Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23873 |
Resumo: | In Brazil, mobile science museums travel to remote places promoting inclusive scientific learning. This study, with three mobile museum coordinators, analyses how they perceive mediators’ communication practices and how those practices can be improved. Coordinators’ interviews suggest that they value a dialogue model of communication. However, because they face several restrictions in selecting mediators, the most competent are not always selected. As a result, communication is often based on a “deficit” model. Despite this scenario, coordinators believe that mediators’ practices can be improved, e.g., through training courses and by engaging them in projects that support the development of a sense of identity with the museum. |
id |
RCAP_6cfa6aebbcc0af10c68d11bb97bdfdd4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/23873 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
|
spelling |
Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectivesComunicação de ciência em um museu itinerante para aprimorar o aprendizado inclusivo: perspectivas dos coordenadores do museuIn Brazil, mobile science museums travel to remote places promoting inclusive scientific learning. This study, with three mobile museum coordinators, analyses how they perceive mediators’ communication practices and how those practices can be improved. Coordinators’ interviews suggest that they value a dialogue model of communication. However, because they face several restrictions in selecting mediators, the most competent are not always selected. As a result, communication is often based on a “deficit” model. Despite this scenario, coordinators believe that mediators’ practices can be improved, e.g., through training courses and by engaging them in projects that support the development of a sense of identity with the museum. En Brasil, los museos de ciencias itinerantes viajan a lugares remotos para promover el aprendizaje científico inclusivo. Este estudio, con tres coordinadores de uno de estos museos, analiza cómo perciben las prácticas de comunicación de los mediadores y como poden ser mejoradas. Las entrevistas realizadas sugieren que los coordinadores valoran un modelo de dialogo de comunicación, pero enfrentan restricciones en la selección de mediadores. Estos no siempre están preparados para promover la comunicación científica deseada, a menudo utilizando un modelo de “déficit”. A pesar de este escenario, los coordinadores creen que las prácticas de los mediadores pueden mejorarse, utilizando cursos de capacitación y desarrollando una identidad con el museo. No Brasil, os museus de ciências itinerantes viajam para lugares remotos promovendo o aprendizado científico inclusivo. Este estudo, com três coordenadores de um destes museus, analisa como eles percecionam as práticas de comunicação dos mediadores e como estas podem ser melhoradas. As entrevistas, efetuadas a estes actores, sugerem que os coordenadores defendem um modelo do diálogo de comunicação, mas as várias restrições que enfrentam na seleção dos mediadores nem sempre lhes permite selecionar os mais competentes. Como resultado, os medidadores nem sempre estão preparados para promover a comunicação de ciência desejada, usando frequentemente o modelo do “deficit”. Apesar desse cenário, os coordenadores acreditam que as práticas dos mediadores podem ser aprimoradas, por exemplo, com recurso a cursos de formação e ao engamento destes agentes em projetos que lhes permitam desenvolver uma identidade com o museu. Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2021-02-11T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v13i1.23873oai:proa.ua.pt:article/23873Indagatio Didactica; Vol 13 No 1 (2021); 117-127Indagatio Didactica; Vol. 13 Núm. 1 (2021); 117-127Indagatio Didactica; Vol. 13 No 1 (2021); 117-127Indagatio Didactica; vol. 13 n.º 1 (2021); 117-1271647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23873https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23873https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23873/17411Simões, Aurora LopesAfonso, Ana Sofiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-05T15:17:35ZPortal AgregadorONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives Comunicação de ciência em um museu itinerante para aprimorar o aprendizado inclusivo: perspectivas dos coordenadores do museu |
title |
Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives |
spellingShingle |
Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives Simões, Aurora Lopes |
title_short |
Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives |
title_full |
Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives |
title_fullStr |
Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives |
title_full_unstemmed |
Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives |
title_sort |
Science communication in a mobile museum towards inclusive learning: museum coordinators’ perspectives |
author |
Simões, Aurora Lopes |
author_facet |
Simões, Aurora Lopes Afonso, Ana Sofia |
author_role |
author |
author2 |
Afonso, Ana Sofia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Simões, Aurora Lopes Afonso, Ana Sofia |
description |
In Brazil, mobile science museums travel to remote places promoting inclusive scientific learning. This study, with three mobile museum coordinators, analyses how they perceive mediators’ communication practices and how those practices can be improved. Coordinators’ interviews suggest that they value a dialogue model of communication. However, because they face several restrictions in selecting mediators, the most competent are not always selected. As a result, communication is often based on a “deficit” model. Despite this scenario, coordinators believe that mediators’ practices can be improved, e.g., through training courses and by engaging them in projects that support the development of a sense of identity with the museum. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-11T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23873 oai:proa.ua.pt:article/23873 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23873 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/23873 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23873 https://doi.org/10.34624/id.v13i1.23873 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/23873/17411 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 13 No 1 (2021); 117-127 Indagatio Didactica; Vol. 13 Núm. 1 (2021); 117-127 Indagatio Didactica; Vol. 13 No 1 (2021); 117-127 Indagatio Didactica; vol. 13 n.º 1 (2021); 117-127 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1777301262209908736 |