WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cerqueira, Carina
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34630/polissema.v0i12.3068
Resumo: This article analyzes the film by Luis Alberto Pereira «Hans Staden» (1999), based on the book by Hans Staden «Two Trips to Brazil» (1974), and the documentary/film «Les Maîtres Fous» (1955) by Jean Rouch, taking into account the anthropophagic thought. These works focus on the cultural clash between “civilized” and “wild”, among cannibalistic rituals and anthropophagy, between «Us» and the «Other», a meetings that allows a more concrete conception of the alternity concept. The film allows an approach to the anthropophagic concept of appropriation of a foreign culture. After, a process of analysis, the Western concept plays its own interpretation of the listed rituals. The anthropophagy movement, due to its innovative character, combines the Brazilian origin and simultaneously enhances the irreverence of analysis. This is the theoretical and practical basis for the decomposition of the examples. Cannibal thought and its applicability to the selected examples also allow further study on the European imagination as a recreation of reports dating from travelers and settlers, which maintain a historical stereotype that has become a form of concept “legitimation”. Both works focus on the representation of indigenous and African people - the “savage” - in the construction of the western imagination - “civilized” - a dichotomy that allows us to demystify intercultural relations.
id RCAP_7226a08fa1675707dd8e5cc525b1bb7e
oai_identifier_str oai:oai.parc.ipp.pt:article/3068
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str
spelling WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»WORK IN PROGRESS: REPRESENTAR O "OUTRO" SEGUNDO O PENSAMENTO ANTROPOFÁGICO: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»pensamento antropófagorepresentaçãointerculturalidadealteridade«Hans Staden»«Les Maîtres Fous»cannibal thoughtrepresentationinterculturalityalterity«Hans Staden»«Les Maîtres Fous»This article analyzes the film by Luis Alberto Pereira «Hans Staden» (1999), based on the book by Hans Staden «Two Trips to Brazil» (1974), and the documentary/film «Les Maîtres Fous» (1955) by Jean Rouch, taking into account the anthropophagic thought. These works focus on the cultural clash between “civilized” and “wild”, among cannibalistic rituals and anthropophagy, between «Us» and the «Other», a meetings that allows a more concrete conception of the alternity concept. The film allows an approach to the anthropophagic concept of appropriation of a foreign culture. After, a process of analysis, the Western concept plays its own interpretation of the listed rituals. The anthropophagy movement, due to its innovative character, combines the Brazilian origin and simultaneously enhances the irreverence of analysis. This is the theoretical and practical basis for the decomposition of the examples. Cannibal thought and its applicability to the selected examples also allow further study on the European imagination as a recreation of reports dating from travelers and settlers, which maintain a historical stereotype that has become a form of concept “legitimation”. Both works focus on the representation of indigenous and African people - the “savage” - in the construction of the western imagination - “civilized” - a dichotomy that allows us to demystify intercultural relations.O presente artigo analisa o filme de Luis Alberto Pereira «Hans Staden» (1999), baseado no livro de Hans Staden «Duas Viagens ao Brasil» (1557), e o documentário/filme «Les Maîtres Fous» (1955) de Jean Rouch, tendo em consideração o pensamento antropofágico. Estas obras focalizam o choque cultural entre “civilizado” e “selvagem”, entre ritual canibal e ritual antropofágico, entre o «Nós» e os «Outros», encontros que permitem uma análise mais concreta à concepção de alteridade. A representação cinematográfica permite uma aproximação ao conceito antropofágico de apropriação da cultura externa, para posteriormente a reproduzir numa interpretação segundo a concepção ocidental do que figuram os rituais em questão. O Movimento Antropófago, pelo seu carácter vanguardista, concilia a matriz fundadora brasileira e ao mesmo tempo enaltece a irreverência de análise, e neste artigo serve de fundamento teórico e prático à decomposição dos exemplos. O pensamento antropófago e a sua aplicabilidade aos exemplos seleccionados permitem também aprofundar o estudo sobre o imaginário europeu enquanto recriação de relatos datados de viajantes ou colonizadores, pois a manutenção de um acervo estereotipado historicamente serve como forma de “legitimar” concepções. As duas obras focalizam a representação indígena e africana - o “selvagem” - na construção do imaginário ocidental - “civilizado” - dicotomia que nos permite desmistificar relações interculturais.Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto2012-11-23T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34630/polissema.v0i12.3068oai:oai.parc.ipp.pt:article/3068POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; No. 12 (2012); 57-74POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; Núm. 12 (2012); 57-74POLISSEMA; No 12 (2012); 57-74POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; N.º 12 (2012); 57-742184-710X1645-1937reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3068https://doi.org/10.34630/polissema.v0i12.3068https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3068/1022Direitos de Autor (c) 2012 POLISSEMA: Revista de Letras do ISCAPhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCerqueira, Carina2022-09-22T17:06:54ZPortal AgregadorONG
dc.title.none.fl_str_mv WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»
WORK IN PROGRESS: REPRESENTAR O "OUTRO" SEGUNDO O PENSAMENTO ANTROPOFÁGICO: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»
title WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»
spellingShingle WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»
Cerqueira, Carina
pensamento antropófago
representação
interculturalidade
alteridade
«Hans Staden»
«Les Maîtres Fous»
cannibal thought
representation
interculturality
alterity
«Hans Staden»
«Les Maîtres Fous»
title_short WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»
title_full WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»
title_fullStr WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»
title_full_unstemmed WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»
title_sort WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»
author Cerqueira, Carina
author_facet Cerqueira, Carina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cerqueira, Carina
dc.subject.por.fl_str_mv pensamento antropófago
representação
interculturalidade
alteridade
«Hans Staden»
«Les Maîtres Fous»
cannibal thought
representation
interculturality
alterity
«Hans Staden»
«Les Maîtres Fous»
topic pensamento antropófago
representação
interculturalidade
alteridade
«Hans Staden»
«Les Maîtres Fous»
cannibal thought
representation
interculturality
alterity
«Hans Staden»
«Les Maîtres Fous»
description This article analyzes the film by Luis Alberto Pereira «Hans Staden» (1999), based on the book by Hans Staden «Two Trips to Brazil» (1974), and the documentary/film «Les Maîtres Fous» (1955) by Jean Rouch, taking into account the anthropophagic thought. These works focus on the cultural clash between “civilized” and “wild”, among cannibalistic rituals and anthropophagy, between «Us» and the «Other», a meetings that allows a more concrete conception of the alternity concept. The film allows an approach to the anthropophagic concept of appropriation of a foreign culture. After, a process of analysis, the Western concept plays its own interpretation of the listed rituals. The anthropophagy movement, due to its innovative character, combines the Brazilian origin and simultaneously enhances the irreverence of analysis. This is the theoretical and practical basis for the decomposition of the examples. Cannibal thought and its applicability to the selected examples also allow further study on the European imagination as a recreation of reports dating from travelers and settlers, which maintain a historical stereotype that has become a form of concept “legitimation”. Both works focus on the representation of indigenous and African people - the “savage” - in the construction of the western imagination - “civilized” - a dichotomy that allows us to demystify intercultural relations.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-23T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34630/polissema.v0i12.3068
oai:oai.parc.ipp.pt:article/3068
url https://doi.org/10.34630/polissema.v0i12.3068
identifier_str_mv oai:oai.parc.ipp.pt:article/3068
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3068
https://doi.org/10.34630/polissema.v0i12.3068
https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3068/1022
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2012 POLISSEMA: Revista de Letras do ISCAP
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2012 POLISSEMA: Revista de Letras do ISCAP
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto
publisher.none.fl_str_mv Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto
dc.source.none.fl_str_mv POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; No. 12 (2012); 57-74
POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; Núm. 12 (2012); 57-74
POLISSEMA; No 12 (2012); 57-74
POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; N.º 12 (2012); 57-74
2184-710X
1645-1937
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777301514331619328