyzing their strengths and limitations as teaching and learning tools, we aim to promote interdisciplinary teaching practices that stimulate students’ interests, based on the relationship between Science and Technology. Following the theories of Andragogy and Affordance, accessed from literature review, the present study aims to contribute to the methodological framework of the teaching of Geosciences and, thus, to the understanding of Planet Earth’s dynamics.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3445
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3445
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3445
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3445
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3445/2683
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 636-654
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 636-654
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 636-654
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 636-654
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133568349241344