O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2018 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Download full: | https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/118589 |
Summary: | This paper focuses on the usefulness of reported speech as a strategy to develop the oral competence of learners of Portuguese as a Foreign Language (PLE). It describes an action research work done with a C level class of PLE into the Master of Portuguese as Second Language/Foreigner Language of the Faculty of Arts - University of Porto. The teaching and learning process of spontaneous oral speech report mostly collected from daily interactions revealed that it is essential to decode paralinguistic and extralinguistic aspects that go far beyond the linguistic-discursive level. Apart from the study of the language, the study showed that is essential to know and understand the cultural aspects involving the speech production as a whole. We start by describing that linguistic-discursive phenomenon and by presenting the action research project, detailing some reported speech didactic proposals based on authentic documents, designed using a methodological communicative approach. The results show that the implementation of this type of approach is effective in developing learners' oral competence. |
id |
RCAP_84b86aa833545b0c351523b1f4da8b10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/118589 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua EstrangeiraCiências da linguagemlanguage sciencesThis paper focuses on the usefulness of reported speech as a strategy to develop the oral competence of learners of Portuguese as a Foreign Language (PLE). It describes an action research work done with a C level class of PLE into the Master of Portuguese as Second Language/Foreigner Language of the Faculty of Arts - University of Porto. The teaching and learning process of spontaneous oral speech report mostly collected from daily interactions revealed that it is essential to decode paralinguistic and extralinguistic aspects that go far beyond the linguistic-discursive level. Apart from the study of the language, the study showed that is essential to know and understand the cultural aspects involving the speech production as a whole. We start by describing that linguistic-discursive phenomenon and by presenting the action research project, detailing some reported speech didactic proposals based on authentic documents, designed using a methodological communicative approach. The results show that the implementation of this type of approach is effective in developing learners' oral competence.20182018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/118589por2447-352910.29051/rel.v4.n1.2018.10988Ferreira, Alexandra Sofia MeirelesSilva, Maria de Fátima Henriques dainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T14:47:29Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/118589Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:08:32.743806Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira |
title |
O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira |
spellingShingle |
O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira Ferreira, Alexandra Sofia Meireles Ciências da linguagem language sciences |
title_short |
O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira |
title_full |
O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira |
title_fullStr |
O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira |
title_full_unstemmed |
O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira |
title_sort |
O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira |
author |
Ferreira, Alexandra Sofia Meireles |
author_facet |
Ferreira, Alexandra Sofia Meireles Silva, Maria de Fátima Henriques da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Maria de Fátima Henriques da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Alexandra Sofia Meireles Silva, Maria de Fátima Henriques da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciências da linguagem language sciences |
topic |
Ciências da linguagem language sciences |
description |
This paper focuses on the usefulness of reported speech as a strategy to develop the oral competence of learners of Portuguese as a Foreign Language (PLE). It describes an action research work done with a C level class of PLE into the Master of Portuguese as Second Language/Foreigner Language of the Faculty of Arts - University of Porto. The teaching and learning process of spontaneous oral speech report mostly collected from daily interactions revealed that it is essential to decode paralinguistic and extralinguistic aspects that go far beyond the linguistic-discursive level. Apart from the study of the language, the study showed that is essential to know and understand the cultural aspects involving the speech production as a whole. We start by describing that linguistic-discursive phenomenon and by presenting the action research project, detailing some reported speech didactic proposals based on authentic documents, designed using a methodological communicative approach. The results show that the implementation of this type of approach is effective in developing learners' oral competence. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2018-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/118589 |
url |
https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/118589 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2447-3529 10.29051/rel.v4.n1.2018.10988 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136010808852481 |