Aplicação de sondagens indirectas no turismo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v0i12.13317 |
Resumo: | In most of the surveys accomplished in the tourism area there is not a sampling frame of the target population. Instead, it may exist a sampling frame formed by elements of another population, which are in some way related with the sample elements.The problem comes from the difficulty to associate a selection probability to the surveyed elements of the target population. In order to solve this type of estimation problem, one can use the Generalized Weight Share Method (GWSM) developed by Lavallée (1995, 2002). The GWSM provides an estimation weight for every surveyed element of the target population. This paper aims at describing the indirect sampling method and how to obtain the estimation weights from the GWSM. It also intends to propose an adaptation of this methodology to the solution of open environment touristic surveys. |
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Aplicação de sondagens indirectas no turismoIn most of the surveys accomplished in the tourism area there is not a sampling frame of the target population. Instead, it may exist a sampling frame formed by elements of another population, which are in some way related with the sample elements.The problem comes from the difficulty to associate a selection probability to the surveyed elements of the target population. In order to solve this type of estimation problem, one can use the Generalized Weight Share Method (GWSM) developed by Lavallée (1995, 2002). The GWSM provides an estimation weight for every surveyed element of the target population. This paper aims at describing the indirect sampling method and how to obtain the estimation weights from the GWSM. It also intends to propose an adaptation of this methodology to the solution of open environment touristic surveys.Na maioria das sondagens realizadas na área do turismo não existe uma base de amostragem da população alvo. Em seu lugar, pode existir uma base de amostragem formada por unidades de amostragem de outra população, as quais estão relacionadas, de alguma forma, com as unidades estatísticas de análise que se pretendem inquirir. Esta situação provoca um problema no que concerne à dificuldade de associar uma probabilidade de inclusão a cada unidade amostral da população alvo. Uma solução para esse problema consiste em aplicar o método de sondagem indirecta e utilizar o Método de Partilha de Pesos Generalizado (MPPG) desenvolvido por Lavallée (1995, 2002), na atribuição dos pesos de estimação a cada unidade amostral da população alvo. Este artigo é dedicado à apresentação do método de sondagem indirecta e da forma de determinação dos pesos da estimação, através do MPPG, e a sua adaptação à resolução de problemas de estimação na área do turismo em ambiente aberto.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2009-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v0i12.13317oai:proa.ua.pt:article/13317Journal of Tourism & Development; No 12 (2009); 33-44Revista Turismo & Desenvolvimento; n.º 12 (2009); 33-442182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13317https://doi.org/10.34624/rtd.v0i12.13317https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13317/8885https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Luís NobreCoelho, Pedro Simões2022-09-26T10:57:19ZPortal AgregadorONG |
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