WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34630/polissema.v0i12.3068 |
Resumo: | This article analyzes the film by Luis Alberto Pereira «Hans Staden» (1999), based on the book by Hans Staden «Two Trips to Brazil» (1974), and the documentary/film «Les Maîtres Fous» (1955) by Jean Rouch, taking into account the anthropophagic thought. These works focus on the cultural clash between “civilized” and “wild”, among cannibalistic rituals and anthropophagy, between «Us» and the «Other», a meetings that allows a more concrete conception of the alternity concept. The film allows an approach to the anthropophagic concept of appropriation of a foreign culture. After, a process of analysis, the Western concept plays its own interpretation of the listed rituals. The anthropophagy movement, due to its innovative character, combines the Brazilian origin and simultaneously enhances the irreverence of analysis. This is the theoretical and practical basis for the decomposition of the examples. Cannibal thought and its applicability to the selected examples also allow further study on the European imagination as a recreation of reports dating from travelers and settlers, which maintain a historical stereotype that has become a form of concept “legitimation”. Both works focus on the representation of indigenous and African people - the “savage” - in the construction of the western imagination - “civilized” - a dichotomy that allows us to demystify intercultural relations. |
id |
RCAP_7226a08fa1675707dd8e5cc525b1bb7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.parc.ipp.pt:article/3068 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
|
spelling |
WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»WORK IN PROGRESS: REPRESENTAR O "OUTRO" SEGUNDO O PENSAMENTO ANTROPOFÁGICO: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS»pensamento antropófagorepresentaçãointerculturalidadealteridade«Hans Staden»«Les Maîtres Fous»cannibal thoughtrepresentationinterculturalityalterity«Hans Staden»«Les Maîtres Fous»This article analyzes the film by Luis Alberto Pereira «Hans Staden» (1999), based on the book by Hans Staden «Two Trips to Brazil» (1974), and the documentary/film «Les Maîtres Fous» (1955) by Jean Rouch, taking into account the anthropophagic thought. These works focus on the cultural clash between “civilized” and “wild”, among cannibalistic rituals and anthropophagy, between «Us» and the «Other», a meetings that allows a more concrete conception of the alternity concept. The film allows an approach to the anthropophagic concept of appropriation of a foreign culture. After, a process of analysis, the Western concept plays its own interpretation of the listed rituals. The anthropophagy movement, due to its innovative character, combines the Brazilian origin and simultaneously enhances the irreverence of analysis. This is the theoretical and practical basis for the decomposition of the examples. Cannibal thought and its applicability to the selected examples also allow further study on the European imagination as a recreation of reports dating from travelers and settlers, which maintain a historical stereotype that has become a form of concept “legitimation”. Both works focus on the representation of indigenous and African people - the “savage” - in the construction of the western imagination - “civilized” - a dichotomy that allows us to demystify intercultural relations.O presente artigo analisa o filme de Luis Alberto Pereira «Hans Staden» (1999), baseado no livro de Hans Staden «Duas Viagens ao Brasil» (1557), e o documentário/filme «Les Maîtres Fous» (1955) de Jean Rouch, tendo em consideração o pensamento antropofágico. Estas obras focalizam o choque cultural entre “civilizado” e “selvagem”, entre ritual canibal e ritual antropofágico, entre o «Nós» e os «Outros», encontros que permitem uma análise mais concreta à concepção de alteridade. A representação cinematográfica permite uma aproximação ao conceito antropofágico de apropriação da cultura externa, para posteriormente a reproduzir numa interpretação segundo a concepção ocidental do que figuram os rituais em questão. O Movimento Antropófago, pelo seu carácter vanguardista, concilia a matriz fundadora brasileira e ao mesmo tempo enaltece a irreverência de análise, e neste artigo serve de fundamento teórico e prático à decomposição dos exemplos. O pensamento antropófago e a sua aplicabilidade aos exemplos seleccionados permitem também aprofundar o estudo sobre o imaginário europeu enquanto recriação de relatos datados de viajantes ou colonizadores, pois a manutenção de um acervo estereotipado historicamente serve como forma de “legitimar” concepções. As duas obras focalizam a representação indígena e africana - o “selvagem” - na construção do imaginário ocidental - “civilizado” - dicotomia que nos permite desmistificar relações interculturais.Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto2012-11-23T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34630/polissema.v0i12.3068oai:oai.parc.ipp.pt:article/3068POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; No. 12 (2012); 57-74POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; Núm. 12 (2012); 57-74POLISSEMA; No 12 (2012); 57-74POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; N.º 12 (2012); 57-742184-710X1645-1937reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3068https://doi.org/10.34630/polissema.v0i12.3068https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3068/1022Direitos de Autor (c) 2012 POLISSEMA: Revista de Letras do ISCAPhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCerqueira, Carina2022-09-22T17:06:54ZPortal AgregadorONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS» WORK IN PROGRESS: REPRESENTAR O "OUTRO" SEGUNDO O PENSAMENTO ANTROPOFÁGICO: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS» |
title |
WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS» |
spellingShingle |
WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS» Cerqueira, Carina pensamento antropófago representação interculturalidade alteridade «Hans Staden» «Les Maîtres Fous» cannibal thought representation interculturality alterity «Hans Staden» «Les Maîtres Fous» |
title_short |
WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS» |
title_full |
WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS» |
title_fullStr |
WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS» |
title_full_unstemmed |
WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS» |
title_sort |
WORK IN PROGRESS: REPRESENTING THE "OTHER" ACCORDING TO ANTHROPOPHAGIC THOUGHT: CASOS DE ESTUDO - «HANS STADEN» E «LES MAÎTRES FOUS» |
author |
Cerqueira, Carina |
author_facet |
Cerqueira, Carina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cerqueira, Carina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pensamento antropófago representação interculturalidade alteridade «Hans Staden» «Les Maîtres Fous» cannibal thought representation interculturality alterity «Hans Staden» «Les Maîtres Fous» |
topic |
pensamento antropófago representação interculturalidade alteridade «Hans Staden» «Les Maîtres Fous» cannibal thought representation interculturality alterity «Hans Staden» «Les Maîtres Fous» |
description |
This article analyzes the film by Luis Alberto Pereira «Hans Staden» (1999), based on the book by Hans Staden «Two Trips to Brazil» (1974), and the documentary/film «Les Maîtres Fous» (1955) by Jean Rouch, taking into account the anthropophagic thought. These works focus on the cultural clash between “civilized” and “wild”, among cannibalistic rituals and anthropophagy, between «Us» and the «Other», a meetings that allows a more concrete conception of the alternity concept. The film allows an approach to the anthropophagic concept of appropriation of a foreign culture. After, a process of analysis, the Western concept plays its own interpretation of the listed rituals. The anthropophagy movement, due to its innovative character, combines the Brazilian origin and simultaneously enhances the irreverence of analysis. This is the theoretical and practical basis for the decomposition of the examples. Cannibal thought and its applicability to the selected examples also allow further study on the European imagination as a recreation of reports dating from travelers and settlers, which maintain a historical stereotype that has become a form of concept “legitimation”. Both works focus on the representation of indigenous and African people - the “savage” - in the construction of the western imagination - “civilized” - a dichotomy that allows us to demystify intercultural relations. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-11-23T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34630/polissema.v0i12.3068 oai:oai.parc.ipp.pt:article/3068 |
url |
https://doi.org/10.34630/polissema.v0i12.3068 |
identifier_str_mv |
oai:oai.parc.ipp.pt:article/3068 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3068 https://doi.org/10.34630/polissema.v0i12.3068 https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3068/1022 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2012 POLISSEMA: Revista de Letras do ISCAP https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2012 POLISSEMA: Revista de Letras do ISCAP https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto |
dc.source.none.fl_str_mv |
POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; No. 12 (2012); 57-74 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; Núm. 12 (2012); 57-74 POLISSEMA; No 12 (2012); 57-74 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; N.º 12 (2012); 57-74 2184-710X 1645-1937 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1777301514331619328 |