Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simões, Aurora Lopes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Afonso, Ana Sofia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23873
Resumo: In Brazil, mobile science museums travel to remote places promoting inclusive scientific learning. This study, with three mobile museum coordinators, analyses how they perceive mediators’ communication practices and how those practices can be improved. Coordinators’ interviews suggest that they value a dialogue model of communication. However, because they face several restrictions in selecting mediators, the most competent are not always selected. As a result, communication is often based on a “deficit” model. Despite this scenario, coordinators believe that mediators’ practices can be improved, e.g., through training courses and by engaging them in projects that support the development of a sense of identity with the museum. 
id RCAP_6cfa6aebbcc0af10c68d11bb97bdfdd4
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/23873
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str
spelling Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectivesComunicação de ciência em um museu itinerante para aprimorar o aprendizado inclusivo: perspectivas dos coordenadores do museuIn Brazil, mobile science museums travel to remote places promoting inclusive scientific learning. This study, with three mobile museum coordinators, analyses how they perceive mediators’ communication practices and how those practices can be improved. Coordinators’ interviews suggest that they value a dialogue model of communication. However, because they face several restrictions in selecting mediators, the most competent are not always selected. As a result, communication is often based on a “deficit” model. Despite this scenario, coordinators believe that mediators’ practices can be improved, e.g., through training courses and by engaging them in projects that support the development of a sense of identity with the museum. En Brasil, los museos de ciencias itinerantes viajan a lugares remotos para promover el aprendizaje científico inclusivo. Este estudio, con tres coordinadores de uno de estos museos, analiza cómo perciben las prácticas de comunicación de los mediadores y como poden ser mejoradas. Las entrevistas realizadas sugieren que los coordinadores valoran un modelo de dialogo de comunicación, pero enfrentan restricciones en la selección de mediadores. Estos no siempre están preparados para promover la comunicación científica deseada, a menudo utilizando un modelo de “déficit”. A pesar de este escenario, los coordinadores creen que las prácticas de los mediadores pueden mejorarse, utilizando cursos de capacitación y desarrollando una identidad con el museo. No Brasil, os museus de ciências itinerantes viajam para lugares remotos promovendo o aprendizado científico inclusivo. Este estudo, com três coordenadores de um destes museus, analisa como eles percecionam as práticas de comunicação dos mediadores e como estas podem ser melhoradas. As entrevistas, efetuadas a estes actores, sugerem que os coordenadores defendem um modelo do diálogo de comunicação, mas as várias restrições que enfrentam na seleção dos mediadores nem sempre lhes permite selecionar os mais competentes. Como resultado, os medidadores nem sempre estão preparados para promover a comunicação de ciência desejada, usando frequentemente o modelo do “deficit”. Apesar desse cenário, os coordenadores acreditam que as práticas dos mediadores podem ser aprimoradas, por exemplo, com recurso a cursos de formação e ao engamento destes agentes em projetos que lhes permitam desenvolver uma identidade com o museu. Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2021-02-11T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v13i1.23873oai:proa.ua.pt:article/23873Indagatio Didactica; Vol 13 No 1 (2021); 117-127Indagatio Didactica; Vol. 13 Núm. 1 (2021); 117-127Indagatio Didactica; Vol. 13 No 1 (2021); 117-127Indagatio Didactica; vol. 13 n.º 1 (2021); 117-1271647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23873https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23873https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23873/17411Simões, Aurora LopesAfonso, Ana Sofiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-05T15:17:35ZPortal AgregadorONG
dc.title.none.fl_str_mv Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives
Comunicação de ciência em um museu itinerante para aprimorar o aprendizado inclusivo: perspectivas dos coordenadores do museu
title Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives
spellingShingle Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives
Simões, Aurora Lopes
title_short Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives
title_full Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives
title_fullStr Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives
title_full_unstemmed Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives
title_sort Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives
author Simões, Aurora Lopes
author_facet Simões, Aurora Lopes
Afonso, Ana Sofia
author_role author
author2 Afonso, Ana Sofia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Simões, Aurora Lopes
Afonso, Ana Sofia
description In Brazil, mobile science museums travel to remote places promoting inclusive scientific learning. This study, with three mobile museum coordinators, analyses how they perceive mediators’ communication practices and how those practices can be improved. Coordinators’ interviews suggest that they value a dialogue model of communication. However, because they face several restrictions in selecting mediators, the most competent are not always selected. As a result, communication is often based on a “deficit” model. Despite this scenario, coordinators believe that mediators’ practices can be improved, e.g., through training courses and by engaging them in projects that support the development of a sense of identity with the museum. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-11T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23873
oai:proa.ua.pt:article/23873
url https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23873
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/23873
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23873
https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23873
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23873/17411
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 13 No 1 (2021); 117-127
Indagatio Didactica; Vol. 13 Núm. 1 (2021); 117-127
Indagatio Didactica; Vol. 13 No 1 (2021); 117-127
Indagatio Didactica; vol. 13 n.º 1 (2021); 117-127
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777301262209908736