A perspectiva ecológica em psicologia da educação

Bibliographic Details
Main Author: Bairrão, Joaquim
Publication Date: 1995
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Download full: https://doi.org/10.17575/rpsicol.v10i3.661
Summary: Educational psychology is defined as learning and teaching through the life span. This definition implies that school is an environment designed to have an impact on students behavior. So educational psychology is currently concerned with the study of contexts or systems (ecosystems) where learning and teaching take place. In order to relocate educational psychology in a new scientific paradigm, the ecological perspective, the author analysis the world views (Altman & Rogoff, 1987), where psychology is currently studied, from philosophical standpoint. The trait, interactional, organismic, and transactional world views, are studied in order to situate both psychology and educational psychology, in a new historical and epistemological paradigm. It is predominantly the organismic and the transactional world views, that are in the origin of the ecological perspective in educational psychology.
id RCAP_62843c8eb91d15f933ebc00abc537927
oai_identifier_str oai:oai.appsicologia.org:article/661
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A perspectiva ecológica em psicologia da educação-Educational psychology is defined as learning and teaching through the life span. This definition implies that school is an environment designed to have an impact on students behavior. So educational psychology is currently concerned with the study of contexts or systems (ecosystems) where learning and teaching take place. In order to relocate educational psychology in a new scientific paradigm, the ecological perspective, the author analysis the world views (Altman & Rogoff, 1987), where psychology is currently studied, from philosophical standpoint. The trait, interactional, organismic, and transactional world views, are studied in order to situate both psychology and educational psychology, in a new historical and epistemological paradigm. It is predominantly the organismic and the transactional world views, that are in the origin of the ecological perspective in educational psychology.A psicologia da educação pode ser definida como a aprendizagem e o ensino ao longo da vida. Actualmente vários autores enfatizam a importância dos contextos onde o ensino e a aprendizagem decorrem. Tal tendência, implica, pois, que a escola seja considerada como um contexto intencionalmente concebido para influenciar o comportamento dos alunos. Por outras palavras, a psicologia da educação terá actualmente de privilegiar o estudo dos contextos ou ecossistemas onde a aprendizagem e o ensino têm lugar. No entanto, para a psicologia da educação atingir esta nova perspectiva ou paradigma científico, que denominamos de perspectiva ecológica, ela teve de percorrer um longo caminho. O autor, utilizando as «visões do mundo» propostas por Altman e Rogoff em 1987, a saber: a perspectiva do traço, a interaccionista, a organísmico-sistémica e a transaccional, vai reflectir acerca dessa evolução da psicologia da educação. São sobretudo as visões do mundo organísmico-sistémica e a transaccional as mais relevantes para uma perspectiva ecológica em psicologia da educação.Associação Portuguesa de Psicologia1995-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v10i3.661https://doi.org/10.17575/rpsicol.v10i3.661PSICOLOGIA; Vol. 10 No. 3 (1995); 7-30PSICOLOGIA; Vol. 10 N.º 3 (1995); 7-302183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/661https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/661/384Bairrão, Joaquiminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:50:49Zoai:oai.appsicologia.org:article/661Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:24.562375Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A perspectiva ecológica em psicologia da educação
title A perspectiva ecológica em psicologia da educação
spellingShingle A perspectiva ecológica em psicologia da educação
Bairrão, Joaquim
-
title_short A perspectiva ecológica em psicologia da educação
title_full A perspectiva ecológica em psicologia da educação
title_fullStr A perspectiva ecológica em psicologia da educação
title_full_unstemmed A perspectiva ecológica em psicologia da educação
title_sort A perspectiva ecológica em psicologia da educação
author Bairrão, Joaquim
author_facet Bairrão, Joaquim
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bairrão, Joaquim
dc.subject.por.fl_str_mv -
topic -
description Educational psychology is defined as learning and teaching through the life span. This definition implies that school is an environment designed to have an impact on students behavior. So educational psychology is currently concerned with the study of contexts or systems (ecosystems) where learning and teaching take place. In order to relocate educational psychology in a new scientific paradigm, the ecological perspective, the author analysis the world views (Altman & Rogoff, 1987), where psychology is currently studied, from philosophical standpoint. The trait, interactional, organismic, and transactional world views, are studied in order to situate both psychology and educational psychology, in a new historical and epistemological paradigm. It is predominantly the organismic and the transactional world views, that are in the origin of the ecological perspective in educational psychology.
publishDate 1995
dc.date.none.fl_str_mv 1995-12-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.17575/rpsicol.v10i3.661
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v10i3.661
url https://doi.org/10.17575/rpsicol.v10i3.661
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/661
https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/661/384
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv PSICOLOGIA; Vol. 10 No. 3 (1995); 7-30
PSICOLOGIA; Vol. 10 N.º 3 (1995); 7-30
2183-2471
0874-2049
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134657874231296