O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira

Bibliographic Details
Main Author: Ferreira, Alexandra Sofia Meireles
Publication Date: 2018
Other Authors: Silva, Maria de Fátima Henriques da
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Download full: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/118589
Summary: This paper focuses on the usefulness of reported speech as a strategy to develop the oral competence of learners of Portuguese as a Foreign Language (PLE). It describes an action research work done with a C level class of PLE into the Master of Portuguese as Second Language/Foreigner Language of the Faculty of Arts - University of Porto. The teaching and learning process of spontaneous oral speech report mostly collected from daily interactions revealed that it is essential to decode paralinguistic and extralinguistic aspects that go far beyond the linguistic-discursive level. Apart from the study of the language, the study showed that is essential to know and understand the cultural aspects involving the speech production as a whole. We start by describing that linguistic-discursive phenomenon and by presenting the action research project, detailing some reported speech didactic proposals based on authentic documents, designed using a methodological communicative approach. The results show that the implementation of this type of approach is effective in developing learners' oral competence.
id RCAP_84b86aa833545b0c351523b1f4da8b10
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/118589
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua EstrangeiraCiências da linguagemlanguage sciencesThis paper focuses on the usefulness of reported speech as a strategy to develop the oral competence of learners of Portuguese as a Foreign Language (PLE). It describes an action research work done with a C level class of PLE into the Master of Portuguese as Second Language/Foreigner Language of the Faculty of Arts - University of Porto. The teaching and learning process of spontaneous oral speech report mostly collected from daily interactions revealed that it is essential to decode paralinguistic and extralinguistic aspects that go far beyond the linguistic-discursive level. Apart from the study of the language, the study showed that is essential to know and understand the cultural aspects involving the speech production as a whole. We start by describing that linguistic-discursive phenomenon and by presenting the action research project, detailing some reported speech didactic proposals based on authentic documents, designed using a methodological communicative approach. The results show that the implementation of this type of approach is effective in developing learners' oral competence.20182018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/118589por2447-352910.29051/rel.v4.n1.2018.10988Ferreira, Alexandra Sofia MeirelesSilva, Maria de Fátima Henriques dainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T14:47:29Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/118589Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:08:32.743806Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira
title O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira
spellingShingle O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira
Ferreira, Alexandra Sofia Meireles
Ciências da linguagem
language sciences
title_short O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira
title_full O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira
title_fullStr O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira
title_full_unstemmed O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira
title_sort O relato de discurso como estratégia de desenvolvimento da competência oral no ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira
author Ferreira, Alexandra Sofia Meireles
author_facet Ferreira, Alexandra Sofia Meireles
Silva, Maria de Fátima Henriques da
author_role author
author2 Silva, Maria de Fátima Henriques da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Alexandra Sofia Meireles
Silva, Maria de Fátima Henriques da
dc.subject.por.fl_str_mv Ciências da linguagem
language sciences
topic Ciências da linguagem
language sciences
description This paper focuses on the usefulness of reported speech as a strategy to develop the oral competence of learners of Portuguese as a Foreign Language (PLE). It describes an action research work done with a C level class of PLE into the Master of Portuguese as Second Language/Foreigner Language of the Faculty of Arts - University of Porto. The teaching and learning process of spontaneous oral speech report mostly collected from daily interactions revealed that it is essential to decode paralinguistic and extralinguistic aspects that go far beyond the linguistic-discursive level. Apart from the study of the language, the study showed that is essential to know and understand the cultural aspects involving the speech production as a whole. We start by describing that linguistic-discursive phenomenon and by presenting the action research project, detailing some reported speech didactic proposals based on authentic documents, designed using a methodological communicative approach. The results show that the implementation of this type of approach is effective in developing learners' oral competence.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2018-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/118589
url https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/118589
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2447-3529
10.29051/rel.v4.n1.2018.10988
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136010808852481